بنی اسرائیل

حدیثی از پیامبر (ص) درباره کورش

سلام و خدا قوت حدیثی از حضرت محمد (ص) در تمجید و ستایش کورش آورده شده  بنده می خواهم بدانم آیا این حدیث واقعیت دارد یا خیر ؟ جلال الدين سيوطي از عالمان پرکاروکوشاي اهل سنت-در درالمنثور (ج4، ص 165) به نقل از ابن جرير از حذيفه ابن اليمان صحابي پيامبر(ص) مي آورد که آن حضرت فرمود: «چون بني اسرائيل در روز سبت سرکشي کرد و برتري جست و پيامبران را کشت،خداوند بختنصر را بر ايشان برانگيخت تا اينکه به بيت المقدس وارد شد و در عوض خون زکريا(ع)، هفتاد هزار نفر از ايشان را کشت و خاندانشان و فرزندان انبيا را به اسارت گرفت و زينت آلات بيت المقدس را با خود به بابل برد.» حذيفه مي گويد: عرض کردم: «اي پيمبر خدا، بيت المقدس که در نزد خداوند مهم بود.» حضرت تأييد کردند و درباره نحوه ساختن و جواهرات به کار رفته در آن توضيح دادند و اينکه بختنصر آنها را به بابل برد و بني اسرائيل در حالي که بينشان برخي پيامبران و پيغمبرزادگان بود، سالها عذاب کشيدند تا اينکه خداوند بر ايشان رحم آورد: «... فاَوحي الي ملک من ملوک فارس، يقال له کورس و کان مؤمنا، اَن سر الي بقايا بني اسرائيل حتي تستنقذهم... : پس به يکي از پادشاهان پارس که مرد مؤمني بود، به نام کوروش، وحي کرد که به نزد بازماندگان بني اسرائيل برود و آزادشان سازد... فسار کورس ببني اسرائيل و دخل بيت المقدس حتي رده اليه: کوروش چنين کرد و داخل بيت المقدس شد و زينت آلات آن را بازگرداند و بني اسرائيل صد سال فرمانبردار خداوند بودند. سپس دوباره به گناه بازگشتند و خدا يکي از پادشاهان روم را بر ايشان چيره گردانيد که به بيت المقدس آمد و اهالي را اسير کرد و مسجد را سوزانيد و به آنها گفت: «اي بني اسرائيل، ان عدتم في المعاصي، عدنا عليکم في السبائ: اگر به گناهان بازگرديد، ما هم به شيوه اسير بردن شما برمي گردیم...»(38) آنگاه حضرت فرمود: «اين بود بخشي از صفت زينت آلات بيت المقدس و مهدي آنها را به بيت المقدس بازمي گرداند ...» اين حديث را سواي درالمنثور، با کمي اختلاف در جزئيات، محمد بن جرير طبري – متوفاي 31 ق- در جامع البيان (ج15، ص 17) و ثعلبي در کتاب الکشف البيان عن تفسير القرآن يا تفسير ثعلبي (ج6، ص 70) آورده است. مرحوم شيخ ابوالفتوح رازي در روض الجنان (ج12، ص 163) در ترجمه همين حديث مي نويسد: «... خداي تعالي بر زبان بعضي پيغامبران امر کرد پادشاهي را از پادشاهان پارس، نام او کوروش، و او مردي مؤمن بود، که: برو و بني اسرائيل را از دست بختنصر بستان و حلّي بيت المقدس از او بستان و باز جاي بر... مهدي(ع) در روزگار خود حلّي بيت المقدس باز جاي فرمايد بردن... و خداي تعالي خلق اولين و آخرين را در بيت المقدس جمع کند.» ناگفته نماند که آن مرحوم در جاي ديگر (ج12، ص 186) از کوروش به صورت کيرش بن احشو برش ياد کرده که احتمالاً کوروش بن خشايارشا منظور بوده که البته اشتباه است! اما طبري در تاريخ (ج1، ص 385) نسبتاً درست نقل کرده: اخشويرش بن کيرش. مرحوم جرجاني نيز در تفسير گازر (ج5، ص 255) به حديث نبوي و روايت حذيفه اشاره کرده است،  و نيز سيد جعفر مرتضي به طور خلاصه در الصحيح من السيره (ج3، ص 41) همين معاني را آورده است. طبري در تاريخش (ج1، ص 141) چند جا از کيرش الماوذي (کوروش مادي) ياد کرده است و اينکه او بني اسرائيل را به ديارشان بازگرداند (ج1، ص 381)؛ همين طور ابن خلدون در تاريخ (ج2، ص 108). اقدام کوروش در بازسازي بيت المقدس که مسعودي- متوفاي 345 ق- در التنبيه و الاشراف (ص 171) بدان اشاره مي کند، در اشعار عربي نيز بازتاب داشته است؛ چنان که ابن سعد تميمي سمعاني- متوفاي 562 ق- در کتاب الانساب (ج5، ص 363) در اين باره نخست به ويراني بيت المقدس به دست بختنصر مي نويسد و آنگاه شعر «وافر» را نقل مي کند که: و بيت المقدس المعمور بيت ورثناه عن المتقدمينا بناه کورش الباني المعالي بأمره الله خير الآمرينا يعني: بيت المقدس، اين خانه آباد را ما از پيشينيان خود به ميراث برده ايم. کوروش – آن بنيانگذار بزرگواري ها- به دستور خداوند که بهترين فرماندهان است، آن را بنا نهاد. در تفسير نمونه (ج12، ص 29) حديثي نبوي به نقل از تفسير طبري آورده مي شود که مضمون احاديث گذشته را تأييد مي کند. با تشکر
موضوعات مشابه: 

ملاک برگزیدگی اقوام و امت ها

با سلام و تشکر چرا خداوند در ان زمان بنی اسرائیل را بر همه برتری داد و برگزید و دین را بر ان ها عرضه کرد و همینطور در زمان بعد خداوند از میان پیامبر (ص) برتری جدید را داد و برگزید ؟  چرا مثلا در زمان بنی اسرائیل بر قوم دیگری عرضه نکرد یا در زمان پیامبر (ص) همینطور .. ایا این ها همه از قبل برای خدا مشخص بوده?

آرزوی مرگ برای دیگران

انجمن: 

سلام

خاطرم نیست

ولی فکر کنم جای هست که مضمونش این هست

که برای دیگران آروز مرگ میکنید
آیا برای خود هم آرزوی مرگ میکنید

آیا آیه ای با این مضمون در قران هست؟کدوم آیه؟

جزاک الله خیرا

خدای انتقام گیر

سلام

در ایه 160 سوره نسا می فرماید :

بخاطر ظلمی که از یهود صادر شد و بخاطر جلوگیری بسیار انها از راه خدا
بخشی از چیزهای پاکیزه را که بر انها حلال بود حرام کردیم

حال سوال این است :
ایا خداوند انتقام می گیرد ؟

سوال در مورد شعار "مرگ بر اسرائیل"

بسم الله
سلام
چرا در شعارها گفته می شود مرگ بر اسرائیل ؟ با توجه به این که اسرائیل همان یعقوب(ع) پیامبر خداست
آیا شعار مرگ بر صهیونیسم بهتر نیست؟


کارشناس بحث : صدرا

آیا خداوند قوم بنی اسرائیل رو بیشتر از ما دوست دارد؟

انجمن: 

همواره پیامبران الهی در معرض خطر بودند و همواره جان شون در خطر بوده
اگر سرگذشت قوم بنی اسرائیل رو بخونین متوجه می شین که خداوند چندین پیامبر رو هم زمان یا در فواصل کم فرستاد.
من در پیامبری حضرت ختمی مرتبت شکی ندارم، در وجود حضرت صاحب الزمان هم شکی ندارم
اما آیا ما به اندازه ی مردم کوفه هم نیستیم؟ ما این همه شهید دادیم، این همه زجر کشیدیم
ما مسلمان ها سال های ساله که توی جنگ به دنیا میایم، بزرگ می شیم و کشته میشیم...
حال سرگذشت پیامبران بنی اسرائیل رو بخونین...
سوال من اینه که چرا ما نمی تونیم یه امام ظاهر در بین مون داشته باشیم؟ چرا نمی تونیم راحت بریم سوال هامون رو ازشون بپرسیم؟ چرا؟
چرا برای عدل الهی اقدام نمی کنند؟ چرا خدا اذن قیام نمی دهند؟

مگر گناه بنی اسراییل چه بود که فرعونیان پسرانشان را کشتند و زنانشان را ربودند؟

بنام خدا....با سلام....
در قران داریم که فرعونیان پسرهای بنی اسراییل را کشتند و زنان و دخترانشان را به کنیزی گرفتند و به تجاوز کشیدند و در ادامه ایه خدا فرموده این بلا و عذابی بزرگ بود از جانب خدا برای بنی اسراییل....سوالم اینه که مگر گناه بنی اسراییل چه چیز بوده که خدا بلایی به این بزرگی به سرشون اورده که پسراشونو بکشن و زنان رو متجاوز بشن و به خدمت بگیرن...یک لحظه خودتونو بذارید جای بنی اسراییل و این عذاب....واقعا قابل تحمل نیست...واقعا گناهشان چه بود....در این ایه قطعا بلا...امتحان نیست...چون مشخص است عذاب است...قتل فرزند و تجاوز به ناموس امتحان خدا نیست پس بلا در این ایه همان عذاب خداست....پس گناه بنی اسراییل چه بود

آیا بین حضرت علی (ع) و بنی اسرائیل نسبتی هست؟

با سلام گفته می‌شود که پیامبر اسلام (ص) از نوادگان ابراهیم(ع) است. برداشت من از این سخن آن است که ایشان از قوم بنی اسرائیل هستند. نسبت علی(ع) و قوم بنی اسرائیل چیست؟

تفاوت بنی اسرائیل با کشور اسرائیل

سلام
آیا بنی اسرائیل در قرآن با کشور اسرائیل فعلی ارتباطی دارد؟

دلیل شباهت اسمی چیست؟

با تشکر

منظور از بنی اسرائیل

سلام

میخواستم بدونم منظور از بنی اسرائیل در قرآن چه کسانی هستند؟

ارتباط آنها با این کشور اسرائیل فعلی چیست؟

اگر ارتباطی ندارند دلیل شباهت اسمی چیست؟

اگر ارتباط دارند، پس این قوم قدمت زیادی دارد؟

ممنون میشم توضیح کامل و راحتی الحلقومی در این مورد بدید.

با تشکر.