جمع بندی هم تراز خواندن حضرت علی(ع) با خدا
تبهای اولیه
سلام و خسته نباشید .
ممنون از وب سایت بسیار پر بار و زیباتون . خدا اجرتون بده .
بعد از مدتها میخوام یکی از شبهات مهم تو زندگیم رو برطرف کنم تا دچار دوگانگی در فکر و اعمالم نشم .
----------------------
میخوام از اینجا شروع کنم :
دیشب برای عزاداری ، به سفارس شخصی وارد هیئت خانگی شدم که یک روحانی مسئولیتش را بر عهده داشت .
اولش خوب بود ، چون داشتن زیارت عاشورا میخوندن و حال داد .
اما وقتی اون شخص روحانی بالا منبر رفت از ذکر نام و یاد خدا خودداری کرد و فقط از علی میگفت . اسامی خداوند رو به علی نسبت میداد و همه میگفتن علی علی . اصلا از خدا نگفت . از بزرگی خدا نگفت . از بخشنده بودن خدا نگفت اما همه این صفات رو به علی داد ! حتی یکی از دوستان هک که اونجا بود میگفت مثلا در دعای جوشن کبیر منظور از همه اون اسماء الله علی هست و بس !
مثلا ذکر هایی که روحانی بالا منبر میگفت و بقیه با علی علی گفتن همراهیش میگفتن :
اول و آخر ( حاضرین بعد هر صفت میگویند : علی علی ! )
رازق
عظیم
کبیر
هو الرحمن الرحیم
ستارالعیوب
خالق
و از این دست ذکرهایی که من فقط برا خدا دیدم بگن .
حتی میگفت : منظور از سخن خداوند در قران که میفرماید مرا بسیار یاد کنید ، ذکر خدا نیست . اصلا الله اکبر و ... منظورش نبود . منظور از ذکر ذکر علی هست . شب و روزت باید ذکر علی باشه .
ما تو این نماز های یومیه و ... گیرافتادیم . اصلا 5 وعده ات رو بخون بقیه فقط ذکر علی هست .
حضرت محمد فقط و فقط واسه یک چیز پیغمبر شد و اونم اینه که علی رو بشناسونه !
اولین ذات علی هست . ما باید علی رو بشناسیم .قرآن علی هست .
علی کسیه که روزی میده و روزی میگره .
علی کسیه که عذاب میده و ...
خوب دوستان ، با این اوصاف به نظرتون من باز هم برم تو این هیئت ؟ آخه خودم میترسم نکنه حرف اینا راست باشه و بعد خدا بگه ما تو را راهنمایی کردیم اما خودم قبول نکردی !
چیکار کنم . اگه نظر منو بخواین میگم امامان همه واسطه هستنم و نه خدا . حتی وقتی چیزی ار امامان میخواین باید این رو لحاظ کنیم که چون آبرو نداریم پیش خدا و گنهکاریم کسی که امین و معصوم هست رو میبریم پیشش .
لطفا راهنمایی کنید .
اما وقتی اون شخص روحانی بالا منبر رفت از ذکر نام و یاد خدا خودداری کرد و فقط از علی میگفت . اسامی خداوند رو به علی نسبت میداد و همه میگفتن علی علی . اصلا از خدا نگفت . از بزرگی خدا نگفت . از بخشنده بودن خدا نگفت اما همه این صفات رو به علی داد ! حتی یکی از دوستان هک که اونجا بود میگفت مثلا در دعای جوشن کبیر منظور از همه اون اسماء الله علی هست و بس !مثلا ذکر هایی که روحانی بالا منبر میگفت و بقیه با علی علی گفتن همراهیش میگفتن :
اول و آخر ( حاضرین بعد هر صفت میگویند : علی علی ! )
رازق
عظیم
کبیر
هو الرحمن الرحیم
ستارالعیوب
خالق
با سلام
معارف دین خیلی دقیق وظریف است وشناخت صحیح آن نیاز به فکر وتعقل واستفاده از علماء ربانی دارد ونمی شود هر کسی را ملاک در شناخت دین دانست بلکه باید با فرا گیری مبانی واصول تدبر وتفکر ومراجعه به منابع درست حقیقت را دانست وبه مقتضای آن عمل کرد.
بنده نمی دانم که آن روحانی چه گفته اند ولی آنچه وجود دارد ودر احادیث ما اشاره شده است وافتخار اهل بیت نیز همین می باشد بندگی خداوند است. حضرت محمد (ص) که معلم ومقتدای امیرالمومنین است در تشهد نماز اولین صفتی که برایش گفته می شود عبد است( اشهد أن محمداً عبده ورسوله ) مگر میشود مولی وبنده را در یک مقام قرار داد، ومگر غیر از این است که امام علی علی علیه السلام فرمود: هلک فیّ رجلان: محبٌّ غال ومبغض قال: دو گروه در مورد من هلاک شدند یکی محبی که غلو کند ودیگری دشمنی که در دشمنی خود افراط کند.
بنابراین ما باید ازبیان سخنانی که صراحت ندارند وموجب تشویش اذهان شده وفهم آنها سخت است خودداری کنیم واز مسیر اعتدال وخط ائمه وعلماء فاصله نگیریم.
حتی میگفت : منظور از سخن خداوند در قران که میفرماید مرا بسیار یاد کنید ، ذکر خدا نیست . اصلا الله اکبر و ... منظورش نبود . منظور از ذکر ذکر علی هست . شب و روزت باید ذکر علی باشه .ما تو این نماز های یومیه و ... گیرافتادیم . اصلا 5 وعده ات رو بخون بقیه فقط ذکر علی هست .
حضرت محمد فقط و فقط واسه یک چیز پیغمبر شد و اونم اینه که علی رو بشناسونه !اولین ذات علی هست . ما باید علی رو بشناسیم .قرآن علی هست .
علی کسیه که روزی میده و روزی میگره .
علی کسیه که عذاب میده و ...
اون روحانی شاید علی اللهی بوده
اینها یک فرقه هستند که علی را خدا می دانند
اون روحانی شاید علی اللهی بوده
اینها یک فرقه هستند که علی را خدا می دانند
كاملا حرف شما صحيح هست خواهرم و به احتمال بسيار بالا اين برادر ما به خانقاه رفته است و نه هيئت
البته بعضي از مطالبش ريشه در سنت دارد مثلا ذكر علي عباه و يا علي قسيم نار، ولي اينها بسيار زياده روي كرده اند متاسفانه و پيغمبر هم نويد اين افراط و الوهيت را در مورد مولانا امامنا سيدنا امير المومنين اسد الله الغالب علي ع را داده اند
بزرگان أهل سنت مانند هيثمي، طبراني، إبن أبي حاتم و ديگران آوردهاند كه پيغمبر در مورد مولا علي ع فرموده است:
والذي نفسي بيده! لولا أن يقول فيك طوائف من أمتي بما قالت النصاري في عيسي، لقلت فيك اليوم مقالاً لا تمر بأحد من المسلمين إلا أخذ التراب من أثر قدميك يطلب به البركة.
قسم به خدايي كه جانم در دست اوست! اگر نميترسيدم كه أمت من در حق تو غلوّ كنند (و إدعاي ألوهيت كنند)، همانطوري كه مسيحيان در حق عيسي گفتند، امروز سخني در فضيلت تو ميگفتم كه هر كجا ميرفتي، أمت من، خاك زير پاي تو را به عنوان تبرك و بركت (و در بعضي روايات: براي شفا) برميداشتند.
مجمع الزوائد و منبع الفوائد للهيثمي، ج9، ص131 ـ المعجم الكبير للطبراني، ج1، ص320 ـ المناقب للموفق الخوارزمي، ص129 ـ ينابيع المودة لذوي القربي للقندوزي، ج1، ص 200
چیکار کنم . اگه نظر منو بخواین میگم امامان همه واسطه هستنم و نه خدا . حتی وقتی چیزی ار امامان میخواین باید این رو لحاظ کنیم که چون آبرو نداریم پیش خدا و گنهکاریم کسی که امین و معصوم هست رو میبریم پیشش .
ببينيد برادر بعضي از مطالب شما ريشه در سنت هم دارد مانند ذكر علي عباده، ذكر مولا عبادت هست، مانند علي قسيم نار، علي ع تقسيم كننده بهشت و جهنم، علي مع القران و القران مع العلي، اين هما مطالبي بود كه در ان خانقاه هم اشاره شد، كه بهشت براي عليست، علي از قران هست، ذكر علي عبادت هست و يا اينكه انبيا امدند براي مولا علي هم يك عقيده اي هست كه در سنت وجود دارد اينها منافاتي با واقعيت ندارد اما اينكه روزي دهنده مولا علي هست خلاف قران مي باشد زيرا خداوند در قران مي فرمايد ان الله هو الرازق
اما اعتقاد به الوهيت اهل بيت كفر و شرك مطلق هست همان گونه كه اهل نصارا گفتند لقد كفر الذين قالوا ان الله هو المسيح بن مريم، خداوند مي فرمايد نصارا كافر شدند وقتي كه گفتند خدا همان پسر مريم س هست
خدا هدایتشون کنه دنیا اینها را می بینند به ما فحش می دن !
ان شاء الله كه خدا هدايتشان كند اما مولا علي ع هم در نهج البلاغه حكمت 117 فرمودند:
117: وَ قَالَ ع هَلَكَ فِيَّ رَجُلَانِ مُحِبٌّ غَالٍ وَ مُبْغِضٌ قَالٍ
حکمت 117 پرهيز از افراط و تفريط در دوستى با امام عليه السّلام
فرمودند: دو تن به خاطر من به هلاکت رسيدند: دوست افراط کننده (اعتقاد داشتن به الوهيت ما)، و دشمني كه بغض ما در دل دارد
اگر قابل هدايت هستند ان شا الله خدا انها را هدايت كند اگر نه ان شا الله همه اين دشمنان اسلام را نابود كند
به نام یزدان بخشاینده بخشایشگر
ببینید ما یک خدا داریم و بسیار خدایی
God و Gods به این جمع فریب نخورید که خدا یکتا نیست!
این یعنی خدا و مقدسات او
ارواح پاک، مکانهای مقدس، کارهای نیکو و مومنین و و و و و همه و همه «یان» خدا هستند،
به این دو کلمه دقت کنید و ببینید وسطشون چی میبینید : علیِ خدا و خدای علی!
یعنی علی که متعلق به خدا هست و خدایی که متعلق به علی هست!
معنی رو بگیرد! یعنی حق با علی و علی با حق! یا علی با خداست و خدا با علی
پیامبر فرموند که اگر چیزی را که میدانم به شما بگویم هر جا که علی رفت جای پای او را میبوسید! مطلب رو بگیرید! خدا یکتاست! همه مقدسات دور و اطراف او هستند مثل هسته خورشید که همه دور او هستند، پس چیزهای دیگر نور و نشانهی او هستند و نه ذات او! خود او یعنی خدا هستند به معنی خودی بودن! مثلا خداوند یکتا که هرگز نمیمیرد و کشته نمیشود، مرگ دین را مرگ خود و کشته شدن خود را کشته شدن ولی خود میداند و ما هم باید همین را بدانیم چون مومن هستیم و تسلیم به چیزی که او میگوید، متوجه هستید؟ هسته خورشید نور خورشید نیست! با نمادگرایی و اساطیر و خدایان آشنا نیستید که!
نمیدونید که منتظران واقعی مهدی (ص) کسانی هستند که شبیه خورشید و ماه پرستان هستند! یعنی اهل اساطیر!!!!! اساطیر الاولین! شبیه نه بتپرست! متنپرست! روح هایپریون با شما باد یا علی!
منظور از سخن خداوند در قران که میفرماید مرا بسیار یاد کنید ، ذکر خدا نیست . اصلا الله اکبر و ... منظورش نبود . منظور از ذکر ذکر علی هست . شب و روزت باید ذکر علی باشه
خوب ذکری که حضرت علی میگفت ذکر خدا بود دیگه! بیچاره فقط نمیدونه چه طوری توضیح بده این مسئله بغرنج رو!
میدونید اینها بیگناه هستند، شیفته هستند، ولی کسی با اونها همکاری نمیکنه، شیعه امامش رو یاری نمیکنه تا خدا یاریش کنه، برای همین در زندان تنهاییشون اسیر هستند.
خواهش میکنم به جای اینکه بهشون لعنت بفرستید و از خدا بخواهید هدایتشون، کنه برید هدایتشون کنید، هدایت کار خداوند است، ظلم شیعه به شیعه فقط با خون دشمنانش جبران میشه نه با آزار همدیگر!
نزارید این گل زهراء پرپر بشه، برید عشق رو به برادرانتون هدیه بدهید، شریک ایمان برادرانتان باشید، همانطور که حوراء النساء بانونی بانوان جهانیان این کار رو کرد و علی تونست ولی وقتی پرپر شد علی خانهنشین شد.
خواهش میکنم برای وحشت و تنهایی برادرانتون خضر باشید برای مهدی فاطمه، و از او بپرسید که چه باید کرد؟ او رو ببینید! او همینجاست! پیش شما! با گوگل کجای جهان رو جستجو میکنید؟ او همینجاست! خدایا خداوندا بلای عاجل بر من نازل کن!
سلام علیکم
در روایات است که مرحوم طبرسی در کتاب احتجاجاز قول سلمان چنین نقل میکند که
اگر من همه آنچه را که درباره فضایلامیرالمؤمنین علی علیه السلام میدانم برای شما بازگو کنم، عدهای از شما من را مجنونخواهید دانست و عدهای دیگر خواهید گفت: خدایا قاتل سلمان را بیامرز.(1)
علامه مجلسی در بحار الانوار در ارتباط با همین حدیث توضیحی دارد که خواندنی است:
« بعضی ازمتکلمان و محدثان در مسأله غلو و مصادیق آن زیاده روی کرده و به دلیل کوتاهی و کاستی شان در شناخت ائمه علیهم السلام و مراتب عالی و مقامات غریب آنان،بسیاری از راویان ثقه و معتمد را به دلیل آن که معجزات و امور خارقالعاده را از ائمه علیهم السلام نقل کرده بودند، غالی دانستند با آن که در روایات متعددی ازائمه علیهم السلام است که
«ما را ربّ و شریک خداوند ندانید و هر آنچه میخواهید،درباره (فضایل و مقامات) ما بگویید که هرگز به نهایت آن نخواهید رسید»
و نیزروایت است که
«امر ما [مقامات و فضائل ائمه علیهم السلام] به گونهای سخت و باورنکردنی است که جز فرشتهای مقرب یا پیامبری مرسل و یا بنده مومنی کهخداوند دلش را در ایمان آزموده است، تاب تحمل و باور آن را ندارد.»
و نیز ازهمین مقوله است این روایت که
«اگر ابوذر بر آنچه که در قلب سلمان بود، اطلاع مییافت، او را میکشت» و روایاتی دیگر از این قبیل.»2)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1 . احتجاج طبرسی۱/ ۱۴۹
2 . بحارالانوار۲۵/ ۳۴۶
منظور اینه که حضرت سلمان قاتل خودش رو از قبل بخشیده بود برای عشقی که به حضرت علی داشت! مسئله زیاد بغرنجی نیست!
فضایل حضرت علی هم فکر میکنید چی هست؟ جز بندهترین بندگان خدا، خدایی که همیشه همراه او هست!
اون چیز عزیزم، برای خدا و حضرت سلمان کفر نبود ولی حضرت ابوذر به خاطر درجات ایمان پایینتر از سلمان فکر میکرد اون چیز کفر هست! خوب او دشمن کفر هست!
[="Tahoma"]
میخوام از اینجا شروع کنم :دیشب برای عزاداری ، به سفارس شخصی وارد هیئت خانگی شدم که یک روحانی مسئولیتش را بر عهده داشت .
اولش خوب بود ، چون داشتن زیارت عاشورا میخوندن و حال داد .
اما وقتی اون شخص روحانی بالا منبر رفت از ذکر نام و یاد خدا خودداری کرد و فقط از علی میگفت . اسامی خداوند رو به علی نسبت میداد و همه میگفتن علی علی . اصلا از خدا نگفت . از بزرگی خدا نگفت . از بخشنده بودن خدا نگفت اما همه این صفات رو به علی داد ! حتی یکی از دوستان هک که اونجا بود میگفت مثلا در دعای جوشن کبیر منظور از همه اون اسماء الله علی هست و بس !
مثلا ذکر هایی که روحانی بالا منبر میگفت و بقیه با علی علی گفتن همراهیش میگفتن :
اول و آخر ( حاضرین بعد هر صفت میگویند : علی علی ! )
رازق
عظیم
کبیر
هو الرحمن الرحیم
ستارالعیوب
خالقو از این دست ذکرهایی که من فقط برا خدا دیدم بگن .
حتی میگفت : منظور از سخن خداوند در قران که میفرماید مرا بسیار یاد کنید ، ذکر خدا نیست . اصلا الله اکبر و ... منظورش نبود . منظور از ذکر ذکر علی هست . شب و روزت باید ذکر علی باشه .
ما تو این نماز های یومیه و ... گیرافتادیم . اصلا 5 وعده ات رو بخون بقیه فقط ذکر علی هست .
حضرت محمد فقط و فقط واسه یک چیز پیغمبر شد و اونم اینه که علی رو بشناسونه !اولین ذات علی هست . ما باید علی رو بشناسیم .قرآن علی هست .
علی کسیه که روزی میده و روزی میگره .
علی کسیه که عذاب میده و ...
خوب دوستان ، با این اوصاف به نظرتون من باز هم برم تو این هیئت ؟ آخه خودم میترسم نکنه حرف اینا راست باشه و بعد خدا بگه ما تو را راهنمایی کردیم اما خودم قبول نکردی !
چیکار کنم . اگه نظر منو بخواین میگم امامان همه واسطه هستنم و نه خدا . حتی وقتی چیزی ار امامان میخواین باید این رو لحاظ کنیم که چون آبرو نداریم پیش خدا و گنهکاریم کسی که امین و معصوم هست رو میبریم پیشش .
سلام
این افکار اهل غلو است و از برخی مطالب درست نتیجه های نادرست گرفته و مطرح شده است
لذا از رفتن به اینجور مجالس خودداری کنید
والله الموفق
با سلام
دشمن ترین دشمنان یعنی یهود هر زمان به لباسی در می آیند زمانی در لباس شیعه افراطی وغلات وزمانی هم در لباس وهابیون و تنها هدفشان تخریب اسلام از درون است .
زمانی محمد بن عبد الوهاب را و همزمان سید علی محمد باب را حمایت میکنند چرا ؟ یکی ائمه را هیچ و پوچ میپندارد و دیگری ائمه را خدا !!!!!!!!!!
هشدار ......
با سلام و خسته نباشید .
مطالب و جواب های شما دوستان رو خوندم و فهمیدم داستان چیه .
دوستی گفته بودند که باید اونا را راهنمایی کرد و فهموند بهشون که راه را اشتباه میرند اما من چطور باید راهنماییشون کنم .
ببینید دوستان اونها از من جواب میخوان . من چه جوابهای محکم و قاطعی بهشون بدم تا راهنمایی بشن .
من یعضی چیزهایی که روشون تاکید دارن رو میگم و شما اگه میشه جواباشون رو بگید تا من هم بهشون منتقل کنم . اخه این چند چیز که در ذیل میارم رو همیشه میگن و من جوابی براش ندارم :
1 : قبله مسلمانا تغییر میکنه به سمت کربلا !
2 : زیارت کربلا حتی از ریارت حج هم بالاتر هست و واجب !
3 : این قرآن که الان دستمونه کامل نست و بعد از ظهر آقامون مهدی (عج) ، ایشون یک کتاب جدید میارن ! ( دلیلشون هم اینه که تو قرآن نوشته : ذالک کتاب مبین ( آن کتاب مبین و نگفته این کتاب مبین ! ) .
4 : حتی وقتی من ازشون پرسیدم شما که میگی علی مثل خداست و خدایی میکنه پس خود علی چی رو می پرستید که در جواب بهم گفتن به تو و ما چه ربطی داره ! که من گفتم ربطش به همینه که حتی بعد از علی هم هیچ کدام از امامان از خدا برنگشتن و حتی مصمم تر راه شناخت خداوند رو بهمون تعلیم دادند .
ممنون دوستان . انشالله هممون عاقبت بخیر بشیم .
[="Tahoma"]
1 : قبله مسلمانا تغییر میکنه به سمت کربلا !2 : زیارت کربلا حتی از ریارت حج هم بالاتر هست و واجب !
3 : این قرآن که الان دستمونه کامل نست و بعد از ظهر آقامون مهدی (عج) ، ایشون یک کتاب جدید میارن ! ( دلیلشون هم اینه که تو قرآن نوشته : ذالک کتاب مبین ( آن کتاب مبین و نگفته این کتاب مبین ! ) .
4 : حتی وقتی من ازشون پرسیدم شما که میگی علی مثل خداست و خدایی میکنه پس خود علی چی رو می پرستید که در جواب بهم گفتن به تو و ما چه ربطی داره ! که من گفتم ربطش به همینه که حتی بعد از علی هم هیچ کدام از امامان از خدا برنگشتن و حتی مصمم تر راه شناخت خداوند رو بهمون تعلیم دادند .
سلام
بگو ملاک و معیار ما قرآن و حدیث معتبر معصومین ع هست
اگر آیه یا روایتی در مورد ادعاهاتون دارید بیارید وگرنه هیچ کدام ارزشی ندارد
والله الموفق
سلام
بگو ملاک و معیار ما قرآن و حدیث معتبر معصومین ع هست
اگر آیه یا روایتی در مورد ادعاهاتون دارید بیارید وگرنه هیچ کدام ارزشی ندارد
والله الموفق
منم همینو میگم اما چیزی نمیگن فقط در یک مورد .
در مورد قران که میگن خدا خودش گفته : آن کتاب مبین ! پس منظورش کتاب بعدی بود چون گفته آن !
اصلا هست همچین آیه ای تو قران با مضمون : ذَلِكَ الْكِتَابُ لاَ رَيْبَ فِيهِ هُدًى لِّلْمُتَّقِينَ ؟
چرا گفته شده آن ؟ و هذا بکاربرده نشده ؟
منظور اینه که حضرت سلمان قاتل خودش رو از قبل بخشیده بود برای عشقی که به حضرت علی داشت! مسئله زیاد بغرنجی نیست!
سلام
توضیحات حدیث از زبان علامه مجلسی به عرض رسید که این روایات را علامه مجلسی درباره فضایل اهل بیت توضیح می دهد و تایید کننده این هم این حدیث است که:
«امر ما [مقامات و فضائل ائمه علیهم السلام] به گونهای سخت و باورنکردنی است که جز فرشتهای مقرب یا پیامبری مرسل و یابنده مومنی کهخداوند دلش را در ایمان آزموده است، تاب تحمل و باور آن را ندارد.»
فضایل حضرت علی هم فکر میکنید چی هست؟ جز بندهترین بندگان خدا، خدایی که همیشه همراه او هست!
ما را به مرتبه الوهيت و ربوبیت نرسانيد و هر چه از فضائل هست در رابطه ما بگویید «نزّلونا عن الرّبوبيّة و قولوا فينا ما شئتم...»
شهادت به عبودیت حضرت محمد (ص) در نمازها روزانه تکرار می شود
[="Tahoma"]
منم همینو میگم اما چیزی نمیگن فقط در یک مورد .در مورد قران که میگن خدا خودش گفته : آن کتاب مبین ! پس منظورش کتاب بعدی بود چون گفته آن !
اصلا هست همچین آیه ای تو قران با مضمون : ذَلِكَ الْكِتَابُ لاَ رَيْبَ فِيهِ هُدًى لِّلْمُتَّقِينَ ؟چرا گفته شده آن ؟ و هذا بکاربرده نشده ؟
سلام
تعبیر ذلک ( آن ) برای تعظیم قرآن است
مثل اینکه کسی در محضر پادشاهی بگوید :مساله چنین و چنان است و اکنون از آن پادشاه بزرگ انتظار است که ...
هر اشکالی مطرح کردند اینجا بگویید تا جواب بدهیم
والله الموفق
[="Microsoft Sans Serif"]
قبله مسلمانا تغییر میکنه به سمت کربلا !
کی تغییر میکند؟
هرزمان دستورش آمد، مشکلی نیست.
زیارت کربلا حتی از ریارت حج هم بالاتر هست و واجب !
در اینجا، شما باید از آنها پاسخ بخواهید که از روی کدام سخن چنین چیزی را میگویند.
این قرآن که الان دستمونه کامل نست و بعد از ظهر آقامون مهدی (عج) ، ایشون یک کتاب جدید میارن ! ( دلیلشون هم اینه که تو قرآن نوشته : ذالک کتاب مبین ( آن کتاب مبین و نگفته این کتاب مبین ! ) .
میتواند درست باشد!
حتی وقتی من ازشون پرسیدم شما که میگی علی مثل خداست و خدایی میکنه
بزرگان و بندگانی که به دستورهای خدا پایبند بودهاند، در دریای بیکران خدا غرق میشوند و به مقام خدایی میرسند و تنها تفاوتشان با خدا در این است که آنها آفریده شدهاند.
عارفان، به مقام «کنفیکون» میرسند:
(درونمایهی شعر: به ارادهی خدا و با بردن نام خداست که عارف در مقام کنفیکون توانایی دارد)
البته همهی این تواناییها، زیر ارادهی خداوند است و خود خدا به آنان چنین اجازهای را داده است.
همانند عیسی: خدا در گِل دمید و آفریدهای جاندار آفریده شد؛ عیسی نیز همانند خدا بود: در گِل دمید، و آفریدهای جاندار، آفریده شد (پرنده، مرده و ...).
عارفان کارهای بسیاری میتوانند انجام دهند.
پس خود علی چی رو می پرستید که در جواب بهم گفتن به تو و ما چه ربطی داره !
خدای الله را میپرستید و گواه این سخن، آن است که او در مسجد و در زمان نمازخواندن کشته شد.
ببينيد برادر بعضي از مطالب شما ريشه در سنت هم دارد مانند ذكر علي عباده، ذكر مولا عبادت هست، مانند علي قسيم نار، علي ع تقسيم كننده بهشت و جهنم، علي مع القران و القران مع العلي، اين هما مطالبي بود كه در ان خانقاه هم اشاره شد، كه بهشت براي عليست، علي از قران هست، ذكر علي عبادت هست و يا اينكه انبيا امدند براي مولا علي هم يك عقيده اي هست كه در سنت وجود دارد اينها منافاتي با واقعيت ندارد اما اينكه روزي دهنده مولا علي هست خلاف قران مي باشد زيرا خداوند در قران مي فرمايد ان الله هو الرازق
عدم فهم صحیح دین موجب می شود انسان در وادی افراط وتفریط بیفتد وحدود ومراحل را درک نکندٰ همانطور که گفته شد مستقل وکسی که همه چیز را از خود دارد ودیگران از او گرفته اند خداوند است که احتیاج به کسی ندارد وقائم به خود می باشد واهل بیت واسطه فیض هستند به این معنی که خداوند به واصطه وبه یمن وجود این حضرات معصومین این نعمتها را به دیگران ارزانی می کند چنانچه امام صادق علیه السلام در کتاب اصول کافی می فرماید: لولا الحجَ لساخت الارض بإهلها اگر حجت الهی وامام بر روی زمین نباشد زمین اهل خود را فرو می برد.
ویا در احادیث داریم خطاب به امام که به رزق الوری وبیمنه ثبتت الارض والسماء. به واسطه امام معصوم روزی به دیگران می رسد وزمین وآسمان استقرار وسکون دارند.
اینها به این معغنی است که اهل بیت واسطه رسیدن این نعمتها به مردم هستند نه اینکه خود بدون اینکه از خدا دریافت کرده باشند به دیگران بدهند.
اگر پیامبر اسلام(ص) می فرماید: ذکر علی عباده نه اینکه علی خداست وما اورا عبادت می کنیم بلکه چون بنده راستین خدا ومطیع محض اوست اسمش نیز شرافت پیدا کرده است چون او محو در خداست ویاد او مساوی با یاد خداست زیرا رفتار وگفتار ومنش او مردم را به یاد خدا می اندازد.
گر پیامبر اسلام(ص) می فرماید: ذکر علی عباده نه اینکه علی خداست وما اورا عبادت می کنیم بلکه چون بنده راستین خدا ومطیع محض اوست اسمش نیز شرافت پیدا کرده است چون او محو در خداست ویاد او مساوی با یاد خداست زیرا رفتار وگفتار ومنش او مردم را به یاد خدا می اندازد.
نام مولا و ذكر مولا به معناي پرستش نيست، بلكه نام مولا واسطه رسيدن به خدا هست و همان گونه كه ما با انجام فرائض بستر رسيدن به لقا الله را براي خود فراهم مي كنيم، با نام مولا هم اين بستر برايمان ميسر مي شود لذا به همين جهت هست كه پيغمبر فرمودند نام مولا عبادت هست، يعني راه رسيدن براي عبوديت هست همان گونه كه ما با نماز راه و كانال بندگي را پيدا مي كنيم و همچنين واسطه رسيدن به منبع فيض هست
وَلِلّهِ الأَسْمَاء الْحُسْنَى فَادْعُوهُ بِهَا (180/اعراف)
و نامهاى نيكو به خدا اختصاص دارد پس او را با آنها بخوانيد
وَلِلّهِ الأَسْمَاء الْحُسْنَى فَادْعُوهُ بِهَا (180/اعراف)
و نامهاى نيكو به خدا اختصاص دارد پس او را با آنها بخوانيد
یعنی میخواهید بگید اینجا منظور نام حضرت علی بوده ؟
کمی گیج شدم .
امروز همون دوستم اومد پیشم و باز همون حرفها رو میزد و میگفت علی همتراز با خداست !
به نظرم اینا دیگه حرف حق تو گوششون نمیره و به نوعی چشم و گوششون بستس و شما هر چی دلیل بیاری اینا تغییر نمیکنن .
[="Tahoma"]
یعنی میخواهید بگید اینجا منظور نام حضرت علی بوده ؟کمی گیج شدم .
امروز همون دوستم اومد پیشم و باز همون حرفها رو میزد و میگفت علی همتراز با خداست !
به نظرم اینا دیگه حرف حق تو گوششون نمیره و به نوعی چشم و گوششون بستس و شما هر چی دلیل بیاری اینا تغییر نمیکنن .
سلام
بگو پس ما دوتا خدا داریم یکی خود خدا یکی علی ع
حالا بفرما این توحیدی که علی ع تمام زندگیشو براش وقف کرد یعنی چی ؟
شما از حق خسته نشوید همانطور که ایشان از باطل خود خسته نمی شوند
والله الموفق
یعنی میخواهید بگید اینجا منظور نام حضرت علی بوده ؟کمی گیج شدم .
برادر عزيزم، منظور انحصارا نام مولا علي ع نيست، زيرا خداوند مي فرمايد الا بذكر الله تطمئن القلوب، ذكر خدا باعث ارامش دلها و قلوب مي شود، و بنا بر فرموده رسول خدا هم نام مولا در طراز با اين اذكار و اسما مي باشد، طراز به معناي قرار گرفتن در مقام الوهيت نيست، در واقع طراز يعني در قرار گرفتن اسامي و اذكاري كه ما را ياد خدا مي اندازد و وسيله براي رسيدن به خدا هست مانند ايه 35 سوره مائده وابتغوا اليه الوسيله، كسي نمي گويد اين وسيله مقام الوهيت و ربوبيت دارد بلكه مي گويد وسيله اي براي رسيدن به خدا مي باشد، همان گونه كه نماز نوعي عبادت و را رسيدن به خدا مي باشد، ذكر مولا هم عبادت و راهي براي رسيدن به خدا هست همان گونه كه خداوند مي فرمايد با اسامي نيكو مرا بخوانيد كه چه بشود؟ ما خدا را بخوانيم و خدا هم ابواب رحمتش را براي ما بگشايد،،،، خود خدا در جايي ديگر مي فرمايد ادعوني استجب لكم، ما خدا را با اين اذكار و اسامي مي خوانيم كه خدا هم ما را دعوت كند، يعني راه و كانل ورودي رسيدن به خدا هستند برادرم
امروز همون دوستم اومد پیشم و باز همون حرفها رو میزد و میگفت علی همتراز با خداست !
در كامنت هاي قبل هم حقير پاسخ اين مطلب را دادم
117: وَ قَالَ ع هَلَكَ فِيَّ رَجُلَانِ مُحِبٌّ غَالٍ وَ مُبْغِضٌ قَالٍ
حکمت 117 پرهيز از افراط و تفريط در دوستى با امام عليه السّلام
فرمودند: دو تن به خاطر من به هلاکت رسيدند: دوست افراط کننده (اعتقاد داشتن به الوهيت ما)، و دشمني كه بغض ما در دل دارد
اگر مولا علي ع همطراز با خداست، پس فرق ايشان با خدا درچيست؟
فرق دوست شما با اهل نصارا در چيست كه خداوند انها را مشرك مي داند ايه 17 سوره مائده
نصيحتشان كنيد در غير هدايت از او فاصله بگريد زيرا با افكار شما بازي مي كند و ممكن هست شما را تحت تاثير قرار دهد
به نظرم اینا دیگه حرف حق تو گوششون نمیره و به نوعی چشم و گوششون بستس و شما هر چی دلیل بیاری اینا تغییر نمیکنن .
علي قلوب اقفالها، دلي و قلبي را كه مهر خورده را كسي نمي تواند با تذكر و گفته گو هدايت كند
نام مولا و ذكر مولا به معناي پرستش نيست، بلكه نام مولا واسطه رسيدن به خدا هست و همان گونه كه ما با انجام فرائض بستر رسيدن به لقا الله را براي خود فراهم مي كنيم، با نام مولا هم اين بستر برايمان ميسر مي شود لذا به همين جهت هست كه پيغمبر فرمودند نام مولا عبادت هست، يعني راه رسيدن براي عبوديت هست همان گونه كه ما با نماز راه و كانال بندگي را پيدا مي كنيم و همچنين واسطه رسيدن به منبع فيض هست
با سلام
در اینجا اسم به خودی خود شرافت ندارد بلکه به اعتبار مسمی یعنی شخص امیرالمومنین ارزش پیدا کرده است چون خیلی ها هستند که نامشان علی است ولی شرافتی هم ندارد ومسلما پیروی از امام علی علیه السلام انسان را به سعادت وخوشبختی دنیا وآخرت می رساند چنانچه نبی مکرم اسلام(ص) در ذیل آیه هفت سوره بینه که می فرماید: إن الذین آمنوا وعملوا الصالحات اؤلئک هم خیرالبریة، کسانی که ایمان آورده اند واعمال صاح انجام داده اند بهترین مخلوقات خداوند هستند. حضرت فرمود: هم علی وشیعته، اینها علی وشیعیان او هستند.
الیته امام علی علیه السلام نماد مجسم اقامه نماز هستند واهمیتی که ایشان برای نماز اول وقت قائا بودند بی نظیر بود، لذا نماز وولایت در برابر هم نیستند بلکه امام کسی است که ماباید احکام ودین صحیح را از او یاد بگیریم.
هم تراز خواندن حضرت علی(ع) با خدا
سوال:
نسبت دادن صفات خدا به امیرالمومنین علیه السلام وهم طراز قرار دادن آنها در صفات درست است؟
جواب:
ائمه علیهم السلام بندگان برگزیده خدا هستند. وتمام افتخارشان به بندگی آنهاست. وهر روز ما حداقل هفت مرتبه شهادت می دهیم که اشهد أنّ محمدا عبده ورسوله، رسول خدا قبل ازاینکه رسول باشد. عبد است. وبنده مطیع خداوند است. لذا جانشینان ایشان هم چنین هستند. امام صادق علیه السلام می فرماید:
اجْعَلُونَا عَبِيداً مَخْلُوقِينَ وَ قُولُوا فِينَا مَا شِئْتُم،[1]ما را بندگان آفریده شده قرار دهید، بعد در مورد ما هرچه(از فضایل) خواستید بگویید.
یا امام علی علیه السلام فرمود:
إِيَّاكُمْ وَ الْغُلُوَّ فِينَا قُولُوا إِنَّا عِبَادٌ مَرْبُوبُونَ وَ قُولُوا فِي فَضْلِنَا مَا شِئْتُم،[2] از غلو در مورد ما دوری کنید. (در باره ما) بگویید ما بندگان مربوب آفریده شده هستیم، بعددر مورد فضایل ما هرچه خواستید بگویید.
بنده دانستن اهل بیت اصلی است که دیگر انسان را دچار خطا واشتباه معرفتی واعتقادی نمی کند. چون می داند که اینهمه فضایل که آن بزرگواران دارند از خداوند است. واستقلال ندارند بلکه استقلال وداریی محض وذاتی تنها برای خداوند است. وائمه تنها واسطه فیض هستند. ودر سایه بندگی خداوند به مقامی رسیده اند که مظهر اسماء الهی شده اند. واگر برخی فضایل وصفات مانند علی، صراط مستقیم وسایر صفاتی که مربوط به خداوند است به این بزرگواران هم نسبت داده می شود. از بایت خدا دانستن آنها نیست، بلکه خداوند این صفات را در سایه تلاش در راه خدا واطاعت آنها از خداوند داده است، واین صفات بصورت ذاتی واستقلالی تنها در خداوند است. وفضایل این حضرات در طول صفات وفضایل خداوند متعال است.
[/HR][1] . صفار، محمد بن حسن، بصائر الدرجات في فضائل آل محمّد صلّى الله عليهم، ج1، ص241، مكتبة آية الله المرعشي النجفي - ايران ؛ قم، چاپ: دوم، 1404 ق.
[2] . ابن شعبه حرانى، حسن بن على، تحف العقول عن آل الرسول صلى الله عليه و آله، ص104، جامعه مدرسين - قم، چاپ: دوم، 1404 / 1363ق.