آیا وصیت واجب است؟
تبهای اولیه
سلام علیکم
آیا وصیت کردن هنگام احتضار موت بر اساس آیه كُتِبَ عَلَيكُم إِذا حَضَرَ أَحَدَكُمُ المَوتُ إِن تَرَكَ خَيرًا الوَصِيَّةُ لِلوالِدَينِ وَالأَقرَبينَ بِالمَعروفِ حَقًّا عَلَى المُتَّقينَ ﴿١٨٠بقره﴾ واجب است؟
اگر هست ، آیا مرجعی وجود دارد که به آن فتوا داده باشد یا خیر؟
اگر وجود دارد چه کسانی؟ و در چه صورتی واجب است؟
اگر وجود ندارد چرا؟
سلام علیکمآیا وصیت کردن هنگام احتضار موت بر اساس آیه كُتِبَ عَلَيكُم إِذا حَضَرَ أَحَدَكُمُ المَوتُ إِن تَرَكَ خَيرًا الوَصِيَّةُ لِلوالِدَينِ وَالأَقرَبينَ بِالمَعروفِ حَقًّا عَلَى المُتَّقينَ ﴿١٨٠بقره﴾ واجب است؟
اگر هست ، آیا مرجعی وجود دارد که به آن فتوا داده باشد یا خیر؟
اگر وجود دارد چه کسانی؟ و در چه صورتی واجب است؟
اگر وجود ندارد چرا؟
با سلام و عرض ادب
برای دریافت پاسخ به استفتای زیر توجه بفرمایید:
آيا وصيت کردن واجب است بهطورى که انسان با ترک آن مرتکب معصيت شود؟
ج: اگر وديعه ها و امانتهاى ديگران نزد او باشد و حق الناس يا حق اللّه تعالى بر عهده او باشد و در دوران حيات توانايى اداى آن را نداشته باشد، واجب است در مورد آنها وصيت کند و در غير اين صورت وصيت واجب نيست.
آیه الله خامنه ای،اجوبه الاستفتائات،س1832
سلام علیکم
كُتِبَ عَلَيكُم إِذا حَضَرَ أَحَدَكُمُ المَوتُ إِن تَرَكَ خَيرًا الوَصِيَّةُ لِلوالِدَينِ وَالأَقرَبينَ بِالمَعروفِ حَقًّا عَلَى المُتَّقينَ ﴿١٨٠بقره﴾
آیه میفرماید ان ترک خیرا یعنی اگر خیر و مالی رو داره ترک میکنه براش کتب علیکم یعنی بر شما(نه لکم که بگیم به نفع شما بلکه به گردن شما) واجب هست وصیت کردن!
اگر وديعه ها و امانتهاى ديگران نزد او باشد و حق الناس يا حق اللّه تعالى بر عهده او باشد و در دوران حيات توانايى اداى آن را نداشته باشد، واجب است در مورد آنها وصيت کند و در غير اين صورت وصيت واجب نيست.
این واجب نیست که در این استفتاء بیان شده آیا خلاف دستور خدا نیست؟ آیا معنای خیر به ودیعه و امانتهای دیگران برمیگردد؟ آیا وقتی میفرماید: وَإِنَّهُ لِحُبِّ الْخَيْرِ لَشَدِيدٌ﴿٨﴾ یعنی انسان خیلی دوست داره از دیگران امانت بگیره!! یا در ادامه که میفرماید: لِلوالِدَينِ وَالأَقرَبينَ وصیت برای والدین و به نفع ایشان است و نزدیکتران، مقصود آن است که اموال ودیعه و ... را هم بین پدر و مادر و نزدیکتران و به نفع ایشان وصیت کن؟
لطفا بیشتر توضیح بدهید.
آیا کسی وجود دارد که وصیت هنگام احتضار را در صورت داشتن اموالی به طور کلی واجب بداند بدون قید و شرط ودیعه و .... و تنها با قید دارایی و اموال همانگونه که قران تنها داشتن اموالی را تنها شرط وجوب وصیت بیان نموده است؟
اگر هست لطفا نام ببرید و فتوای ایشان را به طور کامل بیان کنید.
التماس دعا
سلام علیکمكُتِبَ عَلَيكُم
إِذا حَضَرَ أَحَدَكُمُ المَوتُ إِن تَرَكَ خَيرًا الوَصِيَّةُ لِلوالِدَينِ وَالأَقرَبينَ بِالمَعروفِ حَقًّا عَلَى المُتَّقينَ ﴿١٨٠بقره﴾آیه میفرماید ان ترک خیرا یعنی اگر خیر و مالی رو داره ترک میکنه براش کتب علیکم یعنی بر شما(نه لکم که بگیم به نفع شما بلکه به گردن شما) واجب هست وصیت کردن!
این واجب نیست که در این استفتاء بیان شده آیا خلاف دستور خدا نیست؟ آیا معنای خیر به ودیعه و امانتهای دیگران برمیگردد؟ آیا وقتی میفرماید: وَإِنَّهُ لِحُبِّ الْخَيْرِ لَشَدِيدٌ
﴿٨﴾ یعنی انسان خیلی دوست داره از دیگران امانت بگیره!! یا در ادامه که میفرماید: لِلوالِدَينِ وَالأَقرَبينَ وصیت برای والدین و به نفع ایشان است و نزدیکتران، مقصود آن است که اموال ودیعه و ... را هم بین پدر و مادر و نزدیکتران و به نفع ایشان وصیت کن؟
لطفا بیشتر توضیح بدهید.
آیا کسی وجود دارد که وصیت هنگام احتضار را در صورت داشتن اموالی به طور کلی واجب بداند بدون قید و شرط ودیعه و .... و تنها با قید دارایی و اموال همانگونه که قران تنها داشتن اموالی را تنها شرط وجوب وصیت بیان نموده است؟
اگر هست لطفا نام ببرید و فتوای ایشان را به طور کامل بیان کنید.
التماس دعا
با سلام و عرض ادب
از بین مراجع مورد تایید جامعه مدرسین کسی قائل به وجوب وصیت بدون قید نشده است.
همواره به سلامت باشید