جمع بندی چرا درخواست عذاب کفّار عملی نمی شد؟
تبهای اولیه
سلام. طبق آیۀ 32 تا 34 سورۀ انفال، کفّار از پیامبر درخواست می کنند که اگر راست می گوید بر آنان سنگ و عذاب بباراند، ولی قرآن می فرماید که تا پیامبر در بین آنان است و عده ای استغفار می کنند، عذاب نازل نمی شود.
چرا اینجا خدا عذابی محدود بر همان کافران که چنین درخواستی داشتند نازل نمی کند تا حجت بر همگان تمام شود؟
سلام. طبق آیۀ 32 تا 34 سورۀ انفال، کفّار از پیامبر درخواست می کنند که اگر راست می گوید بر آنان سنگ و عذاب بباراند، ولی قرآن می فرماید که تا پیامبر در بین آنان است و عده ای استغفار می کنند، عذاب نازل نمی شود.
چرا اینجا خدا عذابی محدود بر همان کافران که چنین درخواستی داشتند نازل نمی کند تا حجت بر همگان تمام شود؟
بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام و طلب توفیق الهی برای شما پرسشگر محترم
خدای متعال در کتابش پیامبر گرامی اسلام را به رحمت برای جهانیان توصیف کرد.توصیفی که برای هیچ پیامبری نکرد.
فرمود:
"وَ ما أَرْسَلْناكَ إِلاَّ رَحْمَةً لِلْعالَمين"(1)
ما تو را جز براى رحمت جهانيان نفرستاديم
به این معنا که وجود پیامبر صلوات الله علیه رحمت و آرامش برای تمام مردم دنیا است .به گونه ای که با مبعوث شدن حضرت،خدای متعال عذاب های وحشتناکی را که برای دیگر امت ها در اثر نا فرمانی و طغیان روا می داشت، متوقف کرد. پس اگر امت پیامبر صلوات الله علیه دچار حتی کمترین عذابی می شدند، با رحمت للعالمین بودن نبی مکرم اسلام صلوات الله علیه منافات پیدا می کرد و نقض غرض می شد.
از ابن عباس این روایت نقل شده است:
"كان فى الارض امانان من عذاب اللَّه و قد رفع احدهما فدونكم الآخر فتمسكوا به"
در روى زمين دو وسيله امنيت از عذاب الهى بود، يكى از آن ها (كه وجود پيامبر بود) برداشته شد. هم اكنون به دومى (يعنى استغفار) تمسك جوييد.وجود پيامبران وسيله مؤثرى براى امنيت مردم در برابر بلاهاى سخت و سنگين، و پس از آن، استغفار و توبه و روى آوردن به درگاه حق عامل ديگرى است.
اما اگر عامل دوم نيز بر چيده شود، جوامع بشرى هيچ گونه مصونيتى در برابر مجازات هاى دردناكى كه به خاطر گناهان شان در انتظار آن ها است نخواهند داشت، اين مجازات ها در شكل حوادث دردناك طبيعى، و يا جنگهاى خانمان سوز و ويران گر يا اشكال ديگر آشكار مىشوند، همان گونه كه انواع مختلف آن را تا كنون ديده يا شنيده ايم.(2)
و باز از قول ابن عباس در تفسیر آیه شریفه"وَ ما أَرْسَلْناكَ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعالَمِينَ" نقل شده است:
پيامبر صلوات الله علیه، رحمت است براى خوب و بد و مؤمن و كافر. پس براى مؤمن در دنيا و آخرت رحمت است و براى كافر، در همين دنيا كه از بلاها و مسخ ها و هلاكت ها معاف شده است.(3)
البته تعالیم دینی پیامبر صلوات الله علیه بر هر جان پاکی که آمادگی پذیرش حقایق را داشت، اتمام حجت می شد. ولی اما کافران لجوج، هیچ حجتی را نمی پذیرفتند و اگر عذاب کوچکی هم بر ایشان نازل می شد، به طور معمول آن را به حوادث طبیعی چون طوفان و سیل و زلزله تطبیق می د ادند نه عذاب آگاهی دهنده و عبرت آموز!
قرآن، منکرین حقایق را این گونه معرفی و به پیامبرش خطاب می کند:
"وَ إِذا تُتْلى عَلَيْهِ آياتُنا وَلَّى مُسْتَكْبِراً كَأَنْ لَمْ يَسْمَعْها كَأَنَّ في أُذُنَيْهِ وَقْراً فَبَشِّرْهُ بِعَذابٍ أَليمٍ"(4)
و هنگامى كه آيات ما بر او خوانده مىشود، مستكبرانه روى بر مىگرداند، گويى آن را نشنيده است گويى اصلًا گوش هايش سنگين است! او را به عذابى دردناك بشارت ده.
با این حال خدای متعال قادر حکیم است و خود می داند که با امت هایی که یکی پس از دیگری آمده و می آیند با چه تدبیر و حکمتی رفتار کند. علاوه، ما از دلیل بسیاری از مسایل،آگاهی نداریم و هم چنین پاسخی برای برخی از چراها پیدا نخواهیم کرد.
پی نوشت ها:
1- سوره انبیاء، آیه 107
2-آیت الله مکارم شیرازی ناصر، تفسير نمونه،تهران،انتشارات اسلامیه،سال 1374 خورشیدی،چاپ اول، ج7، ص 155
3-شیخ طبرسی،مجمع البیان، ترجمه گروه مترجمان،تهران،انتشارات فراهانی،سال 1360خورشیدی،چاپ اول، ج16، ص 173
4- سوره لقمان،آیه 7
با سلام خدمت کارشناس محترم تاپیک و نیز پرسشگر محترم.
جدای از سوال پرسش گر ، بنده میخوام بگم این هم یه نمونه از شاید تناقضات قرآنی.
طبق آیاتی که پرسشگر محترم فرمودند و نیز طبق آیه "و ما ارسلناک الا رحمه للعالمین" و پاسخ کارشناس نتیجه میگیریم تا زمانی که پیامبر در بین امت بودند اون عذاب های استیصالی مثل باریدن سنگ و این چیزا برداشته شده اما خود قرآن در جاهایی دیگر به وضوح مسلمانان در همون عصر پیامبر رو تهدید به همین نوع عذاب ها میکنه مثلا :
فَإِنْ أَعْرَضُوا فَقُلْ أَنْذَرْتُكُمْ صاعِقَةً مِثْلَ صاعِقَةِ عادٍ وَ ثَمُودَ : اگر آنها روىگردان شوند، بگو: من شما را از صاعقهاى همانند صاعقه عاد و ثمود مىترسانم.»( فصلت/13)
یا اصلا خیلی از آیات قرآن داره ملت رو از عذاب هایی که بر قوم های قبلی نازل شده میترسونه و به وضوح خداوند میگه اگر ایمان نیاوردید شما رو به همون عذاب های قوم های قبلی دچار میکنم :
قُلْ لِلَّذينَ كَفَرُوا إِنْ يَنْتَهُوا يُغْفَرْ لَهُمْ ما قَدْ سَلَفَ وَ إِنْ يَعُودُوا فَقَدْ مَضَتْ سُنَّتُ الْأَوَّلينَ به آنها كه كافر شدند بگو: «چنانچه از مخالفت باز ايستند، (و ايمان آورند،) گذشته آنها بخشوده خواهد شد؛ و اگر به اعمال سابق بازگردند، سنّت خداوند در گذشتگان، درباره آنها جارى مىشود. »( الأنفال : 38)
به و ضمنا همونطور که مستحضر هستید سنت خداوند تغییر ناپذیر است.
"فَلَنْ تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَبْديلاً وَ لَنْ تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَحْويلا"
پس با توجه به توضیحات بنده نتیجه میگیریم دلیلی برای نازل نکردن عذاب های استیصالی برای کافرین و در زمان حضور پیامبر وجود نداشته اما حالا آیاتی که پرسشگر محترم میفرمایند خیلی راحت اومده میگه اگر راست میگی بگو از آسمون سنگ بباره که خدا جواب میده تا وقتی پیغمبر هست نمیباره که این دقیقا مخالف با توضیحاتی هست که بنده تمامش رو از خود همین قرآن عرض کردم
بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام و طلب توفیق الهی برای شما پرسشگر محترم
خدای متعال در کتابش پیامبر گرامی اسلام را به رحمت برای جهانیان توصیف کرد.توصیفی که برای هیچ پیامبری نکرد.
فرمود:
"وَ ما أَرْسَلْناكَ إِلاَّ رَحْمَةً لِلْعالَمين"(1)
ما تو را جز براى رحمت جهانيان نفرستاديم
به این معنا که وجود پیامبر صلوات الله علیه رحمت و آرامش برای تمام مردم دنیا است .به گونه ای که با مبعوث شدن حضرت،خدای متعال عذاب های وحشتناکی را که برای دیگر امت ها در اثر نا فرمانی و طغیان روا می داشت، متوقف کرد. پس اگر امت پیامبر صلوات الله علیه دچار حتی کمترین عذابی می شدند، با رحمت للعالمین بودن نبی مکرم اسلام صلوات الله علیه منافات پیدا می کرد و نقض غرض می شد.
از ابن عباس این روایت نقل شده است:
"كان فى الارض امانان من عذاب اللَّه و قد رفع احدهما فدونكم الآخر فتمسكوا به"
در روى زمين دو وسيله امنيت از عذاب الهى بود، يكى از آن ها (كه وجود پيامبر بود) برداشته شد. هم اكنون به دومى (يعنى استغفار) تمسك جوييد.وجود پيامبران وسيله مؤثرى براى امنيت مردم در برابر بلاهاى سخت و سنگين، و پس از آن، استغفار و توبه و روى آوردن به درگاه حق عامل ديگرى است.
اما اگر عامل دوم نيز بر چيده شود، جوامع بشرى هيچ گونه مصونيتى در برابر مجازات هاى دردناكى كه به خاطر گناهان شان در انتظار آن ها است نخواهند داشت، اين مجازات ها در شكل حوادث دردناك طبيعى، و يا جنگهاى خانمان سوز و ويران گر يا اشكال ديگر آشكار مىشوند، همان گونه كه انواع مختلف آن را تا كنون ديده يا شنيده ايم.(2)
و باز از قول ابن عباس در تفسیر آیه شریفه"وَ ما أَرْسَلْناكَ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعالَمِينَ" نقل شده است:
پيامبر صلوات الله علیه، رحمت است براى خوب و بد و مؤمن و كافر. پس براى مؤمن در دنيا و آخرت رحمت است و براى كافر، در همين دنيا كه از بلاها و مسخ ها و هلاكت ها معاف شده است.(3)
البته تعالیم دینی پیامبر صلوات الله علیه بر هر جان پاکی که آمادگی پذیرش حقایق را داشت، اتمام حجت می شد. ولی اما کافران لجوج، هیچ حجتی را نمی پذیرفتند و اگر عذاب کوچکی هم بر ایشان نازل می شد، به طور معمول آن را به حوادث طبیعی چون طوفان و سیل و زلزله تطبیق می د ادند نه عذاب آگاهی دهنده و عبرت آموز!
قرآن، منکرین حقایق را این گونه معرفی و به پیامبرش خطاب می کند:
"وَ إِذا تُتْلى عَلَيْهِ آياتُنا وَلَّى مُسْتَكْبِراً كَأَنْ لَمْ يَسْمَعْها كَأَنَّ في أُذُنَيْهِ وَقْراً فَبَشِّرْهُ بِعَذابٍ أَليمٍ"(4)
و هنگامى كه آيات ما بر او خوانده مىشود، مستكبرانه روى بر مىگرداند، گويى آن را نشنيده است گويى اصلًا گوش هايش سنگين است! او را به عذابى دردناك بشارت ده.
با این حال خدای متعال قادر حکیم است و خود می داند که با امت هایی که یکی پس از دیگری آمده و می آیند با چه تدبیر و حکمتی رفتار کند. علاوه، ما از دلیل بسیاری از مسایل،آگاهی نداریم و هم چنین پاسخی برای برخی از چراها پیدا نخواهیم کرد.
پی نوشت ها:
1- سوره انبیاء، آیه 107
2-آیت الله مکارم شیرازی ناصر، تفسير نمونه،تهران،انتشارات اسلامیه،سال 1374 خورشیدی،چاپ اول، ج7، ص 155
3-شیخ طبرسی،مجمع البیان، ترجمه گروه مترجمان،تهران،انتشارات فراهانی،سال 1360خورشیدی،چاپ اول، ج16، ص 173
4- سوره لقمان،آیه 7
سلام. ممنون از پاسخ شما. آیا از نقطه نظری دیگر نمی توان گفت که عذاب شرایط خاص خود را دارد و باید حجت تمام شود و امیدی به اصلاح امت نباشد، و تا وقتی پیامبر هنوز در بین آنان است و افرادی استغفار می کنند، به معنای تمام نشدن حجت و وجود امید اصلاح در امت هست؟
بسم رب النور
چرا خدا چنین کرد و چرا چنان نکرد, خدا میداند و باید که از خدا پرسید. ولی کلآ درخواست مومن است که مستجاب میشود, نه درخواست کافران.
حجت وقتی بر همگان تمام شد که رسول اکرم(ص) شق القمر کرد. ولی مشتی اوباش که چیزی را قبول ندارد,حتی شق القمر را, تا چه رسد به سنگ و عذاب.
وقتى رسول اکرم(ص) ماه را به دو نیمه کرد، کافران روى گردانده و گفتند: این سحرى عظیم است. نزديك شد قيامت و از هم شكافت ماه. و هر گاه نشانهاى ببينند روى بگردانند و گويند سحرى دايم است.
حضرت مولانا در حکایتی با مصداق میفرمایند که سنگ در میان مشت بوجهل بحرف آمد و شهادت گفت, ولی بوجهل قبول نکرد که هیچ, بلکه حتی خشمگین شد.
سنگها اندر کف بوجهل بود .. گفت ای احمد بگو این چیست زود
گر رسولی چیست در مشتم نهان .. چون خبر داری ز راز آسمان
گفت چون خواهی بگویم آن چههاست .. یا بگویند آن که ما حقیم و راست
گفت بوجهل این دوم نادرترست .. گفت آری حق از آن قادرترست
از میان مشت او هر پاره سنگ .. در شهادت گفتن آمد بی درنگ
لا اله گفت و الا الله گفت .. گوهر احمد رسول الله سفت
چون شنید از سنگها بوجهل این .. زد ز خشم آن سنگها را بر زمین _ حضرت مولانا قدس الله سره
آیا بنظر شما سنگ و عِذاب برای بوجهلان اینچنانی حجت میشد؟
بسم رب النورچرا خدا چنین کرد و چرا چنان نکرد, خدا میداند و باید که از خدا پرسید. ولی کلآ درخواست مومن است که مستجاب میشود, نه درخواست کافران.
حجت وقتی بر همگان تمام شد که رسول اکرم(ص) شق القمر کرد. ولی مشتی اوباش که چیزی را قبول ندارد,حتی شق القمر را, تا چه رسد به سنگ و عذاب.
وقتى رسول اکرم(ص) ماه را به دو نیمه کرد، کافران روى گردانده و گفتند: این سحرى عظیم است. نزديك شد قيامت و از هم شكافت ماه. و هر گاه نشانهاى ببينند روى بگردانند و گويند سحرى دايم است.
حضرت مولانا در حکایتی با مصداق میفرمایند که سنگ در میان مشت بوجهل بحرف آمد و شهادت گفت, ولی بوجهل قبول نکرد که هیچ, بلکه حتی خشمگین شد.
سنگها اندر کف بوجهل بود .. گفت ای احمد بگو این چیست زود
گر رسولی چیست در مشتم نهان .. چون خبر داری ز راز آسمان
گفت چون خواهی بگویم آن چههاست .. یا بگویند آن که ما حقیم و راست
گفت بوجهل این دوم نادرترست .. گفت آری حق از آن قادرترست
از میان مشت او هر پاره سنگ .. در شهادت گفتن آمد بی درنگ
لا اله گفت و الا الله گفت .. گوهر احمد رسول الله سفت
چون شنید از سنگها بوجهل این .. زد ز خشم آن سنگها را بر زمین _ حضرت مولانا قدس الله سرهآیا بنظر شما سنگ و عِذاب برای بوجهلان اینچنانی حجت میشد؟
برادر عزیز بحث ما استفاده از سخنان خود قرآن هست ، قرآن در آیات سوره انفال نمیگه که اگر براشون سنگ بباره ایمان نمیارند بلکه داره میگه چون پیامبر در بینتون هست و عده ای نیز استغفار میکنند پس سنگ نمیباره در حالی که این توجیه عقلا غلطه اولا چون بنده ثابت کردم پیامبر در بینشون بوده و خداوند وعده عذاب داده و دوما خداوند خیلی راحت میتونست یه تعدادی سنگ بر همون عده ای که از پیامبر این درخواست رو کردند نازل کنه نه کل امت که مصداق "در بین شما تعدادی استغفار کننده هم هست" نشود.
برادر عزیز بحث ما استفاده از سخنان خود قرآن هست ، قرآن در آیات سوره انفال نمیگه که اگر براشون سنگ بباره ایمان نمیارند بلکه داره میگه چون پیامبر در بینتون هست و عده ای نیز استغفار میکنند پس سنگ نمیباره در حالی که این توجیه عقلا غلطه اولا چون بنده ثابت کردم پیامبر در بینشون بوده و خداوند وعده عذاب داده و دوما خداوند خیلی راحت میتونست یه تعدادی سنگ بر همون عده ای که از پیامبر این درخواست رو کردند نازل کنه نه کل امت که مصداق "در بین شما تعدادی استغفار کننده هم هست" نشود.