صفات

علت تعدد اسماء الهی

با سلام و عرض احترام
روايات اهل‌بيت(ع) علت تعدد اسماء الهي را چه امري معرفي نموده‌اند؟ در حديثي ديده بودم كه فرمودند «لكثرة حوائج الخلق اليه» يا «لكثرة حوائجهم» اما منبع اين حديث را پيدا نكردم. لطفاً راهنمايي بفرماييد.
با تشكر

اثبات حفیظ و مهیمن بودن خداوند

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام و عرض ادب .

به دنبال بحث اثبات باقی بودن خداوند این موضوع مطرح شد که چون خداوند حفیظ ، مهیمن و نگهدارنده ی جهان هستی است بنابر این باید همراه با موجودات جهان وجود داشته باشد ( بنده اینطور برداشت کردم )

میخواستم دلایل شما در اثبات این موضوع و این نام از نام های الهی رو بدونم

لطفا توضیح دهید منظور از حفیظ و مهیمن بودن خداوند چیست ؟ و تفاوت آن دو در چیست .

از کجا معلوم خداوند حفیظ و مهیمن است ؟

و از کجا معلوم حفیط و مهیمن باید همزمان با محفوط وجود داشته باشند ؟ به عبارت دیگر از کجا معلوم نگهبان باید همواره همراه و همزمان با چیزی که از آن نگهبانی میشود وجود داشته باشد .

با تشکر گل

آن روی سکه! (صفات خدا)

سلام

وقتی میگیم هر صفتی از خدا نشات میگیره، خواه ناخواه صفات منفی هم شامل این همه میشه!! مثل توهین، ناعدالتی، ستم و...!! ولی اغلب دیدم که میگن نه! چرا نه!!؟؟

تو تاپیکایی که نسبتا مشابه بودن جواب قانع کننده ای پیدا نکردم!

مسئله رزق و روزی در زندگی روزمره طلاب علوم دینی

بسم الله الرحمن الرحیم
سلام خدمت دوستان عزیز ♥
من ان‌شاءالله چند ماه دیگه وارد حوزه علمیه سفیران هدایت میشم ولی یه مسئله‌ای منو اذیت میکنه...
من درحال حاضر پیش‌دانشگاهی رشته ریاضی فیزیک هستم و توانایی قبول شدن توی دانشگاه‌های تهران رو هم دارم.
ولی به خاطر دلایل زیادی که با مطالعه و مشورت، پیدا کردم، به حوزه علاقه‌مند شدم و ان‌شاالله بزودی واردش میشم.
از موضوعی که میشه گفت میترسم، بحث مادّی حوزه هست...
از اونجایی که از نظر مادی، معمولاً حوزه سطح پایین تری از دانشگاه داره، من میترسم توی ادامه زندگی و ان‌شاءالله تشکیل خانواده، از این نظر به مشکل بخورم. نمیدونم... شاید بحث رزق و روزی خدا برام خوب جا نیوفتاده...
خانوادم هم، به خاطر این موضوع، منو از حوزه رفتن منع می‌کنن.
لطفاً منو توی این قضیه راهنمایی و توجیه کنید تا با خیال راحت مسیر زندگیم رو مشخص کنم.
اگه کتابی هم میشناسید در این زمینه، معرفی کنید.
اجرتون با آقا امام زمان(عج)
یامهدی

نفی صفات یعنی چه ؟

سلام
مولا علیه السلام در نهج البلاغه و......کمال الاخلاص نفی الصفات عنه
امام رضا علیه السلام "نظام التوحید نفی الصفات عنه تحف و........
توحید صدوق اعلی الله مقامه الشریف در کلمات آل الله صلوات الله علیهم اجمعین " الممتنع من الصفات ذاته .......... لم یلد فیورث ............وجوده اثباته .....
کلام سید الشهداء علیه صلوات الله یصیب الفکر منه الایمان به موجودا ووجود الایمان لا وجود صفه به توصف الصفات لا بها یوصف و....... تحف العقول خطبه توحید و.......
کلام امام سجاد علیه السلام صحیفه شریفه بعداز نافله وتر 32 " واستعلی ملکک علوا سقطت الاشیاء دون بلوغ امده .....ضلت فیک الصفات وتفسخت دونک النعوت
و46 بعد از نمار عید فطر " وتفسخت دون بلوغ نعتک الصفات
و........
مشهور قدماء ومتاخرین به صفات زائد معنا فرموده اند وحال انکه ظاهرا حقیقت کلام ال الله به فهم مشهور ختم نمی شود
بفرمایند استفاده کنیم
دلیل فقط از ثقلین اورده شود...

چرا صفات خداوند نامحدود است ؟

سلام

سوال اینکه به چه دلیل عقلی و منطقی ای باید خداوند دارای تمام صفات در بالاترین حد آن باشد ؟ خداوندی که رحیم ترین نباشد، خدا نیست؟؟؟ یا فرضا خداوندی که زیباترین نباشد، خدا نیست؟؟؟

در یک مباحثه دینی مربوط به اثبات یگانگی خداوند، بحث ما به جایی رسید که نتیجه سوال بالا بسیار مهم بود.

لطفا بدون تکیه بر علوم اسلامی و فقط با استفاده از دو دوتا چهارتا !! جواب بدین.

با تشکر و آرزوی توفیق روز افزون :Cheshmak:

نقد و بررسی علیت از منظر استاد ملکیان(علیت بین روندها نه اشیا)

من همانطور که در تاپیک چرا نگوییم عالم علت ندارد گفته ام اعتقادی به علت داری برای کل عالم ندارم .
ولی خب خوب است در این راستا دیگر نظریات هم بررسی شود.
در اینجا یکی از نظرات نظر استاد ملکیان است که معتقدند علیت بین روندها و حرکتها وجود دارد و نه اشیا.
اما سخنان استاد در این باره:
--------
باید تدقیق کرد که رابطه علی و معلولی بین اشیا برقرار است یا بین حرکات یا بین روندها ؟

وقتی با فلسفه انس پیدا می کنیم به نظر می رسد رابطه علی بین اشیاء برقرار است .یعنی این شیء علت آن شیء است و... .ولی وقتی مداقّه می کنیم به نظر می رسد که رابطه علی و معلولی بین اشیاء برقرار است ،اصلا نمی شود گفت رابطه علیّت بین اشیاء برقرار است اگر علیتی برقرار است بین حرکات و بین روندهاست(1).


... اینکه ما معمولا علت و معلولها را شیء می دانیم تسامح زبانی است ،لذا یک جایی که یک کمی قرارادادها ، در اصل ضرورت علی ،خودشان را نشان می دهند که یک زبانهایی در مقام بیان بیشتر میل به شیء دارند و یک زبانهایی میل به حرکتها و روندها.
اگر شیء بتواند علت شود برای معلول بودنش هم مشکلی وجود ندارد.اما مشکل در هر دو جهت وجود دارد . نه شیء می تواند علت باشد نه معلول .
تو معلول x هستی یعنی اینگونه بودن تو معلول x است. این سنی که تو داری معلول یک علت است اینکه دارای این صدا و این وزن هستی اینها معلول یک علتی هستند .

ولی اینکه خود تو معلول یک علتی هستی معنایش چیست؟همه وقت حالت های اشیا معلول حالتهای شی دیگر قرار می گیرند .باید بگوییم فاعلیت خدا علت العلل است نه خود خدا!

و فاعلیت یک نوع حرکت است. (حرکتی که در خدا نفی می شود در برابر سکون است نه حرکت به معنای فعل) اگر بگویید خدا شی است چاره ای جز این ندارید که بگویید ذات خدا برای چیزی نمی تواند علیّت داشته باشد.

اینکه من می گویم علت این شی هستم به این دلیل است که روح ما یک جریان آگاهی است و روح جوهر نیست و لذا شیء نیست.
علیّت منشاء انتزاع دارد منتها نه در اشیا بلکه در روندها و در حرکتها.اصطحکاک گچ با سطح تخته علت سفید شدن تخته است .(2)

-----------------------------------------

1.تفاوت روندها و حرکتها:حرکت یک جنبش است و روند از دست به دست دادن چند جنبش به وجود می آید.اگر بگوییم علت قرار گرفتن گچ روی دست من مقاومت بیشتر دست من نسبت به گچ است .دراینجا قرار گرفتن گچ بر روی دست و نه خود گچ معلول است و غلبه مقاومت دست بر گچ ،و نه خود دست علت است . پس گچ و دست علیت و معلولیت ندارند بلکه یک مجموعه حرکاتی اگر دست به دست هم بدهند ،به این مجموعه «قرار گرفتن گچ بر روی دست» می گوییم و یک مجموعه را« غلبه مقاومت دست بر گچ» می گوییم .

2.منبع:جزوه فلسفه تحلیلی نسبت درونی و بیرونی،جلسه 4

آیا اراده خدا همان خواست خداست ؟

انجمن: 

سلام

ایا اراده خدا همان خواست خداست ؟ و چه تفاوتی بین انهاست ؟

متشکرم

آیا اخلاق از منظر امام علی(ع) نسبی است؟

سلام
در تاپیکهای مختلف احادیثی از امام علی(ع) ذکر می شود که نسبی بودن اخلاق را در نزد ایشان بیان می کند،مثلا می گویند سه صفت برای مردخوب ولی برای زن مذموم است

شجاعت و بخشندگی و غیرت

و موارد دیگر که الان یادم نیست

ایا واقعا امام علی (ع) به نسبی بودن اخلاق معتقد بودند ؟

با تشکر

خداوند خیر است یا شر؟ خیر و شر چیست و کدام برتر است؟ نقطه عدل کجاست؟

انجمن: 

سلام خدمت دوستان گرامی...من مطلبی رو راجع به خیر و شر خوندم که بنظرم خیلی جالب اومد....در این کتاب راجع به خیر و شر چنین اومده...خداوند خیر و شر مطلق است یعنی اینکه هم خیر و هم شر را او آفریده... و خود خدا نه خیر و نه شره بلکه خیر و شر فقط مخلوق اوست که بندگانش را با او می آزماید و آمده که هرکه خدا را خیر یا شر در نظر بگیرد او را نشناخته...و چنین آمده خیر و شر آفریده را الله آفریده و با اراده ی اوست که خیر خیر و شر شر می شود و اگر او بخواهد بر عکس می شود برای مثال ما انسان ها از خوردن مدفوع خود بیزاریم و از شدت بوی بدش دست را جلوی دهان خود میزاریم و خدا خواسته که این شر و ضرر ما باشد و لی همین ضرر و شر برای موجوداتی حلال و و اوج نعمت است مگس مدفوع رو می خوره و بسبب چنین نعمت عظیمی خدا رو شاکر است و حتی نوعی سوسک هست که نه تنها می خوره بلکه خونه اش هم از مدفوعه!!! پس خیر و شر را خدا آفریده و تحت اراده اوست از هر لحاظ... . ممنون میشم نظرات شما رو نیز راجع به خیر و شر بدونم...