معنی آیه 30 سوره انبیاء
تبهای اولیه
به نام یزدان بخشاینده بخشایشگر
أَوَلَمْ يَرَ الَّذِينَ كَفَرُوا أَنَّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ كَانَتَا رَتْقًا فَفَتَقْنَاهُمَا ۖ وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَاءِ كُلَّ شَيْءٍ حَيٍّ ۖ أَفَلَا يُؤْمِنُونَ [٢١:٣٠]
مگر کسانی که کفر میورزند ندیدهاند که آسمانها و زمین به هم پیوسته بودند تا ما آنها را جدا کردیم؟ و از آب هر چیز زندهای را آفریدهایدم؛ پس چرا نمیگروید ؟
سوال این هست : در زمانی که خداوند آسمانها و زمین را جدا میکرد, اینها وقتی در آن زمان نبودند پس چطور خداوند عادل و حکیم میفرماید که چرا به این موضوع ایمان نمیآورند ؟!
توجه کنید که این رو خداوند یکتا از کفار آن زمان بازپرسی میکند! اما برای راهنمایی بگم که پاسخ در آیه قبلی پنهان هست!
یا علی!
[="Tahoma"] سوال این هست : در زمانی که خداوند آسمانها و زمین را جدا میکرد, اینها وقتی در آن زمان نبودند پس چطور خداوند عادل و حکیم میفرماید که چرا به این موضوع ایمان نمیآورند ؟!به نام یزدان بخشاینده بخشایشگر
أَوَلَمْ يَرَ الَّذِينَ كَفَرُوا أَنَّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ كَانَتَا رَتْقًا فَفَتَقْنَاهُمَا ۖ وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَاءِ كُلَّ شَيْءٍ حَيٍّ ۖ أَفَلَا يُؤْمِنُونَ [٢١:٣٠]
مگر کسانی که کفر میورزند ندیدهاند که آسمانها و زمین به هم پیوسته بودند تا ما آنها را جدا کردیم؟ و از آب هر چیز زندهای را آفریدهایدم؛ پس چرا نمیگروید ؟
توجه کنید که این رو خداوند یکتا از کفار آن زمان بازپرسی میکند! اما برای راهنمایی بگم که پاسخ در آیه قبلی پنهان هست!
یا علی!
«أَ وَ لَمْ يَرَ الَّذينَ كَفَرُوا أَنَّ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ كانَتا رَتْقاً فَفَتَقْناهُما وَ جَعَلْنا مِنَ الْماءِ كُلَّ شَيْءٍ حَيٍّ أَ فَلا يُؤْمِنُونَ»
آيا كافران نديدند كه آسمانها و زمين به هم پيوسته بودند، و ما آنها را از يكديگر باز كرديم و هر چيز زندهاى را از آب قرار داديم؟! آيا ايمان نمىآورند؟! (انبیاء، 30)
با سلام و درود
«یَرَ» از ریشه «رأی» به معنای دیدن، دانستن، درک کردن و ... آمده است. (مجمع البيان في تفسير القرآن، ج 7، ص 72؛ قاموس قرآن، ج 3، ص 34)
راغب اصفهانی در «المفردات» می گوید ديدن بنا به نيروى نفسانى انواعى دارد: ديدن و ادراك با حواس ظاهر، ديدن با وهم و تخيّل، ديدن با تفكّر و انديشه، ديدن و ادراك با عقل و خرد.
هم چنین می گوید: در جایی که فعل "رأى" متعدّى به دو مفعول باشد اقتضاى معنى علم و دانش دارد. (المفردات في غريب القرآن، ص 374)
مراد از "رؤيت" علم فكرى است زیرا علم فكرى در هر امرى آن را مانند رؤيت محسوس مىسازد. (ترجمه الميزان، ج 14، ص 390)
بنا بر این:
لفظ «یَرَ» به دیدن با چشم اختصاص ندارد بلکه بر دیدن قلبی و یا به عبارتی به علم و دانستنی که مانند دیدن است نیز اطلاق می شود.
لذا حضور فیزیکی کافران لازم نبوده تا این تعبیر به کار برده شود بلکه چنین تعبیری برای همیشه مخاطب دارد.
بیان تفسیری
علامه طباطبایی (ره) در تفسیر این آیه آورده:
خداوند در این آیات به برخی موجودات اشاره می کند كه خلقت آن ها آميخته با تدبير است، و نتيجه گرفته كه پس تدبير از خلقت، جدا شدنى نيست، پس بالضروره آن كسى كه اين موجودات را آفريده، خود او نیز مدبر آن ها است، مانند آسمانها و زمين.
«الَّذِينَ كَفَرُوا» با توجه به سیاق، اشاره به وثنىها است، كه ميان خلقت و تدبير جدايى انداخته، خلقت را به خدا، و تدبير را به آلهه نسبت دادند، و براى اين كه خطاى آنان را روشن سازد، نظرشان را معطوف به موجوداتى كرده كه ميان خلقت و تدبير آن ها جدايى تصور ندارد و هيچ كس شك نمىكند كه خلقت و تدبير آن ها هر دو از خدا است، مانند آسمان و زمين، كه ابتدا يكپارچه بودهاند، و بعد، از يكديگر جداشان كرده است، و چنين خلقتى از تدبير جدا نيست.
چگونه ممكن است خلقت آسمان و زمين از يكى باشد، آن وقت جدا سازيش از ديگرى؟!
______________
(ترجمه الميزان، ج 14، ص 390)
بیان تفسیری
علامه طباطبایی (ره) در تفسیر این آیه آورده:
خداوند در این آیات به برخی موجودات اشاره می کند كه خلقت آن ها آميخته با تدبير است، و نتيجه گرفته كه پس تدبير از خلقت، جدا شدنى نيست، پس بالضروره آن كسى كه اين موجودات را آفريده، خود او نیز مدبر آن ها است، مانند آسمانها و زمين.
«الَّذِينَ كَفَرُوا» با توجه به سیاق، اشاره به وثنىها است، كه ميان خلقت و تدبير جدايى انداخته، خلقت را به خدا، و تدبير را به آلهه نسبت دادند، و براى اين كه خطاى آنان را روشن سازد، نظرشان را معطوف به موجوداتى كرده كه ميان خلقت و تدبير آن ها جدايى تصور ندارد و هيچ كس شك نمىكند كه خلقت و تدبير آن ها هر دو از خدا است، مانند آسمان و زمين، كه ابتدا يكپارچه بودهاند، و بعد، از يكديگر جداشان كرده است، و چنين خلقتى از تدبير جدا نيست.
چگونه ممكن است خلقت آسمان و زمين از يكى باشد، آن وقت جدا سازيش از ديگرى؟!
______________
(ترجمه الميزان، ج 14، ص 390)
به نام یزدان بخشاینده بخشایشگر
خداوند یکتا, علامه رو رحمت کنه دقیقا زدهاند به هدف!
بله پاسخ خدایان (آلهة) هست
در تقریبا همه افسانهها که کتب مقدس و وحیانی هستند از خدا یا خدایانی نام برده که آسمان و زمین را از هم جدا کردهاند!
اما ما چون یکتاپرست هستیم میگوییم که این خدایان همان خدای یکتا هستند!
جالب هست که خداوند از خود با عنوان "ما" یعنی خدایان استفاده کرده است!
قرآن کریم نه افسانهها (اساطیر) رو رد کرده و نه خدایان رو
مشرکین از سخن پیامبر تعجب میکنند که خدایان (خدایان دروغین نه) یکی هستند و میگویند :
أَجَعَلَ الْآلِهَةَ إِلَٰهًا وَاحِدًا ۖ إِنَّ هَٰذَا لَشَيْءٌ عُجَابٌ [٣٨:٥]
آیا ایزدان ما را ایزدی یکتا ساخته است ؟ همانا این چیز شگفتانگیزی هست!
و نیز میفرماید :
وَاسْأَلْ مَنْ أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِكَ مِن رُّسُلِنَا أَجَعَلْنَا مِن دُونِ الرَّحْمَٰنِ آلِهَةً يُعْبَدُونَ [٤٣:٤٥]
و بپرس از فرستادگانمان که پیش از تو فرستاده بودیم که آیا به جای بخشاینده, ایزدانی را میپرستیدند ؟
یعنی در معراجها (روایت هست که پیامبر بیش از 100 معراج داشتهاند!) از فرستادگان پیشین که نام خدایان و افسانههای خدایان در آنها آمده (کنفوسیوس و هومر و ...) که آیا شما خدایان را به جای بخشاینده میپرستید ؟
ببینید فرق توحید و شرک در این هست که توحید میگوید خدا(یا خدایانی) جز خدا نیستند ولی مشرک میگوید نه جز خدای یکتا هم خدایانی هستند!
این موضوع در همه کتابهای پیشین (از هر ملتی!) آمده است و یکی از حکمتهایش آزمایش یکتاپرستی مردم هست
من ان شاء الله اگر خداوند خواست و این لطف رو به من و بندگان دیگرش کرد در وبسایتم به صورت تطبیقی این افسانهها را با آیات و روایات اسلامی-شیعه تفسیر خواهم کرد تا ببینید که به چه شناختی از خداوند و جهان هستی و البته خودمان میرسیم!
[="Tahoma"]خلقت آسمان ها و کافران
پرسش:
«أَوَلَمْ يَرَ الَّذِينَ كَفَرُوا أَنَّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ كَانَتَا رَتْقًا فَفَتَقْنَاهُمَا ۖ وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَاءِ كُلَّ شَيْءٍ حَيٍّ ۖ أَفَلَا يُؤْمِنُونَ» [٢١:٣٠] مگر کسانی که کفر میورزند ندیدهاند که آسمانها و زمین به هم پیوسته بودند تا ما آنها را جدا کردیم؟ و از آب هر چیز زندهای را آفریدهایدم؛ پس چرا نمیگروید؟
سوال: در زمانی که خداوند آسمانها و زمین را جدا میکرد، آن کافران که در آن زمان نبودند پس چطور خداوند عادل و حکیم میفرماید که چرا به این موضوع ایمان نمیآورند؟!
پاسخ:
«أَ وَ لَمْ يَرَ الَّذينَ كَفَرُوا أَنَّ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ كانَتا رَتْقاً فَفَتَقْناهُما وَ جَعَلْنا مِنَ الْماءِ كُلَّ شَيْءٍ حَيٍّ أَ فَلا يُؤْمِنُونَ»؛ آيا كافران نديدند كه آسمانها و زمين به هم پيوسته بودند، و ما آنها را از يكديگر باز كرديم و هر چيز زندهاى را از آب قرار داديم؟! آيا ايمان نمىآورند؟!(1)
با سلام و درود
«یَرَ» از ریشه «رأی» به معنای دیدن، دانستن، درک کردن و ... آمده است.(2)
راغب اصفهانی در «المفردات» می گوید ديدن بنا به نيروى نفسانى انواعى دارد: ديدن و ادراك با حواس ظاهر، ديدن با وهم و تخيّل، ديدن با تفكّر و انديشه، ديدن و ادراك با عقل و خرد.
هم چنین می گوید: در جایی که فعل "رأى" متعدّى به دو مفعول باشد اقتضاى معنى علم و دانش دارد.(3)
مراد از "رؤيت" علم فكرى است زیرا علم فكرى در هر امرى آن را مانند رؤيت محسوس مىسازد.(4)
بنا بر این:
لفظ «یَرَ» به دیدن با چشم اختصاص ندارد بلکه بر دیدن قلبی و یا به عبارتی به علم و دانستنی که مانند دیدن است نیز اطلاق می شود.
لذا حضور فیزیکی کافران لازم نبوده تا این تعبیر به کار برده شود بلکه چنین تعبیری برای همیشه مخاطب دارد.
بیان تفسیری
علامه طباطبایی (ره) در تفسیر این آیه آورده:
خداوند در این آیات به برخی موجودات اشاره می کند كه خلقت آن ها آميخته با تدبير است، و نتيجه گرفته كه پس تدبير از خلقت، جدا شدنى نيست، پس بالضروره آن كسى كه اين موجودات را آفريده، خود او نیز مدبر آن ها است، مانند آسمانها و زمين.
«الَّذِينَ كَفَرُوا» با توجه به سیاق، اشاره به وثنىها است، كه ميان خلقت و تدبير جدايى انداخته، خلقت را به خدا، و تدبير را به آلهه نسبت دادند، و براى اين كه خطاى آنان را روشن سازد، نظرشان را معطوف به موجوداتى كرده كه ميان خلقت و تدبير آن ها جدايى تصور ندارد و هيچ كس شك نمىكند كه خلقت و تدبير آن ها هر دو از خدا است، مانند آسمان و زمين، كه ابتدا يكپارچه بودهاند، و بعد، از يكديگر جداشان كرده است، و چنين خلقتى از تدبير جدا نيست.
چگونه ممكن است خلقت آسمان و زمين از يكى باشد، آن وقت جدا سازيش از ديگرى؟(5)
_______________
- انبیاء، 30.
- مجمع البيان في تفسير القرآن، ج 7، ص 72؛ قاموس قرآن، ج 3، ص 34.
- المفردات في غريب القرآن، ص 374.
- ترجمه الميزان، ج 14، ص 390.
- همان.