جهان شناسی

آیا علم و آگاهی اساس ممکنات است؟

با سلام
از گذشته های دور، چیستی موجودات عالم فکر اندیشمندان را به خود مشغول کرده و نظریاتی را در این زمینه بوجود آورده است. تکثر و تعدد نظریات در این باب بیش از هرچیز باعث تردید و شک است تا راهیابی به حقیقت چیستی اشیاء. در این میان برخی اندیشه های بنیادی بخصوص در فلسفه اسلامی مانند اصالت وجود ملاصدرا راه فهم این امر غامض را هموارتر کرده چراکه همه را بر محور یک حقیقت جمع آورده است اما صعوبت فهم وجود، خود یکی از موانع بهره مندی بهتر از این نظریه بلند است چرا که در ذهن اکثر افراد آب زلال وجود با حبابهای حدود ماهیات پوشیده شده و آنان را از امکان توجه بدان باز داشته است. لذا طرح نظریه ای که بتواند درک بهتری از ماهیت اشیاء را ارائه کند آن هم بواسطه چیزی که اذهان به سهولت آنرا بیابند بسیار شایسته است. هرچند نظریه پردازی در این عرصه کار بزرگان صاحب نامی است که همگان به علم و معرفت ایشان باور دارند اما چه بسا کودکی سخنی بگوید که راست افتد و سودی رساند.ما به مدد الهی در اینجا نظریه ای ارائه می کنیم که می تواند رهیافتی نو بسوی گشودن این راه سخت باشد.
لازم به ذکر است که این نظریه بصورت ناگهانی در حین تالیف یک کتاب به ذهن حقیر رسیده هرچند ممکن است تشابهات و مشترکاتی با برخی اندیشه های فلسفی داشته باشد.
اصل آگاهی
نظریه ای که در صدد حل ماهیت موجودات است می بایست برپایه یک اصل یقینی نهاده شود و سپس به بیان اصول و فروع منشعب از آن برای حل سایر مسائل پرداخت. اساس اصل آگاهی یقینی ترین امر در نزد انسان یعنی داشتن آگاهی است. هیچ انسانی در داشتن آگاهی شک ندارد لذا می تواند آنرا اساس و پایه دانسته های خود بگیرد. بلکه این یقین را اصل و اساس وجود خود بداند یعنی اینکه بگوید بودن من همان آگاهی من است چون در آگاهی خود شک ندارم. پس برپایه این یقین می تواند وجود خود را نیز تحلیل کند به این معنا که وجود خود را هم همین آگاهی بگیرد چه اینکه درک وجودش ناشی از آگاهی اوست. با این بیان انسان می تواند بگوید ماهیت من آگاهی است و این اصل یقینی را برای تحلیل کلی از سایر موجودات بکار ببرد و بگوید: من آگاهی ام پس سایر موجودات هم آگاهی اند. بنابر این پایه و اساس ماهیت اشیاء و موجودات جهان بر اساس این اصل، آگاهی است. حال اگر تفاوت و تکثری در این آگاهی وجود دارد می توان آنرا ناشی از تکثر و تعدد و تفات آگاهی ها دانست.
نتیجه نهایی اینکه ماهیت موجودات جهان آگاهی است.
با این بیان می توان بین نظر برخی فلاسفه و برخی دیگر که در تقدم و تقدم وجود و آگاهی اختلاف دارند جمع کرد و گفت: وجود و آگاهی موجودات یکی است.
برای این نظریه شواهدی وجود دارد که اجمالا به آنها اشاره می کنیم:
شواهد نقلی
روایت مشهور "اول ما خلق الله العقل" و "اول ما خلق الله نوری" دلیل محکمی است بر اینکه سر سلسله عالم خلقت، وجود علمی است و چون در مراحل بعد یک سیر نزولی است پس سایر موجودات نیز تنزل یافته همین عقل اند. از روایات اشتقاق اسماء و همچنین روایات خلقت موجودات از وجود نوری ائمه (علیهم السلام) هم می توان نتیجه گرفت که مراتب وجود مراتب حقیقت علمی و عقلی یا همان آگاهی است. شواهد فلسفی
در فلسفه اولین مراتب وجود ، عقل اول است. که وجودی علمی است. مرتبه عقول کلیه در مراتب عالیه وجود دلیل بر علمی بودن اساس و بنیان جهان است البته با توجه به این مساله که مراتب دانی از مراتب عالی بوجود می آیند به انضمام اصل سنخیت علت و معلول.
شواهد عرفانی
در عرفان اولین مراتب وجود بعد از ذات باریتعالی ، تعین اول و ثانی اند که هردو مقام علمی اند.
تعین خارجی یا اول مراتب خلقت چیزی جز تنزل تعین ثانی نیست. سایر مراتب نیز بر همین اساس اند.
وصول نبی اکرم ص به مرتبه تعین اول یا همان حقیقت محمدیه ص با توجه به باطنی بودن این سیر نشان دهنده علمی بودن مراتب وجود است.
از فرزانگان سایت خواهشمندم با نقد منصفانه این نظریه ما را در مسیر تعالی فکر و اندیشه یاری رسانند.
یا علام

بررسی امکان اثبات خدا از طریق خودشناسی و چگونگی آن نسبت به دانش شناسی

انجمن: 

با سلام

گفتگویی در پیام های خصوصی بین اینجانب aminjet و جناب armandaneshjoo در خصوص امکان اثبات خدا از طریق معرفت نفس صورت گرفت که نهایتاً توافق شد در صورت تأیید تاپیک با قرار دادن سیر گفتگوها در موضوعات سایت،در ادامه از حضور کارشناسان سایت و همچنین دیگر کاربران نیز استفاده شود. بنابراین جهت شروع بحث و ایجاد امکان ارجاع آن به کارشناس مربوطه (که ترجیحاً بهتر است که تخصصشان در خودشناسی و ارتباط آن با دانش شناسی باشد) لازم است این فرصت فراهم شود که چند پست قبل از ارجاع به کارشناس من از پیامهای خصوصی کپی پیست نمایم.
اما سوال محوری جهت جهت دهی اصلی به بحث موارد زیر است:

- برای شروع شناخت هستی (شامل خدا ، جهان و ... ) کدام در اولویت است؟ خودشناسی یا دانش شناسی؟
آیا دانش شناسی را اولویت قرار دهیم و سپس بر پایه آن به بررسی وجود و عدم وجود نفس و خدا بپردازیم یا این کار اشتباه است و باید دانش شناسی ما بر پایه خودشناسی باشد؟
- آیا تصدیق وجود بر تصدیق وجود نفس اولویت دارد و این دو بر تصدیق وجود علم و استفاده از آن برای شناخت جهان هستی از جمله خدا اولویت دارند یا خیر؟

با سپاس فراوان

------------------------------------------------------------------------------------
شروع گفتگو
aminjet خطاب به armandaneshjoo :

ظاهرا در دانش شناسی ای که بهش رسیدین محور رو پزیتیویسم قرار دادین. یعنی اثبات از طریق ادراک حسی. یعنی هر سیستم شامل 1- شیء مورد ادراک، 2-ادراک کننده و 3-وسیله ادراک هست و این سه را جدای از هم موضوع علم انسان نمی دانید. از این طریق هر چه از تجربه حاصل بشه موجود است و غیر آن را باور ندارید. بنابر این به چیزی جز ماده نمی رسید. پزیتیویسم زیربنایش طوری طراحی شده که از اولش پیداست که قرار هست آخرش چه باشد و هر قدر هم علم بشر پیشرفت کند بیشتر ماده را می شناسد. و در حوزه خدا نمی تواند نظر دیهد و بنابر این از این طریق بدهی است که خداناباور می مانید.

در معرفت شناسی که من بهش دارم می رسم محور انسان هست. و بداهت این که "بودنی در کار هست". و خودم وجود دارم. سپس به بودن غیر خودم شک می کنم و به آنچه از طریق ادراک حسی دریافت می کنم اعتماد کامل ندارم. به همین دلیل در ابتدای کار هنوز وجود "ماده" برایم اثبات نشده است. از نظر من، اگر ما در تلویزیونی که ذهن در درون خود برای ما فراهم کرده زندگی می کنیم، آنچه ما می بینیم با آنچه حقیقتا در بیرون از ما جاری است شاید متفاوت است. ما هرچه در علومی که از تجربه حسی به دست می ایند جلو می رویم بیشتر دنیای تصاویر درونی خود و "نحوه ادراکِ دستگاهِ حسیِ خود از حقیقتِ خارج از خود را کشف می کنیم نه عین حقیقت خارج از خود را".
----------------------------------------------------------------------------------

❁◕ ‿ ◕❁ لحظه های تأمل ❁◕ ‿ ◕❁ أَفَلاَ تَتَفَكَّرُونَ

IMAGE(http://www.shiaupload.ir/images/43764264921375260124.gif)
IMAGE(http://www.askquran.ir/gallery/images/5405/1_6lig4zshv3b6ptntxbn.png)

IMAGE(http://www.shiaupload.ir/images/43764264921375260124.gif)




با سلام خدمت همه ی شما بزرگواران گرامی

در این تایپک می خواهیم کمی با تامل بیشتر به اطرافمان نگاه کنیم

ونکاتی را یادآوری کنیم که در اطرافمون هست و ما گاهی از آنها

راحت می گذریم

اما با کمی تامل در آنها شاید اسرار زیادی برامون باز بشه و به فکر فرو بریم

تا شاید راهی بشه برای بیشتر اندیشیدن وبهتر به آفرینش فکر کردن

پس با لحظه های تامل به فکر فرو می رویم

با ما همراه باشید

و شما هم لحظه های تامل پیرامون خود را یاد آور شوید

تا راهی برای دیگران و خودمان باز کنیم به سوی اندیشیدن بهتر


هَلْ يَسْتَوِي الأَعْمَى وَالْبَصِيرُ أَفَلاَ تَتَفَكَّرُونَ


IMAGE(http://www.shiaupload.ir/images/43764264921375260124.gif)