شیوهی برائت از دشمن
ارسال شده توسط for_advent در جمعه, ۱۳۹۴/۰۷/۱۷ - ۱۵:۳۰[=&] با عرض سلام و احترام؛[/]
[=&]خداوند سبحان، خطاب به مسلمانانی که برای درک آیات قرآن، از پیامبر اکرم (ص) مهلت می خواستند، می فرماید: ای اهل ایمان نگویید «راعِنا» تا بدین وسیله بهانه و دستاویزی برای دشمن بر علیه خود ایجاد کنید و...(بقره/104) زیرا این کلمه دو معنا دارد، آن معنا که برای مسلمانان است ایراد نگرفته ولی از آنجا که معنای دیگر جنبه منفی دارد، نفی شده است.[/]
[=&]با این تفسیر چرا ما برای اعلام برائت از دشمن، از کلمه «مرگ بر» استفاده می کنیم، و حال آنکه معنی دیگر این کلمه در جوامع بین المللی جنبه حقوقی دارد؟ در قرآن شیوه های گوناگون از اعلام برائت آمده است : در یکجا اعلام جنگ می کند مثل سوره توبه، در یکجا اعلام قهر می کند، مثل سوره کافرون. در جای دیگر نسبت به جاهلان اعلام بیزاری می کند مثل این آیه که می فرماید : [/][=&]و چون سخن لغوي (از دشمنان دين) بشنوند از آن اعراض کنند و گويند: اعمال ما از ما و اعمال شما از شما، برويد سلامت باشيد، که ما هرگز مردم (هرزه گوي) نادان را نميطلبيم.[/][=&] و...[/]
[=&]بنابراین، اعلام برائت همیشه یک صورت ندارد. پس چگونه می شود که هرگاه کسی با ما دشمنی می کند آن هم از روی پنهانی، ما با کل مردم آنها به طور آشکار اعلام برائت می کنیم؟ البته گفتن این کلمه برای اسرائیل ایرادی نیست. چون به هرحال کل مجموعه صهیونیسم دشمن ما هستند و دشمنی آنها نیز آشکار است اما دشمنی ما با گروهی که بر ضد ما اقدامی نمی کنند برای چیست؟ مثلا برای مردم آمریکا این سوال هست که چرا مردم ایران می گویند مرگ بر آمریکا؟ گرچه این کلمه در خور سیاستمداران ما باشد، اما مگر ما چه کار کردیم؟[/]
[=&]حال ممکن است گفته شود، قرآن ظالمان و مظلومانی را که از آنها حمایت می کنند، دو برابر مجازات و سرزنش می کند. اما این مطلب نمی تواند معنای دوجانبه بودن این کلمه را توجیه کند؛ چرا که این مطلب برای ما توجیه شده است؛ در صورتی که می تواند دستاویزی برای دشمن در جوامع بین المللی باشد.
با تشکر
[/]