آیا آیة الله جوادی آملی در باب حدوث و قدم عالم با مشائیون هم عقیده است یا با صدرالمتألهین؟
ارسال شده توسط armm1388 در سهشنبه, ۱۳۹۶/۱۱/۰۳ - ۰۲:۳۸با عرض سلام و تشکر فراوان – آقای جوادی آملی مجردات و ممکنات را به صقع ذات الهی راه میدهند و به قدم و ازلیت آنها تصریح میکنند و حدوث را به تک تک تغییرات عالم نسبت میدهند نه به کل و مجموعه حوادث و مجموعه حوادث را بینهایت و دائمی و قدیم و ازلی میدانند که همه اینها همان عقیده قدم عالم است. ایشان نظریه متکلمین در باره حدوث عالم را به انحای مختلف رد میکنند و بلکه عنوانی دارند تحت عبارت: «برهان حدوث و نقد تفکر کلامی درباره آن»! (جوادی آملی، تسنیم، جلد ۱۶، ص ۶۰۸) ایشان در اثبات قدم عالم میگویند: «محققین شریعت و آشنایان با حکمت، فیض خداوند را قدیم دانسته و تعطیل محض را در هیچ فرضی جایز نمیدانند، و لیکن غیر محققین از اهل کلام از ادراک امتیاز قِدَم عالم و دوام فیض محروم ماندهاند و به همین دلیل به تعبیر شیخ رئیس، در تلاش برای اثبات حدوث عالم نیز ناکام مانده ...» (جوادی آملی، رحیق مختوم جلد ۱-۳، ص ۳۲۶) . «... حدوث زمانی عالم به معنای تعطیل فیض نه تنها غیر مبرهن و باطل است بلکه تصور آن نیز مخدوش و ناروا و فرض آن غیر ممکن است...» (همان، جلد ۱-۳ْ، ص ۳۲۶). آیا حضرت جوادی آملی در باب حدوث و قدم عالم با مشاییون هم عقیده است نه با صدرالمتالهین؟ - پیشاپیش از پاسخ شما سپاسگذارم.