بررسی سندی
سوالی در مورد رجال راوی روایت و شرایط حجت بودن حدیث
ارسال شده توسط IVI.@.H.D.I در شنبه, ۱۳۹۴/۰۱/۲۹ - ۱۴:۱۸با سلام
میخواستم بپرسم که شرط لازم برای حجت بودن حدیث غیر متواتر چیست ؟
آیا اگر تمامی راویان حدیثی ثقه باشند ( حتی اگر امامی نباشند ) ، حدیث حجت است ؟
سند حدیث صحیح است ؟
تشکر ...
درخواست منابع و بررسی سندی حدیثی از امام حسن عسکری علیه السلام
ارسال شده توسط IVI.@.H.D.I در جمعه, ۱۳۹۳/۱۲/۲۲ - ۱۳:۲۲سلام
درخواست بنده از کارشناسان محترم علوم حدیثی این است که لطف نمایند و حدیث زیر را که از امام حسن عسکری علیه السلام نقل شده بررسی سندی فرمایند و منبع یا منابع آنرا ( هر چه دارد ! ) ذکر کنند . سپاس
مولانا الإمام الحسن العسکري سلام الله عليه، أنّه قال لأبي هاشم الجعفري:
«يَا أَبَا هَاشِمٍ! سَيَأْتِي زَمَانٌ عَلَى النَّاسِ وُجُوهُهُمْ ضَاحِكَةٌ مُسْتَبْشِرَةٌ وَ قُلُوبُهُمْ مُظْلِمَةٌ مُتَكَدِّرَةٌ السُّنَّةُ فِيهِمْ بِدْعَةٌ وَ الْبِدْعَةُ فِيهِمْ سُنَّةٌ الْمُؤْمِنُ بَيْنَهُمْ مُحَقَّرٌ وَ الْفَاسِقُ بَيْنَهُمْ مُوَقَّرٌ أُمَرَاؤُهُمْ جَاهِلُونَ جَائِرُونَ وَ عُلَمَاؤُهُمْ فِي أَبْوَابِ الظَّلَمَةِ سَائِرُونَ أَغْنِيَاؤُهُمْ يَسْرِقُونَ زَادَ الْفُقَرَاءِ وَ أَصَاغِرُهُمْ يَتَقَدَّمُونَ عَلَى الْكُبَرَاءِ وَ كُلُّ جَاهِلٍ عِنْدَهُمْ خَبِيرٌ وَ كُلُّ مُحِيلٍ عِنْدَهُمْ فَقِيرٌ لَا يُمَيِّزُونَ بَيْنَ الْمُخْلِصِ وَ الْمُرْتَابِ لَا يَعْرِفُونَ الضَّأْنِ مِنَ الذِّئَابِ عُلَمَاؤُهُمْ شِرَارُ خَلْقِ اللهِ عَلَى وَجْهِ الْأَرْضِ لِأَنَّهُمْ يَمِيلُونَ إِلَى الْفَلْسَفَةِ وَ التَّصَوُّفِ وَ ايْمُ اللهِ إِنَّهُمْ مِنْ أَهْلِ الْعُدُولِ وَ التَّحَرُّفِ يُبَالِغُونَ فِي حُبِّ مُخَالِفِينَا وَ يُضِلُّونَ شِيعَتَنَا وَ مُوَالِيَنَا إِنْ نَالُوا مَنْصَباً لَمْ يَشْبَعُوا عَنِ الرِّشَاءِ وَ إِنْ خُذِلُوا عَبَدُوا اللهَ عَلَى الرِّيَاءِ أَلَا إِنَّهُمْ قُطَّاعُ طَرِيقِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الدُّعَاةُ إِلَى نِحْلَةِ الْمُلْحِدِينَ فَمَنْ أَدْرَكَهُمْ فَلْيَحْذَرْهُمْ وَ لْيَصُنْ دِينَهُ وَ إِيمَانَهُ».
بررسی صحیح بودن کامل کتاب «منتقى الجمان في الاحاديث الصحاح و الحسان»
ارسال شده توسط ammarshia در شنبه, ۱۳۹۳/۰۶/۰۱ - ۲۳:۱۴سلام یک سوال کوتاه..
آیا فقها و علمای حدیث و رجال اعتقاد دارند که کتاب :منتفی الجمان في الاحاديث الصحاح والحسان مال شهید ثانی تمام روایات صحیح و حسن هستند یعنی اینکه مثلا حقیر یا کس دیگری بروند سراغ کتاب و مثل صحیح بخاری با این کتاب عمل کنند؟؟