اعمال

ترتیبی نزولی از میزان ارزش هر عمل نزد پروردگار

انجمن: 

با عرض سلام

می خواهم میزان اهمیت، وجوب و استحباب هر عمل مستحب و واجب را نسبت به دیگری بدانم. یعنی یک ترتیب نزولی از اعمال مستحب ؛ و همینطور اعمال واجب.

زیرا مواقع زیادی در زندگی روز مره انسان به وجود می آید که باید بین چند عمل (که همگی مستحب یا همگی واجب هستند) یکی را انتخاب کند یا یکی را ارجع قرار دهد؛ در چنین موقعیتی اگر قرار باشد رضای خدا را در تصمیم گیری ملاک قرار دهیم، باید بدانیم که کدام عمل از نظر او ارزشمندتر است.

برای مثال در زمان اذان، فردی به کمک ما احتیاج دارد(کمکی غیر حیاطی، کمکی که احتیاج به صرف زمان دارد)، حال درچنین موقعیتی ترجیح نماز اول وقت بهتر است یا راضی کردن فردی که انتظار ویا درخواست کمک دارد؟

از کارشناسان محترم این مرکز درخواست دارم ، اگر ترتیب بندی جامع و یا مختصری در این خصوص در آموزه های دینی ما ذکر شده یا برداشت می شود ، با ذکر آن در پاسخ به این سوال، به بنده و علاقه مندان دیگر این بحث کمک بفرمایند.

باتشکر

بازگشت به دنیا

انجمن: 

سلام و درود دو تا سوال یا ایراد
در قرآن کریم که دقیق در خاطرم نیست فکر کنم کافران به خدا می گویند ما را به دنیا باز گردان تا کار خوبی انجام دهیم خدا میگوید هرگز!اگر بازهم برگردید همون خرابکاریا رو دوباره به بار میارید
خب سوال اولم !
خدا چرا نمیذاره برگردن؟دوباره عمل کنن؟یعنی علم خدا باعث جلوگیری از عمل اختیاری دوبارش میشه؟چون میدونه باز برگردن همون کارو میکنن برگردوندشون کار عبثی میشه نه؟دقیقا این قسمت بولد شده رو بفرمایید چون خدا میدونه که برگردن کار بدی که کردن و میکنن دیگه بر نمیگردونه نه؟و دقیقا بفرمایید که کار عبثی میشه؟
ایراد دوم در نتیجه جوابیه که به این سوال میدین
خیلی ممنون

معامله با خدا

انجمن: 

سلام
از این که پست ارسالیم رو میخونید ممنونم و بیشتر ممنونتون میشم اگر راهنماییم کنید
من 26 سالمه و تقریبا ادم منطقی هستم و هر حرف منطقی رو چه به نفع من و چه به نفع من نباشه قبول میکنم.اینا رو گفتم که شناخت کوچکی از من داشته باشین.چند تا سوال دارم اگه میتونین راهنماییم کنین.
1-تا حالا واستون پیش اومده که بخواهین با خدا وارد معامله بشین؟یعنی یه چیزایی روبدین و در عوض یه چیزایی بگیرین.من تازگی ها به یه مشکل جدی تو زندگیم بر خوردم و میخوام برای حل مشکلم که فقط خدا میتونه کمکم کنه با خدا وارد معامله بشم.یه چیزایی رو بدم و در عوض یه چیزایی از خدا بگیرم.به نظرتون این شدنی هست یا نه؟دوم اینکه من باید از کجا بونم که خدا این معامله رو قبول کرده یا نه؟بازم ممنونم

***** انجام شناسی *****


مهمترین ویژگی قیامت در متون دینی ما «یوم الجزاء» بودن آن است. آنچه که از قیامت در اذهان ما پیش از هر چیز متبادر می شود نیز همین ویژگی است. در ارتباط با این ویژگی اصلی قیامت شبهاتی مطرح شده است که برخی از آنها در مورد اصل نظام مجازات اخروی و برخی از آنها در مورد نوع مجازات و یا آموزه های دیگر دینی در این رابطه است. در این مقاله به مهمترین اشکالات وارده در این زمینه ها با رعایت اختصار پاسخ داده شده است.

[h=3]مقدمه[/h]ایمان به معاد و روز جزا از مسلمات و ضروریات دینی ما مسلمانان است. قرآن کریم در صدها مورد در آیات و سوره های گوناگون و با نامهای مختلف از روز جزا سخن گفته است. قرآن کریم در آیات مختلف، ایمان به روز آخرت را همطراز ایمان به خدا و کفر به آن را همطراز کفر به خدا قلمداد کرده است. عجیب این است که قرآن کریم تنها کتابی است که از روز جزا و رستاخیز به تفصیل و تأکید سخن رانده است. در توراتی که فعلاً در دسترس است نامی از این روز به میان نیامده است و در انجیل هم جز اشاره مختصر در این باره، چیز دیگری نیامده است.
قیامت در قرآن کریم با نامها و عنوانهای مختلف خوانده شده است که هر کدام نشان دهنده وضع مخصوص و نظام مخصوص حاکم بر آن است؛ مثلاً از آن جهت که همه اولین و آخرین در یک سطح قرار می گیرند و ترتیب زمانی آنها از بین می رود «روز حشر» یا «روز تلاقی» خوانده شده است و از آن جهت که باطنها آشکار و حقایق بسته و پیچیده، باز می شوند «یوم تبلی السّرائر» یا «روز نشور» نامیده شده است و از آن نظر که فناناپذیر و جاوید است، «یوم الخلود» و از آن لحاظ که انسانهایی سخت در حسرت و ندامت فرو می روند و احساس غبن می کنند که چرا خود را برای چنین مرحله ای آماده نکرده اند، «یوم الحسرة» یا «یوم التغابن» و از آن حیث که بزرگترین خبرها و عظیم ترین حادثه هاست «نبأ عظیم» خوانده شده است.(1)
مهمترین ویژگی که در مورد قیامت به ذهنها تبادر می کند این است که آخرت روز جزا و پاداش است. در حقیقت اگر نظام جزا و پاداشی از جانب خدا در کار نباشد بعثت انبیا و دعوت دینی خاصیت و اثری نخواهد داشت. بنابراین، ایمان به روز جزا اهمیتی معادل اهمیت ایمان به اصل دعوت دینی دارد. ایمان به روز جزا مهمترین عاملی است که انسان را به پای بندی به تقوا و کارهای خیر و اجتناب از رذایل اخلاقی و گناهان وا می دارد. چنان که فراموشی یا انکار آن ریشه اصلی هر گناه و خلاف و ظلمی است.
در ارتباط با همین ویژگی اصلی قیامت (روز جزا بودن) پرسشها و شبهات مهمی مطرح شده است که پاسخگویی به آنها لازم و ضروری است. برخی از این اشکالات در مورد اصل نظام مجازات در عالم آخرت و برخی از آنها در ارتباط با نوع مجازات در آن عالم و برخی از آنها درباره برخی از آموزه های دینی در این باره است.
در این گفتار به ده شبهه در این باره پرداخته و پاسخ داده می شود هر چند برخی از آنها از نوع پرسش است نه شبهه،
ا
مرتضی مطهری، زندگی جاوید یا حیات اخروی، انتشارات صدرا، اسفند 1376، ص 28؛ مجموعه آثار، ج 2، انتشارات صدرا، چاپ اول، 1369، صص 520 - 1

رابطه رحمت خدا با انسان و عذاب

سلام
خداوند در قرآن نسبت به عذاب دوزخیان فرموده ما ذره ایی به کسی ستم نمیکنیم..
این عذاب ها اعمال خود شماست...

سوال اینه که نصیب انسانی که به اعمالش و عقل ناکاملش واگذار شده از صفات خوب خدا مثل ارحم الراحمینی...چیست؟

خب این مسلم است که اگر انسان مانند انبیا یقین به عذاب جاوید داشتند..
هیچ وقت خود را به آن نمی انداختند
دقیقا همانطور که در دنیا برخلاف منافعشون عمل نمیکنند

خلاصه اینکه ارحم الراحمینی خداوند چگونه با واگذار بودن انسان نادان به اعمالش و نهایتا عذاب قابل جمع است؟

قبولی یا حبط اعمال خیر گنهکاران

با سلام و عرض خسته نباشید خدمت دوستان عزیز.

جوان 19 ساله ای هستم.حقیقتش بنده از ابتدای زندگی خود گرفتار مشکلات بسیاری از قبیل معیشتی، بیماری و... بودم و هستم.
اما راستش نه نماز میخوندم و نه روزه میگرفتم. راستش چند وقتی میشه که متحول شدم توبه کردم و در تلاشم تا بلکه قضای نماز و روزه ها رو به جا بیارم. منتها چند تا سوال در طی این دوره برام پیش اومده

1_آیا ثواب اون گرفتای ها و مشکلاتی که تحمل کردم و کار های خوبی که انجام دادم به خاطر نماز نخوندن ضایع شده؟؟:Ghamgin:
2_اگر بخوام نماز و روزه های قضا رو به جا بیارم به زمان خیلی زیادی نیاز دارم.(وقتی حساب کردم باید 70 سال روزه بگیرم!!!) به همین خاطر به شدت از مرگ وحشت پیدا کردم. میترسم یه وقت سر برسه و من بمونم و این همه گناه و واجب به جا نیاورده.(به هر حال نه مالی دارم که بخوام انفاقی، چیزی بکنم نه ورثه ای)
3_شاید بشه گفت یکی دو سال از نوجوانیم رو تلف کردم و به اون جایگاهی که میتونستم نرسیدم و الان این مسئله گریبان منو گرفته. چه طور این مسئله رو جبران کنم؟(باید بگم این مورد همش تقصیر من نبوده و شاید والدینم هم کمی در این مسئله مقصر هستند!)
4_حقیقتش اینه که به خیلی از هم دوره ای هام نگاه میکنم میبینم که نه تنها از لحاظ معیشتی، بلکه از لحاظ معنوی(حداقل در ظاهر) و علمی در جایگاه بالاتری از بنده هستند و این مسئله خیلی منو ناراحت و ناامید میکنه. با خودم فکر میکنم خوب به هر حال هر چقدر تلاش کنم به اونا نمیرسم.

پیشاپیش از پاسخ گوییتون ممنونم.

در قرآن به حبط اعمال چه افرادی اشاره شده است؟

انجمن: 

[="Arial Narrow"][="DarkSlateGray"]با سلام

در قران کریم اشاره به حبط اعمال چه افرادی شده است؟؟؟[/][/]

عوارض این اذکار و اعمال ؟!!!

انجمن: 

با سلام
در تاپیک زیر برای اولین بار متوجه شدم که اذکار هم میتونن عوارض داشته باشن !
http://www.askdin.com/thread49475.html

از شما عزیزان و همینطور اساتیدی که باهاشون ارتباط دارید خواهش دارم که ببینید اعمال و اذکار زیر شامل این عوارض و ... می شوند یا نه
با تشکر


بعد از نماز صبح:

  • از حضرت سلمان فارسی رحمه الله روایت شده اگر کسی ده روز بعد از نماز صبح قبل از سخن گفتن با کسی، سوره یس را بخواند و این دعا را قبل از تلاوت سوره مزبور ده مرتبه بخواند بعد سوره را بخواند هر حاجتی را که بخواهد انجام شود، ان شاءالله زیرا که اسم اعظم خداوندی در این دعا است:
«بِسم اللهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ يا قَديمُ يا دائمُ يا حَىُّ يا قَيوُمُ يا فَردُ يا وِترُ يا واحِدُ يا اَحَدُ يا صَمَدُ يا مَن لَم يَلِد وَ لَم يُولَد وَ لَم يَكُن لَهُ كُفُوَاً اَحَدٌ وَ صَلَّى اللهُ عَلى مُحَمَّد وَ آلِهِ اَجمَعينَ بِرَحمَتِكَ يا اَرحَمَ الرّاحِمينَ»

  • فرمایش حضرت آیت الله مکارم شیرازی دامت برکاته :
( سعي کنيد تمام نمازها، مخصوصا نماز صبح را اول وقت بجا آوريد و پس از نماز صبح دست راست را بر سينه نهاده، هفتاد مرتبه ذکر يا فتاح را تکرار کنيد سپس ۱۱۰ مرتبه صلوات بفرستيد و گاه نيز ذکر لا حول و لا قوة الا بالله را تکرار نماييد و هر روز هر چند به مقدار کمي صدقه دهيد. ما هم براي حل مشکل شما دعا مي کنيم. )

بعد از نماز عشا:

  • نماز نافله عشا (وتیره): حتما به صورت نشسته خوانده شود. رکعت اول حمد و واقعه ، رکعت دوم حمد و توحید

طول روز:

  • هر کس در هر روز بعد از نماز های واجب و ذکر سه صلوات ، آیه ۲ و ۳ سوره طلاق را سه مرتبه بخواند و سه مرتبه صلوات در آخر آن بخواند موجب وسعت رزق شود ان شاء الله:
... وَمَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا ﴿٢﴾ وَیَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لا یَحْتَسِبُ وَمَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِکُلِّ شَیْءٍ قَدْرًا ﴿٣﴾

  • خواندن سوره ذاریات
  • خواندن سوره واقعه قبل خواب
  • خواندن سوره دخان

  • در شگفتم از کسی که طالب دنیا و زیبایی‌های دنیاست، چگونه به ذکر «ماشاءالله لاقوة الا بالله» (سوره مبارکه کهف آیه 39) پناه نمی‌برد؛ زیرا خداوند بعد از ذکر یادشده فرموده است: «مردی که فاقد نعمت‌های دنیوی بود، خطاب به مردی که از نعمتها برخوردار بود) فرمود: اگر تو مرا به مال و فرزند، کمتر از خود می‌دانی امید است خداوند مرا بهتر از باغ تو بدهد.» ( معنی: آنچه خداوند بخواهد، خواهد شد و هيچ نيرو و توانى ، جز با كمك او نخواهد بود )

  • علامه طباطبائی رحمه الله علیه فرمودند هر وقت مشکلی برایتان پیش آمد سیلی از صلوات راه بیندازید تا این سیل مشکل را با خود ببرد.

  • آیه الله بهجت رحمه الله علیه فرمودند کسی که در بین الطلوعین (5 دقیقه مانده به اذان صبح تا 5 دقیقه بعد از اذان صبح) این ذکر را بگوید حاجتش را میگیرد ولو حاجتش رسیدن به خدمت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف باشد: 14 مرتبه صلوات بعد 40 مرتبه "یا مولای یا صاحب الزمان ادرکنی" و بعد 14 مرتبه صلوات

  • از مرحوم آيت الله بهجت پرسيدند:جهت در امان ماندن از تصادف و خطرات جاده اي چه ذکري بگوييم؟فرمودند:هنگام سوار شدن يک مرتبه آيت الکرسي و ۶ مرتبه سوره مبارکه قدر را بخوانيد که مجرب است.انشاءالله

  • توسل به حضرت حجة عليه السلام جهت گشايش هر كارى گفتن هفتاد مرتبه ذكر : يا اللّه يا محمد يا على يا فاطمه يا صاحب الزمان ادركنى و لاتهلكنى در برآمدن حاجت بسيار مؤثر است انشاءالله

  • چند عمل باعث استجابت دعا است اول - گفتن بسم اللّه الرحمن الرحيم در اول دعا
    دوم - مدح خداوند عالم
    سوم - صلوات فرستادن بر محمد و آل محمد
    چهارم - نا اميد شدن از مردم
    پنجم - حضور قلب و اميدوار شدن به استجاب دعا
    ششم - اصرار كردن در دعا
    هفتم - انگشتر عقيق در دست داشتن
    هشتم - انگشتر فيروزه در دست كردن
    نهم - دعا كردن چهل مومن قبل از دعا
    دهم - خواندن صد آيه از قرآن و پس از آن هفت مرتبه گفتن(يا اللّه )
    يازدهم - ختم كردن دعا به (ماشاء اللّه لا حول و لا قوه الا باللّه )

اَلْسَّلامْ (بی عیب و سلامتی بخش): در این نام شفای بیماران و سلامت از آفات و بیماری‌هاست وهر کس آن را 100 بار برای مریضی بخواند به اذن خداوند شفا می‌یابد.
اَلْوَهّابْ ( بسیار بخشنده): برای برآورده شدن حاجت به مدت چهل روز و هر روز 175 بار بگو «یا وهّاب».
اَلْکَریمُ اَلْوَهّابْ ذُوالطَّوْلْ (صاحب کرم-بسیار بخشنده-خداوند افزون کردن نعمت) : کسی که این ذکر را زیاد قرائت کند خداوند او را از جایی که گمان نمی‌برد روزی می‌رساند.
اَلْرَزّاقْ (همیشه روزی دهنده) : کسی که اول هر صبح 315 بار «یا رزاق» و 308 بار «یا رازق» بگوید روزی‌اش زیاد می‌شود.
اَلْفَتّاحْ (گشاینده) : هر کس بعد از نماز صبح در حالی که دستش روی سینه‌اش قرار دارد 70 مرتبه بگوید الفتاح خداوند حجاب را از قلب او بر می‌دارد.
اَلْباسِطْ (فراخ کننده روزی) : کسی که می‌خواهد مالش و فرزندش زیاد شود و در زندگی‌اش یک راحتی و در کارهای دنیوی‌اش آسانی داشته باشد پس باید این ذکر را مداوم یعنی «یا باسط» 72 بار در روز بگوید. و این تجربه شده است.
اَلْمُعِزّ ْ (عزیزکننده) : هر کس در سحر در حالی که دستانش را بالا برده ده بار این ذکر را بگوید به هیچ مسأله‌ای احتیاج پیدا نخواهد کرد.
اَلسَّمیعْ (همیشه و بسیار شنونده) : هر کس این ذکر را زیاد بگوید دعایش مستجاب می‌شود.
اَلْشَّکُورْ (بسیار سپاس پذیرنده و پاداش دهنده) : هر کس این نام را چهل بار بر آبی بخواند و با آن چشم بیماری را بشوید خوب خواهد شد.
اَلْعَلیّْ (بلند مرتبه) : هر کس این نام را زیاد بگوید و بر خود آویزان نماید نزد مردم با آبرو خواهد شد.
اَلْحَفیظْ (نگاهدارنده) : هر کس این ذکر را به تعدادش بگوید رنج و درد به سراغ او نمی‌آید هر چند به زمین‌های هفت‌گانه برود و او از غرق شدن محفوظ است و این نام برای ترسیدگان سریع‌الاجابه است و نگهداری گوینده آن هرگز ازاله نمی‌شود و از بین نمی‌رود.
اَلْحَسیبْ (شمارنده) : برای آسان شدن کارها هر روز 80 مرتبه بگو «یا حسیب».
اَلْکَریمْ (صاحب کرم) : هر کس می‌خواهد روزی‌اش زیاد شود چهل روز و هر روز 128 بار به این ذکر مداومت جوید «یا کریم یا وهاب یا ذالطول» خداوند از جاهایی که گمان نمی‌کند به او روزی می‌دهد.
اَلْواسِعْ (گشایشگرو بی نیاز) : کسی که این ذکر را زیاد بگوید خداوند برای او وسعت در زندگی ایجاد می‌کند.
اَلْوَدُودْ (بسیار دوست دار) : کسی که هر روز 100 بار بر غذایی این ذکر را بخواند و به دشمنانش بخوراند با آنها مهربان و دوست خواهد شد.
اَلْمَجیدْ (بزرگوار) : هر کس این ذکر را زیاد بگوید از همه دردها و بیماریها شفا می‌یابد.
اَلْحَیّْ (همیشه زنده) : کسی که بر مریض و بیمار 19 بار این ذکر را بگوید شفا حاصل می‌شود و ذکر الحی القیوم در آخر شب اثر بسیار بزرگی در زیادی روزی دارد.
اَلْتَّوّابْ (همیشه توبه پذیر) : کسی که بسیار این ذکر را بگوید خداوند توبة او را می‌پذیرد.
مالِکُ الْمُلْکْ (فرمانروای جهان) : کسی که بسیار این نام را بگوید خداوند در دنیا و آخرت او را بی نیاز می‌کند.
اَلْبَدیعْ (سنجش ناپذیر، آفریننده) : هر کس این ذکر را هزار بار بگوید حاجتش برآورده می‌شود.

سوالی درباره اعمال شب و روز جمعه

سند این جمله رو می خواستم بدونم.

class: cms_table

[TD="align: right"]از حضرت رسول اكرم (ص) روایت شده است كه روز و شب جمعه 24 ساعت است و در هر ساعت آن حق تعالی 600 هزار نفر را از جهنم آزاد كند.
[/TD]

گلچین احادیث معصومین : (فضیلت و اعمال ماه شعبان)

(1) 16- ابن عباس روايت كرده است كه رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم در حالى كه يارانش از فضيلت ماه شعبان سخن مى‏گفتند فرمود:

ماه شريفى است، و آن ماه من است، و فرشتگانى كه حامل عرشند آن را بزرگ مى‏دارند و حقّش را مى‏شناسند، و آن ماهى است كه در آن روزيهاى مؤمنان به خاطر ماه رمضان افزون مى‏شوند، و بهشت، زينت و آراسته مى‏گردد،

و به اين جهت نامش را شعبان گذاشتند كه روزيهاى مؤمنان در آن تقسيم مى‏شود، و آن، ماه عمل است، و در آن هر حسنه‏اى هفتاد برابر مى‏شود، و سيئه (از نامه اعمال) پاك و گناهان آمرزيده مى‏گردد، و عمل نيك، مورد قبول قرار مى‏گيرد.

پروردگار با عظمت در آن ماه به بندگانش مباهات مى‏كند و از عرش خويش به روزه‏داران و عبادت‏كنندگان خود نظرى مى‏افكند، و در برابر حاملان عرش خود به آنها مباهات مى‏كند.

در اين هنگام، حضرت علىّ بن ابى طالب عليه السّلام از جا برخاست و عرض كرد: پدر و مادرم بفدايت اى رسول خدا! فضايل اين ماه را بيشتر بيان كنيد، تا ميل به روزه گرفتن و عبادت كردن در اين ماه، در ما افزون شود، و به تهجّد و شب‏زنده‏دارى بپردازيم.

رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم فرمود: هر كس روز اول ماه شعبان را روزه بگيرد خداوند براى او هفتاد حسنه مى‏نويسد، و هر حسنه‏اى برابر با (ثواب) يك سال عبادت است.

و هر كس دو روز از ماه شعبان را روزه بگيرد، گناهانى كه باعث نابودى اويند، آمرزيده مى‏شوند.
و هر كس سه روز در ماه شعبان را روزه بدارد، هفتاد درجه در بهشت از درّ و ياقوت براى او بالا برده خواهد شد.
و هر كس چهار روز از ماه شعبان را روزه بگيرد، در روزى او گشايش حاصل مى‏شود.
و هر كس پنج روز از ماه شعبان را روزه بدارد، خداوند محبّت او را در دلهاى مردم قرار مى‏دهد.
و هر كس شش روز از ماه شعبان را روزه بگيرد، خداوند هفتاد نوع بلا را از او دور مى‏سازد.
و هر كس هفت روز از ماه شعبان را روزه بدارد، از ابليس و دستيارانش و وسوسه‏ها و اشارات وسوسه انگيز وى در امان مى‏ماند.
و هر كس هشت روز از ماه شعبان را روزه بگيرد از دنيا رحلت نمى‏كند مگر آنكه از آب حوضهاى قدس سيراب شود.
و هر كس نه روز از ماه شعبان را روزه بگيرد منكر و نكير به هنگام سؤال، با وى مهربان و با عطوفت خواهند بود.
و هر كس ده روز از ماه شعبان را روزه بگيرد، خداوند قبر او را هفتاد ذراع در هفتاد ذراع وسعت مى‏دهد.
و هر كس يازده روز از ماه شعبان را روزه بگيرد، يازده مناره از نور بر فراز قبرش نصب مى‏شود.
و هر كس دوازده روز از ماه شعبان را روزه بگيرد، هفتاد هزار فرشته هر روز او را در قبرش زيارت مى‏كنند تا زمانى كه در صور بدمند.
و هر كس سيزده روز از ماه شعبان را روزه بگيرد، فرشتگان هفت آسمان براى او طلب آمرزش مى‏كنند.
و هر كس چهارده روز از ماه شعبان را روزه بدارد به چهار پايان و درندگان حتّى ماهيان درياها الهام مى‏شود كه براى او طلب آمرزش كنند.
و هر كس پانزده روز از ماه شعبان را روزه بگيرد، پروردگار عزيز و مقتدر او را مورد خطاب قرار مى‏دهد كه: به عزّتم قسم كه تو را در آتش نمى‏سوزانم.
و هر كس شانزده روز از ماه شعبان را روزه بدارد، هفتاد درياى آتش براى او خاموش مى‏شود.
و هر كس هفده روز از ماه شعبان را روزه بگيرد، تمام درهاى آتش به روى او بسته خواهد شد.
و هر كس هجده روز از ماه شعبان را روزه بگيرد، (در آخرت) تمام درهاى بهشت به روى او باز مى‏گردد.
و هر كس نوزده روز از ماه شعبان را روزه بگيرد، هفتاد هزار قصر از درّ و ياقوت در بهشت به وى عطا مى‏شود.
و هر كس بيست روز از ماه شعبان را روزه بدارد، هفتاد هزار از حوريان بهشتى را به‏ همسرى او درآورند.
و هر كس بيست و يك روز از ماه شعبان را روزه بگيرد، فرشتگان به وى خوش آمد مى‏گويند و بالهاى خويش را بر بدن او مى‏سايند.
و هر كس بيست و دو روز از ماه شعبان را روزه بگيرد، هفتاد هزار جامه از سندس و استبرق بر او مى‏پوشانند.
و هر كس بيست و سه روز از ماه شعبان را روزه بدارد، به هنگام بيرون آمدن از قبر، مركبى از نور براى او آماده مى‏كنند، و او بر آن مركب نور سوار مى‏شود و بسوى بهشت به پرواز در مى‏آيد.
و هر كس بيست و چهار روز از ماه شعبان را روزه بگيرد، اختيار شفاعت هفتاد هزار نفر از اهل توحيد به او كرامت مى‏شود.
و هر كس بيست و پنج روز از ماه شعبان را روزه بگيرد، امان بيزارى از نفاق به او داده مى‏شود.
و هر كس بيست و شش روز از ماه شعبان را روزه بگيرد، خداوند جواز عبور از صراط را به او عنايت مى‏فرمايد.
و هر كس بيست و هفت روز از ماه شعبان را روزه بگيرد، خداوند برات رهائى او را از آتش جهنّم صادر مى‏كند.
و هر كس بيست و هشت روز از ماه شعبان را روزه بگيرد، چهره‏اى نورانى و شاد پيدا مى‏كند.
و هر كس بيست و نه روز از ماه شعبان را روزه بگيرد، (مقام و منزلت ناشى از خشنودى پروردگار بزرگ را كه بزرگترين پاداشهاست به دست مى‏آورد.
و هر كس سى روز از ماه شعبان را روزه بدارد، جبرئيل او را از پيشگاه عرش مورد خطاب قرار مى‏دهد كه: اى مرد! عمل خود را از سر گير، و از نو شروع به كار كن، زيرا گناهان گذشته تو همه آمرزيده شد، و اين گفته پروردگار عالميان است كه: اگر گناهان تو به شماره ستارگان آسمان و قطره‏هاى باران و برگهاى درختان و به تعداد شنهاى بيابان و به شماره روزهاى دنيا باشد، من همه آنها را آمرزيدم، و انجام اين كار در ازاى روزه‏دارى تو در ماه شعبان از براى خداوند گران نيست.

ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، النص، ص: 61