اخلاقی

معرفی کتاب برای تحول درونی و فکری

با عرض سلام گل
از آنجایی که در ماه مبارک رمضان تصمیم گرفتم تا اخلاق و رفتار و اعتقاداتم رو به خدا نزیکتر کنم لطفا کتابهایی با موضوع های :
شناخت بیشتر اسلام ، تهذیب نفس و روش های دوری از گناه ،سیره اخلاقی و رفتاری حضرت زهرا (س)به منظور الگو برداری از زندگی ایشان ، سوق دادن اخلاق و رفتار به سمت اخلاق و رفتار اسلامی ، شناخت ادیان مختلف معرفی کنید .
ممنون میشم از شما تا کتابهایی رو که معرفی می کنید در سطح ، درک وفهم یک فرد 17 ساله باشه . من کتاب های سایت رو دنبال کردم یا موضوع مورد نظر ویا در سطح در فهم ودرک من نبودند .

عرف از دیدگاه اخلاقی و شرعی (طرح موضوع بحث)

تعريف عرف و دين

يكى از مفاهيم مهم در فقه شيعه، مسأله عرف است كه در قانونگذارى اسلامى از نقش و جايگاه مهمى برخوردار است.

تعريف عرف:
عرف عبارت است از قول، فعل يا ترك فعلى كه در همه زمان‏ها و مكان‏ها يا در زمان و مكانى خاص در ميان مردم رواج يافته و به آن عمل مى‏شود. علامه طباطبايى در تعريف عرف مى‏نويسد:
العرف هو ما يعرفه عقلاء المجتمع من السنن والسيرة الجميله الجاريه بينهم بخلاف ما ينكره العقل الاجتماعى من الاعمال النادره الشّاذه كلمه عرف به معناى آن سنن و سيره‏هاى جميل جارى در جامعه است كه عقلاى جامعه آنها را مى‏شناسند، به خلاف آن اعمال نادر و غيرمرسومى كه عقل اجتماعى انكارش مى‏كند (كه اين گونه اعمال «عرف» نبوده بلكه منكر است).

اقسام عرف:
عرف را بر چند قسم تقسيم كرده‏اند:
الف) عرف عام؛ روشن است كه بيشتر مردم آن را پذيرفته‏اند. به بيان ديگر عرف متداول ميان گروهى از مردم كه جهت جامع صنفى و يا گروهى ندارند مانند عرف افراد يك مملكت يا يك مذهب.

ب ) عرف خاص: تلاش است كه افراد يك گروه خاص از يك طبقه و يا صنف و يا يك محل معين به آن اعتقاد دارند مانند عرف قاضيان، تجار و صاحبان صنعت.

ج ) عرف لفظى: عرفى است كه مدلول يك لغت يا عبارت است و گاه غير از معناى لغوى آن است. به طور مثال كلمه دابّه (در عربى) به معناى جنبده است ولى در ميان طوايف خاصى به معناى چهارپايان است.

د ) عرف عملى: روشن است كه اكثر مردم از آن پيروى مى‏كنند. به بيان ديگر، قاعده‏اى است كه در مدت طولانى و به طور مستمر در عمل رعايت مى‏شود. مثل سكوت يك دختر در عقد نكاح كه دلالت بر قبول عقد نكاح است.

ه ) عرف صحيح: روشى است كه مردم آن را پذيرفته‏اند ولى با نصوص شرعى مغايرتى ندارد.

و ) عرف فاسد: روشى است كه ميان مردم رواج دارد اما شارع آن را نمى‏پذيرد مانند معاملات ربوى.

ز ) عرف متشرعه: امورى است كه در ميان پيروان يكى از اديان الهى (مثلاً پيروان اسلام) رايج است و افراد در به كارگيرى آن از دين خاص تبعيت مى‏كنند مانند الفاظ صلوة، صوم و زكاة.

نقش عرف در استنباط احكام:

جايگاه عرف در استنباط احكام شرعى در سه جهت است:

الف) عرف لفظى در فهم ظهورات نقش اساسى دارد: فهم متون دينى مربوط به فهم ظهورات آن متون است. در واقع فهم مراد شارع، از راه ظهورات كلام او به دست مى‏آيد. متون فقهى شامل معانى و مفاهيم عرفى بسيارى است كه فهم آنها مبتنى بر تفاهمات عرفى است. ظهورى كه اهل عرف و محاوره از كلام و سخن مى‏پذيرند اصالت دارد. آنچه در مقام محاوره مهم است ارتكازات اهل محاوره است.
ب ) تنقيح موضوع يا تشخيص مصداق برخى از مفاهيم، بر عهده عرف است. به استثناى عبادات (كه تعيين حد و مرز آن بر عهده شرع و شارع مقدس است) بسيارى از ابواب فقه را موضوعاتى تشكيل مى‏دهد كه ماهيت عرفى دارند. مانند بيع، اجاره، نكاح، هبه، صلح و... تشخيص برخى موضوع‏هاى شرعى بر عهده عرف است. در اين موارد اگر عرف تغيير كند حكم نيز به تبع آن تغيير پيدا مى‏كند. به بيان ديگر اگر صورت‏ها و شكل‏هاى عمل بر اثر عرف تغيير پيدا كند حكم هم تغيير پيدا خواهد كرد. براى مثال بازى با شطرنج قبلاً حرام بوده ولى امروز بنا به فتواى امام خمينى بى‏اشكال است چرا كه قبلاً به عنوان آلت قمار مورد استفاده قرار مى‏گرفته است اما امروزه كه از آن به عنوان يك ورزش فكرى - نه قمار بازى - استفاده مى‏شود حلال است.
همچنين، غنا و موسيقى از جمله مسايلى است كه در حرمت آن ترديد نيست، اما اين كه چه چيزى غنا است بر عهده عرف مى‏باشد. چنان كه شهيد ثانى مى‏گويد:الاولى الرجوع فيه الى العرف، فما يسمّى فيه غناء يحرم لعدم ورود الشرع ما يضبطه فيكون مرجع الى العرف بهتر است كه در تشخيص موضوع غنا به عرف رجوع شود پس هر آنچه كه در عرف غنا ناميده مى‏شود حرام است براى اين كه در دين چيزى براى تشخيص غنا وارد نشده است (چرا كه فقط حكم آن را بيان كرده كه حرام است). بنابراين تشخيص غنا و موسيقى به عرف واگذار شده است.
ج ) كشف حكم شرعى در مواردى كه نصى وارد نشده بر عهده عرف است: به اين معنا كه اگر در زمان معصوم(ع) چيزى رواج داشته و تقرير معصوم مؤيد آن بوده است مورد پذيرش مى‏باشد، مانند عقد فضولى. با توجه به مباحث ياد شده پيرامون عرف، به اين نتيجه مى‏رسيم كه در واقع «عرف» نشانه پويايى و رمز بالندگى فقه است و موجب مى‏شود تا اسلام با مقتضيات معقول زمان سازگار باشد. اين كه اسلام به عرفيات و سيره عقلا توجه كرده، زمينه حضور خود را در همه عرصه‏ها و در همه زمان‏ها و مكان‏ها فراهم آورده است.

(لوح فشرده پرسمان، اداره مشاوره نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها، كد: 1/100104720)

کتابخانه اخلاقی فرهنگی

انجمن: 

طرح ترک رذائل اخلاقی برای ظهور حضرت مهدی (عج) ♥...این هفته: فضیله ی نماز اول وقت ...♥

سلااااااااااااااااام

نمازات و عباداتتون قبول درگاه حق:khandeh!:
دوستان من ، یه پیشنهاد ... این طرح جاهای دیگه انجام شده تصمیم گرفتم اینجا هم انجام بدیم.:ok:

میخوام اگر خداوند انشاالله کمک کنه با کمک شما عزیزان هر هفته رو یک رذیله اخلاقی کار کنیم تا اشناالله بتونیم اون رذیله رو به مرور ترک کنیم ...

مثلا : قرار بزاریم این هفته رو روی غیبت کار کنیم ... از این شنبه تا هفته ی دیگه مثلا سعی کنیم غیبت نکنیم... هر وقت حواسمون نبود غیبت کردیم فوری توبه کنیم.

باز هفته ی آینده علاوه بر غیبت یه رذیله دیگه اضافه کنیم مثلا دروغ ... تا یه هفته ادامه بدیم باز یکی دیگه اضاف کنیم......

تو طول هفته هم سعی کنیم تاپیک رو فعال نگه داریم و بگیم که چقدر تونستیم موفق باشیم .. راه کار بدیم براش ...مثلا بگیم چطور از غیبت و دروغ و... فرار کنیم...

من یک جدول رذیله هم دارم که با اکسل درست شده ... برای دوستان میتونم بزارم که آخر هر شب حساب کنن ببینن چقدر تو روز موفق بودن برای خودشون تا
به مرور نگاه کنن ببینن چقدر پیشرفت داشتن ....

:hamdel:اگر دوستان موافقن که تصمیم بگیریم از این هفته یک رذیله اخلاقی رو شروع کنیممممممم ... بسم الله :hamdel::Sham:به امید فرج آقا امام زمان (عج):Sham:

فایل برنامه ی رذائل اخلاقی (اکسل) ...
برگرفته از کتاب معراج السعاده مرحوم نراقی

برای دانلود بر روی لینک زیر کلیک کنید
http://s6.picofile.com/file/81997428...9%84.xlsx.html

***** کلبه شعر آیینی *****

:Gol::Gol::Gol::Gol::Gol:

پس از یک ماه بندگی و در استانه عید بندگی این پیشنهاد از سوی یکی از کار بران شعر دوست وذوق مند مطرح شد که کلبه شعر ایجاد گردد
تا اهل ذوق و هنر شعری استعداد های هنری وذوقی خودر ا در این کبله به نمایش گذاشته و زمینه شکوفای استعداد های نهفته علاقه مندانه فراهم گردد .
ومهم تر از همه از این طریق در نشر معارف وحیانی ( آموزه های قران وعترت ) با رویکر زیبا شناسی در قالب شعر زیبای های معنوی عرضه گردد .
به پاس این آرزوی و در پاسخ به در خواست آن گرامی این تاپیک از هم اکنون پذیرای کلمات موزون واشعار زیبای شما شاعران ذوقمند است .
البته سعی کنید حتی الامکان از دست رنج خود تان در این کلبه انفاق نماید .

دو ماهنامه اخلاقی تربیتی خُلُق شماره 46 چهل و شش منتشر شد

دو ماهنامه اخلاقی تربیتی خُلُق شماره 46 چهل و شش منتشر شد

سخن نخست ص 4
مشاهده متن [PDF 494KB]

كلام راهبر ص 6
مشاهده متن [PDF 200KB]

مباني، اصول و روش هاي تربيت اخلاقي
حجت السلام محسن ملاكاظمي ص 7
مشاهده متن [PDF 447KB]

محو دلدار؛ سخنراني آيت الله ناصري حفظه الله ص 12
مشاهده متن [PDF 297KB]

حكايت صاحب دلان ص 16
مشاهده متن [PDF 263KB]

گفت و گوب/ بايسته هاي اخلاقي حوزه در مصاحبه با آيت الله كريمي جهرمي ص 17
مشاهده متن [PDF 258KB]

حواريون اهل بيت (ع)؛ علمدار عشق و ادب
مهدي تديني ص 22
مشاهده متن [PDF 290KB]

آفتاب پنهاني ص 26
مشاهده متن [PDF 223KB]

تبيين موضوع ريا در چهل حديث امام خميني (ره)
حجت السلام سيدحبيب حسيني ص 27
مشاهده متن [PDF 483KB]

چشمه زلال/ برگرفته از سخنان حجت الاسلام والمسلمين حاج شيخ جعفر ناصري حفظه الله ص 32
مشاهده متن [PDF 342KB]

تحفه قدسي: انجام وظيفه ص 37
مشاهده متن [PDF 970KB]

قله نشينان معرفت؛ زندگينامه و فضايل اخلاقي آيت الله آخوند ملامحمد كاشي
حجت السلام سيدعليرضا ترابي ص 38
مشاهده متن [PDF 273KB]

گفت و گو: مروري بر عملكرد موسسه فرهنگي دارالهدي در مصاحبه با حجت السلام و المسلمين پاينده ص 42
مشاهده متن [PDF 231KB]

معرفي پايان نامه: نقش و جايگاه خواب و بيداري در سلوك اخلاقي ص 46
مشاهده متن [PDF 130KB]

الگوهاي قرآني: ابراهيم خليل الله
حسين حيدري ص 48
مشاهده متن [PDF 392KB]

شعر ص 53
مشاهده متن [PDF 266KB]

عرفان هاي نوظهور: ابزارهاي دروغين
دكتر محمدصادق احمدي ص 54
مشاهده متن [PDF 568KB]

معرفي كتاب: المحجه البيضاء في تهذيب الاحياء ملامحسن فيض كاشاني ص 59
مشاهده متن [PDF 192KB]

گزارشي از نشست علمي «بررسي نقش توسل به اهل بيت (ع) در تربيت اخلاقي» ص 62
مشاهده متن [PDF 214KB]

نامه هاي ره نما: دستورالعمل هاي اخلاقي شهيد ثاني ص 66
مشاهده متن [PDF 358KB]

پرسش و پاسخ
حجت الاسلام علي جان نثاريون ص 70
مشاهده متن [PDF 905KB]

فهرست مراكز فروش ص 72
مشاهده متن [PDF 79KB]

قيمت: 50000 ريال
تاريخ انتشار: 20/2/94
تلفن: 37737429 (025)

تاريخ درج در سايت: 27/2/94
شمار بازديدکنندگان اين شماره: 85

انتشار دوماهنامه تربیتی، اخلاقی مؤسسه دارالهدی؛
چهل و چهارمین شماره نشریه «خلق» به طرح مباحثی نظیر رحمت گسترده، اکسیر اخلاص، عرفان های نوظهور و ابزارهای دروغین، تبیین موضوع ریا در آثار امام خمینی(ره) و یادی از آیت‌الله مهدوی کنی اختصاص دارد.

به گزارش بنیاد علمی فرهنگی هاد ، با توجه به ضرورت خودسازی و تشنگی روز افزون جوانان نسبت به معنویت و اخلاق، و وجود بدل‌های دروغین آن در قالب عرفان‌های کاذب و نوظهور و خلأ پاسخگویی صحیح و مستمر به این نیاز، مؤسسه دارالهدی که رسالت اصلی آن ترویج و تبیین مکتب اخلاقی اهل‌بیت(ع) هست، اقدام به انتشار دو ماهنامه تربیتی اخلاقی خُلُق کرده است که تا کنون 44 شماره آن به چاپ رسیده است.

عناوین مقالات چهل و چهارمین نشریه تربیتی اخلاقی خُلُق شامل مواردی نظیر نعمت میلاد پیامبر اکرم(ص)، رحمت گسترده، اکسیر اخلاص، عرفان های نوظهور و ابزارهای دروغین، مروری کوتاه بر سیره معنوی، آرا و اندیشه‌های آیت الله محمد حسن الهی طباطبایی، تبیین موضوع ریا در آثار امام خمینی(ره) و یادی از آیت الله مهدوی کنی است. در مقاله‌ای با عنوان «ابزارهای دروغین» نگارنده در مقدمه می‌نویسد: "امروزه محققان، در زمینه‌های گوناگون، هر روز مرزهای جدیدی از دانش را طی می‌کنند و دامنه‌ی اندوخته های بشر را گسترده‌تر می‌نمایند. یکی از ابعاد زندگی انسان که با وجود کوشش‌های فراوان، هنوز با انبوهی از ناشناخته‌ها و ابهامات، مواجه است، عرصه متافیزیک است. علت این امر، از سویی مادی بودن انسان و جهان و از سوی دیگر غیر مادی بودن ماوراء است. برخی علوم جدید مانند شاخه‌های روان‌شناسی و عصب‌شناسی، برای آشکار کردن جنبه‌هایی از این مرزهای کشف نشده می‌کوشند و با این حال تاکنون توفیق چندانی نیافته‌اند..." و در ادامه اشاره کرده است که "اکنون باید به موضوعاتی پرداخت که ادعا می‌شود موضوعات علوم روان‌شناسی هستند تا نشان داده شود که این موضوعات، آن‌گونه نیستند که شیادانِ مدعی، از آن سوء استفاده می‌کنند. این موضوعات از یک سو علمی نیستند و از سوی دیگر با آن‌چه در عرفان و معنویت حقیقی که نزد اولیای الهی است، مغایرت دارند." و همچنین به موضوعات علوم فراروان‌شناسی، هیپنوتیزم، روشن‌بینی، تله‌پاتی، احضار روح و انرژی درمانی پرداخته است. بر اساس این گزارش، نشریه خُلُق، هر دو ماه یک بار، در حوزه اخلاق و تربیت و سیره اهل‌ بیت(ع) از سوی مؤسسه فرهنگی دارالهدی تحت اشراف آیت‌الله ناصری منتشر می‌شود، علاقه‌مندان می‌توانند برای خرید یا اشتراک نشریه به قیمت 5000 تومان با شماره تلفن 02537737429 و 09127474060 تماس بگیرند.

روی هم گذاشتن چند قرآن برای پخش در مسجد؟ (از نظر اخلاقی، نه فقهی)

انجمن: 

با سلام

بخشید می خواستم بدونم روی هم گذاشتن چندین قرآن برای پخش سریع در مسجد و تلاوت آن از نظر اخلاقی بی احترامی به قرآن محسوب می شود یا خیر؟

شرایط مورد بحث اینطوری هستش که با توجه به اینکه سریع بعد از نماز قرآن تلاوت میشه و افراد قریب به اتفاق میشینن تا یکی قرآن ها رو پخش کنه و در اختیار بقیه بزاره و چون افراد زیادی در اینکار کمک نمیکنن و و باید اینکار سریع و قبل از شروع تلاوت صورت بگیره، آیا اشکالی وجود داره اگه تعداد زیادی کتاب رو همزمان بلند کرد و بین افراد پخش کنیم؟ از نظر فقهی می دونم که مشکلی نداره ولی از نظر اخلاقی می خواستم بدونم. چون من این کار رو برای مزیت های اخلاقیش انجام میدم ولی اگه قرار باشه از نظر اخلاقی این کارم بی احترامی به قرآن باشه بیخیالش بشم و بسپرم به دوستان دیگه؟

امروز یکی از عزیزان تو مسجد گفتن این کارم بی احترامی به قرآن محسوب میشه و هر چی احترام به قرآن بیشتر باشه استفاده ازش بیشتره که اینو من کامل قبول دارم ولی در چنین شرایطی که عرض کردم اگه بخوام 5 تا 5تا قرآن پخش کنم شاید بعد از تلاوت چند آیه از تلاوت صفحه ای قرآن کریم بگذره تا کتاب رو بدست عزیزان آخر برسونم.واسه همین احتمالا دیگه کلا این کار رو نکنم تا کس دیگه ای این کار رو انجام بده.
نظر دوستان رو میخواستم بدونم. با تشکر:Gol:

::❤:: نرم افزارهای تلفن همراه (قرآن کریم ،تفاسیر،رساله و کتب مرجع،احادیث و ...) ::❤::

با سلام


در این تاپیک نرم افزارهای قران کریم و کتب مرجع ویژه تلفن همراه
در بخشهای قرآن کریم ،تفاسیر،رساله و کتب مرجع قرار خواهد گرفت.

موضوعات مرتبط :

http://www.askdin.com/thread21215.html

:Gol:


شرح صد و ده نکته اخلاقی از کلمات امام خمینی(سلام الله علیه)

شرح صد و ده نکته اخلاقی از کلمات امام خمینی(سلام الله علیه)

نکته 1: (تنبه ازغفلت)

ازخواب بیدار شو از غفلت تنبه پیدا کن،و دامن همت به کمر زن و تا وقت است فرصت را غنیمت بشمار وتا عمرباقی است و قوای تو در تحت تصرف توست و جوانی برقرار است واخلاق فاسده برتو غالب نشده وملکات رذیله برتو چیره نگردیده چاره ای کن ودوایی برای رفع اخلاق فاسده وقبیحه پیدا کن، راهی برای اطفاء نائره شهوت وغضب پیدانما.(1)
شرح: برطبق آنچه علمای اخلاق پیرامون شناخت نفس و ویژگی های آن گفته اند،نفس آدمی دارای قوا و نیروهای بسیاری است که از آن میان چهار قوه به عنوان رییس قوای دیگر می باشند؛به عبارت دیگرنفس منشأاعمال بسیاری است که عامل اصلی این اعمال چهار چیز است: اول:شهوت. دوم:غضب. سوم:وهم وخیال و چهارم:عقل. کار این قوا آن است که انسان را به سوی آنچه اقتضای آن را دارند سوق دهند. در این میان انسان اگرتلاش کند و سعی در تعدیل قوا نماید، عقل تمام نیرو و تلاش خود رابه کار خواهد گرفت تا این سه قوه را درحد میانه و اعتدال نگه دارد.پس عقل آنچه رامطابق خواسته اسلام و خداوند است انجام می دهد و وظیفه اصلیش جلب منافع و دفع مضرات در حد نیاز و کنترل خیال است.این قوا دائم با یک دیگر در حال نزاع و درگیری اند به این ترتیب که هر گاه انسان میل به شهوات نماید، قوه شهوت غالب شده، هرگاه غضب آلود گردد، قوه غضب غالب شده و به همین ترتیب قوای یکی بر دیگری غالب می شوند، در این حال است که می گوییم: نفس لوّامه،امّاره یامطمئنه.پس اینکه خداوند در قرآن این اصطلاحات را برای نفس به کار برده است نه به دلیل تعدد نفس انسان، بلکه به لحاظ تعدد قوای آن و حفظ وحدت و ظهور کثرت در عین وحدت است.آنچه انسان را در تعدیل قوا یاری می نماید، همت عالی و عزم جزم همراه با اطمینان است. بنابراین بهترین اوقات برای اطفاء نائره شهوت و غضب هنگام جوانی است که نیرو و عزم و اراده درانسان قوی تر است.
یکی ازمهمترین نکاتی که توجه بدان بسیار ضروری است این است که نتیجه غالب گشتن قوای سه گانه شهوت وغضب و وهم و دچار افراط شدن انسان در توجه به آنها، اثری جز غفلت از یاد خدا نخواهد داشت.مهمترین و بهترین نتیجه ارسال انبیاء و اولیاء و کتب الهی بیرون آوردن بشر از خواب غفلت بوده است. غفلت به تصریح آیات و روایات عامل سقوط انسان در ورطه هلاکت ونابودی و یکی از غلیظ ترین حجابهایی است که انسان را از رسیدن به مقصود و مطلوب باز می دارد؛ زیرا تا غفلت باشد،بیداری نیست و وقتی بیداری نباشد هیچ سلوک و حرکتی به سوی معبود صورت نخواهدگرفت. ما در نکات بعد در این رابطه بیشتر توضیح خواهیم داد.(2)

❀❀ والپیپر های زیبای نکات اخلاقی از مرحوم آیت الله بهجت(ره)❀❀