چرا باید به خاطر عمل زشت دیگری ، فرزندان و یا نسل های بعدی او تنبیه شوند؟
ارسال شده توسط sayedali در سهشنبه, ۱۳۹۵/۰۱/۱۷ - ۰۷:۰۹[/B]
[B]السلام علیک یا امیرالمومنین (ع)
السلام علیکم یا اهل بیت نبوه (ع)
السلام علیک یا صاحب الزمان (عج)
================================
این حدیث در کتاب وسائل الشیعه به امام صادق علیه السلام منتسب شده است:
[ 20952 ] 13 - وعن أبيه ، عن سعد ، عن أحمد بن محمد ، عن علي بنالحكم ، عن أبي القاسم ، عن عثمان بن عبد الله ، عن محمد بن عبد الله
بعث الله من ظلمه مثله أو على ولده أو على عقبه من بعده .
امام صادق(ع) فرمود:کسی که بر احدی ظلم ستمی کند خداوند کسی را برمی انگیزد که همانند ستم را بر او یا فرزندان او یا نسل بعد از او روا دارد.
الحر العاملی؛وسائل الشیعه،مؤسسة آل البيت (ع) لإحياء التراث بقم المشرفة،1414،ج16،ص50.
1) لطفا از نظر سندی این حدیث را بررسی کنید.
(اگر اشتباه نکنم این حدیث باید ضعیف باشد و به معصوم منتسب نیست)
2) در صورت صحت سند این حدیث:
الف) آیا می توان عقلا چنین حدیثی را پذیرفت،یعنی آیا عقلا مورد قبول است که به خاطر ظلم یک نفر فرزندان و یا نسل های بعدی او مجازت شوند؟
یا باید عقلا این حدیث را رد کرد؟
ب) اصولا عقل در سنجش میزان اعتبار روایت چقدر معتبر و قابل استناد است؟عقل چه جایگاهی در علم رجال دارد؟
3)آیا می توان با اصل شخصی بودن مجازات ها یا قاعده وزر که در آیه 164 سوره انعام نیز آمده است (
انتساب این حدیث به معصوم را رد کرد و آن را ضعیف دانست؟
آیه 164 سوره انعام :
بسم الله الرحمن الرحیم
قُلْ أَغَيْرَ اللّهِ أَبْغِي رَبًّا وَهُوَ رَبُّ كُلِّ شَيْءٍ وَلاَ تَكْسِبُ كُلُّ نَفْسٍ إِلاَّ عَلَيْهَا وَلاَ تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَى ثُمَّ إِلَى رَبِّكُم مَّرْجِعُكُمْ فَيُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ ﴿۱۶۴﴾
بگو آيا جز خدا پروردگارى بجويم با اينكه او پروردگار هر چيزى است و هيچ كس جز بر زيان خود [گناهى] انجام نمىدهد و هيچ باربردارى بار [گناه] ديگرى را برنمىدارد آنگاه ازگشت شما به سوى پروردگارتان خواهد بود پس ما را به آنچه در آن اختلاف مىكرديد آگاه خواهد كرد (۱۶۴)
موفق باشید
width: 100% |
---|
[/B]