نهج البلاغه

امر به معروف کسی که به سخن ما اهمیت نمیدهد!

سلام از امام على عليه السلام داریم: هر كس كه براى سخن تو نشاط نشان ندهد، زحمت شنيدن سخنت را از او بردار   آیا یعنی اگر کسی را خواستیم امر به معروف و نهی از منکر کنیم ولی او نه گوش میدهد نه نشاط نشان میدهد و نه اهمیتی میدهد او را رهایش کنیم؟   گاهی اوقات پیش میاد وقتی برای کسی سخن و موعظه ای می گوییم و او اصلا نه گوش میدهد و نه تمایل و رغبتی نشان میدهد در چنین مواقعی سخنمان را برای چنین شخصی قطع کنیم؟

میانه روی در احادیث

با سلام خدمت اساتید و کاربران محترم در صفحه 593 و 594 کتاب احتجاج که به زبان فارسی من مشاهده کردم حدیثی دیدم به شرح زیر: 145- از حضرت امیر علیه السلام نقل است که به رأس الیهود فرمود: شما در دینتان چند فرقه شدید؟ گفت: بر چند و چند فرقه. حضرت علیه السلام فرمود: کذب بافتی! سپس روی به مردم نموده و فرمود: بخدا قسم اگر مسند برایم بیندازند وبر آن نشینم به اهل تورات و اهل انجیل و اهل زبور و اهل قرآن به کتاب خودشان قضاء و داوری نمایم. یهود هفتاد و یک فرقه شد، که هفتاد فرقه اش جهنّمی و تنها یک فرقه اش اهل بهشت است. و آن همان فرقه ای است که از یوشع بن نون وصی موسی علیه السلام پیروی کردند. و نصاری هفتاد و دو فرقه شدند، هفتاد و یک فرقه اش دوزخ و تنها یک فرقه ایشان اهل بهشت شدند، و آن مان گروهند که از شمعون وصی عیسی پیروی کردند. و این امّت نیز هفتاد و سه فرقه خواهند شد، که هفتاد و دوتای آنها در آتشند و تنها یک فرقه اش اهل بهشتند، و آن فرقه ای است که از وصی محمد صلی الله علیه و آله پیروی خواهند کرد - در اینحال دست مبارک خود را بر سینه اش زد - سپس فرمود: سیزده فرقه از آن هفتاد و سه فرقه تماما دوستی و مودت مرا می پذیرند، که تنها یکی از این سیزده فرقه اهل بهشتند، و ایشان گروه میانه رو هستند، و دوازده فرقه الباقی همه اهل آتشند.   مشابه این حدیث در کتب دیگر آمده با کمی تغییر یا کم و کاستی یا بخش های اضافه تر. البته اضافه کنم که ممکن است فرقه های دیگر یا وارد بهشت شوند یا وارد جهنم؛ بنا بر دلایل عقلی و هم چنین تفسیر البرهان آیات 70 تا 74 غافر   اما سوالم اینجاست منظور از گروه میان رو چی می باشد دقیقا؟ که در خطبه 127 نهج البلاغه هم آمده:   وَ خَيْرُ النّاسِ فِىَّ حالاً النَّمَطُ الاَْوْسَطُ، فَالْزَمُوهُ وَالْزَمُوا السَّوادَ بهترین مردم در باره من مردم معتدل هستند، پس ملازم راه وسط باشید و با اکثریت الاَْعْظَمَ فَاِنَّ يَدَاللّهِ عَلَى الْجَماعَةِ، وَ اِيّاكُمْ وَالْفُرْقَةَ فَاِنَّ الشّاذَّ مِنَ همراه شوید، که دست خدا بر سر جماعت است، و از تفرقه و جدایى بپرهیزید، که یکسو شده از النّاسِ لِلشَّيْطانِ، كَما اَنَّ الشّاذَّ مِنَ الْغَنَمِ لِلذِّئْبِ . مردم بهره شیطان است، چنان که گوسپند دورمانده از گله نصیب گرگ است.   ملازم راه وسط یعنی چی؟ در چه چیز باید به افراط و تفریط کشیده نشویم؟ منظور این است که به چپ و راست نریم و منحرف نشویم؟ اگر توضیح بفرمایید ممنون میشوم و اینکه چرا باید با جماعت بود ممکن است در بلادی باشیم که فرقه یا دین اش فرقه کند یا اصلا کافر و مشرک باشند. و اینکه اگر سوال طولانی است برای پاسخ دادن می تواند سوال را کوتاه نمایید.

فرصت در دنیا

سلام وخداقوت در بخشی ازخطبه۲۳۰نهج البلاغه می خوانیم (پس عمل کنید تا زمانی که عمل بالا می رود و توبه سود می دهد و دعا اجابت میشود و اوضاع آرام است و قلم های ثبت اعمال درجریان است...... پنج دلیلی که امیرمومنان ع با ذکرآنها انسان را متوجه غنیمت شمردن فرصت ها می سازد چی هستند؟

چرا در نامه 52 نهج البلاغه خورشید که زرد رنگ است به رنگ سپید تشبیه شده است؟

انجمن: 

1-درنامه 52(اوقات نماز )چرا امام علی خورشید راکه زرد رنگ است سپید تشبیه کرده
نمازعصرراهنگامی بخوانید که خورشید سپیداست
2-حدیث 286رامتوجه نمی شوم

اختلاف نسخه های نهج البلاغه

با سلام
من برای مسابقات قرآن وعترت دانش آموزی آماده می شوم برای مرحلهی استان میخواستم بدانم اختلاف نسخه 45 صبحی صالح با عبده وابن میثم وابن ابی الحدید چی هست واصلا اخلافی وجود دارد یا نه؟
ممنون

کتک خوردن از شوهر برای مسائل زناشویی

بسم الله

:khaneh:

اول معذرت میخوام از عنوان تایپیک اینجوری نوشتم که همه جذب بشن و تو بحث شرکت کنن و بعد اینکه اینجا +18 هست و ببخشید که من کمی رک حرف زدم
یک عدد سوال برای من پیش اومده!

من همه مسایل احکامی و ...شرطو شروط مسئله کتک خوردن زن در عوض تمکین خاص نکردن رو میدونم اما اینجاشو نمیفهمم که
چرا آقایون که میتونن 5 زن دائم و شونصدتا زن صیغه داشته باشن میتونن با کتک زن بیچاره رو وادار به رابطه کنند(که مسایل روحی و روانی و جسمانی بدی هم برای زن داره) اما زن بیچاره که فقط و فقط و فقط یه شوهر تو طول زندگیش میتونه داشته باشه نمیتونه مردشو وادار به رابطه کنه؟
اونوقت اگه برن خدایی نکرده زنا کنند مجازات هردوشون یکی هست!؟!!:Moteajeb!:

احتملا الان مسائله محصن ومحصنه رو مطرح میکنید جالب اینجاست که برای تعریف محصنه توی فقه شهیدین گفته شده محصن مردی که زنی داره که دائما پیشش هست و میتونه هر وقت بخواد صبح و شب رابطه داشته باشه و برای زن گفته زنی که مردی دائما پیششه و میتونه صبح وشب با زنش رابطه برقرارکنه

میبینید عجب تفاوت تعریفی!!!!!!!!!! هردوش به نفع مرد تعریف شده:Moteajeb!::Moteajeb!::Moteajeb!:

نگید که خدا تعیین تکلیف زن رو به حاکم شرعی داده یعنی کسی قدرتمند تر از خودش و حتی مرد! آخه این زن به فرض امروز نیاز داره با همسرش باشه بیاد بره دادگاه یکی و ماه دیگه مردو الزام کنن....این زن اصلا دیگه میلی داره؟بدتر متنفرمیشه هرچند حیای زن ها از این قضیه و از مطرح کردنش جلوگیری میکنه هرچند شنیدم برخی خانوما با صراحت از این حقشون دفاع کردند

حالا لطفا پاسخ بدید!:Gol:

برتری قرآن بر نهج البلاغه چیست؟

سلام
می دانیم که بنا بر باور ما مسلمانان قرآن معجزه جاوید پیامبر (ص) می باشند که از نظر بلاغت فصاحت و هدایتگر بودن معجزه هست و کسی نتوانسته همانند آن بیاورد.

همچنینی گفته میشخ بجز قرآن هیچ کتابی بر نهج البلاغه برتری ندارد.من خودمم دیدیم که بعضی سخنان نهج البلاغه زیبا و پخته هستند و نهج البلاغه هم کتاب هدایتگر می باشند.
حال اگر قرآن از نهج البلاغه برتر هست این برتری ها در چه مواردی هست؟ با ذکر مثال نیز توضیح دهید.

منظور از اینکه خداوند بسیاری را گمراه وبسیاری را هدایت میکند چیست؟

سلام
إِنَّ اللَّهَ لا يَسْتَحْيِي أَنْ يَضْرِبَ مَثَلاً ما بَعُوضَةً فَما فَوْقَها فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا فَيَعْلَمُونَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّهِمْ وَ أَمَّا الَّذِينَ كَفَرُوا فَيَقُولُونَ ما ذا أَرادَ اللَّهُ بِهذا مَثَلاً يُضِلُّ بِهِ كَثِيراً وَ يَهْدِي بِهِ كَثِيراً وَ ما يُضِلُّ بِهِ إِلاَّ الْفاسِقِينَ (بقره 26 )؛ خداوند از اينكه مثال (به موجودات ظاهرا كوچكى مانند) پشه و حتى بالاتر از آن بزند شرم نمى‏كند (در اين ميان) آنها كه ايمان آورده‏اند مى‏دانند حقيقتى است از طرف پروردگارشان، و اما آنها كه راه كفر را پيموده‏اند (اين موضوع را بهانه كرده) و مى‏گويند منظور خداوند از اين مثل چه بوده است؟! (آرى) خدا جمع زيادى را با آن گمراه و عده كثيرى را هدايت مى‏كند ولى تنها فاسقان را با آن گمراه مى‏سازد
وَ اعلَموا اَنَّ هذَالقُرآنَ هُوَ النّاصِحُ الَّذی لا یَغُشُّ، وَالهادِی الَّذی لایُضِلُّ ، وَالمُحَدِّثُ اَّلذی لایَکذِبُ .
بدانید که این قرآن پندآموز است که خیانت نمی کند؛ وهدایت گری است که گمراه نمی سازد ؛ وسخن گویی است که دروغ نمی گوید .
نهج البلاغه خطبه 176
سوالی که داشتم این بود قرآن گمراه میکنه یا ن؟ایه و خطبه در تضاد نیستند؟

زندگینامه تشریحی امام علی (ع)

انجمن: 

با سلام خدمت دوستان گرامی

بنده تصمیم گرفتم که با تحقیق در حکومت امام علی(ع)، راهکار هایی برای هرچه بیشتر نزدیگ شدن نظام جمهوری اسلامی به نظام علوی پیدا کنم. بیشتر این تصمیم یک نوع کنجکاوی هست که بخاطر اون شروع به خوندن نهج البلاغه کردم. فقط مشکلی که بنده دارم این است که میخواهم زندگانی امام علی با همین جزئیات(خطبه ها و نامه ها) بر اساس زمان مرتب شده باشند تا کاملا در جریان زندگانی امام علی(ع) قرار بگیرم.
از دوستان خواهش دارم بنده را راهنمایی بفرماید. اگر کتابی در این مورد چاپ شده است لطفا معرفی کنید.

با تشکر فراوان

مطالب خلاف علم در خطبه 160 نهج البلاغه

با سلام و احترام
در خطبه 160 نهج البلاغه امام علی علیه السلام مطالبی در مورد آسمان و زمین آوردند که گویا با یافته های بشری نمیخواند لطفا در این مورد توضیح دهید:
و کیف علقت فی الهواء السماواتک و کیف مددت علی مور الماء ارضک!
اول میگن چگونه خدا آسمانها را در هوا معلق کرده است؟!!!!
دوم میگن زمین را چگونه بر امواج آب گسترده ای؟!!!
میدونیم هوا در بیرون از جو زمین نداریم و در فضا خلا هست بنابرین آویختن آسمان ها در هوا حرف بی معنی هست
دوم زمین چگونه بر امواج آب گسترده شده !!!! گویا امام فکر میکردن زمین مثل کشتی هست و زیر زمین از ی جایی به بعد کلا آبه؟!!!
ظاهر هر دو عبارت نشون میده گوینده آگاهی از نظام عالم نداره بخصوص جمله اول

با تشکر