اجتهاد

تجدید نظر در احکام و روش های اجرای آن

انجمن: 

خب درود و سلام دیگه
به نام خداوند رحمن و رحیمی که میگویند هست
قبلا یک پستی رو دیدم از حضرتنا شیخ حامی از کارشناس های دوس داشتنی اینجا که باعث سوالی شد برام
به صورت خلاصه متن رو فوروارد میکنم
یک موردی بود که برادر به خواهرش حالا چطور بگم خودتون ببینید
http://www.askdin.com/showthread.php?t=54636&page=2
با امید به اینکه همه بیماری های ذهنی و روانی درمان شه در اینجا جناب حامی گفتند کسی که بیماری مثل اسکیزو فرنی داشته باشد از شرایط ساقط است و تکلیف ندارند
من اینجا سوالی برام پیش اومد و یک سناریویی چیدم
ببینید ما بر گردیم به قبل زمانی که اسکیزوفرنی توسط روانشناسایی مثل زیگموند فروید و امثالهم کشف شه!
فرضا کشوری هم که زندگی میکنیم مسلمانه و طبق اسلام باید برخورد شه
یک مرد همسر داری با یک زنی زنا می کند حالا طبق تکلیف باید سنگسار شود
قبل این کشف که بیماری شناخته شده نبود و طبعا در اسلام چیزی از اسکیزوفرنی گفته نشده!علاوه بر اسکیزوفرنی بیماری های دیگری مثل داع الرقص باعث چنین مواردی میشوند با توجه به اینکه آن زمان fmri نبوده تا مغز برسی شود و علائم قابل توجهی مثل جنون ندارد و گویی مثل افراد عادی است ولی چیزی شبیه اسیکزوفرنیست
این فرد سنگسار میشد چون بیماری تا آن زمان شناخته نشده بود

در این صورت آیا حکم اشتباه به نادرستی باعث زجر انسانی که مسئول رفتارش نیست نشده؟و نباید علم را مقدم کنیم؟مثلا وقتی داروین میگوید حیوانات هم مانند انسان دارای آگاهیست و طبعا با جوی خون راه انداختن و بد کشتن زجر میکشد ،بهتر نیست احکام اسلامی مثل ذبح بعد از بیهوشی جانور صورت گیرد تا هم حلال باشد و هم مخلوق خدا زجر نکشد؟مثلا ذبح شتر آدم خیلی دلش میسوزه
یا مثلا افرادی که حالا میخواهید اعدام کنید مثل قاچاقچی قبلش بیهوشش کنید؟چون ببینید در جاهای دیگه که به نفع خودمان است علم را دخالت میدهیم
مثالی بخواهم بزنم ختنه کردن که یکی از احکام اسلامیست به هر حال دورانی که اکثر پسر هاختنه شدیم با آمپول بی حسی بود که دردش زیاد بود چه برسد به قبل این آمپول های بیحسی(خدا بیامرزد کاشفش را) اون بچه ای که باید ختنه میشد نمیدانم از درد به آسمان چندم ره میافت امروزه میبینیم که احکام با علوم ترکیب شده که مثال های دیگری هم می توان زد
بهتر نیست بازنگری کنیم؟
تشکر از همه دوستان و پاسخ دهندگان

استنباط احکام فقهی در عصر ائمه علیه السلام (حکم کپی رایت)

در مورد استفاده از نرم افزارهای خارجی و کرک شده بارها بحث شده و اینکه( طبق نظر مقام معظم رهبری تا این زمان بهمن 96 ) اگر با آن کشور و شرکت قراردادی نباشد,میشه استفاده کرک و درآمد آن حلال است (اگر این مورد اشتباه هست تصحیح کنید) آیا شبیه این مورد در زمان ائمه علیه السلام هم اتفاق افتاده یا خیر موضوع بحث بیشتر این هست که در اون زمان حکمی شبیه این بوده یا خیر استفاده از مال کفار بدون اجازه (کرک کردن) و نظری از ائمه علیه اسلام در تاریخ ثبت شده و اتفاقی شبیه این مورد افتاده یا خیر با تشکر@};-

اجتهاد در عصر ائمه معصومین علیهم السلام

با سلام خدمت اساتید و دوستان گرامی در زمان ائمه معصومین علیه السلام,کسانی که به ائمه دسترسی نداشته اند به شاگردان ایشان مراجعه می کردند؛آیا در تاریخ موردی ثبت شده که ایشان (شاگردان ائمه علیه السلام) در فتوا دچار اشتباه شده باشند اگر بله,تکلیف کسی که در حکم تقلید کرده چی میشه و آیا امام علیه السلام در این رابطه مطلبی ذکر کرده اند یا خیر؟ با تشکر@};-

آیا دوران علم اصول و اجتهاد فقهی سپری شده است؟ (نقد و تحلیل)

باسمه البصیر

با سلام و احترام

نظریات جناب محمد مجتهد شبستری در باب بسته شدن پرونده ی علم اصول و اجتهاد فقهی در مسائل

مستحدثه ی عصر حاضر و عدم کارایی آن در این زمان و نیز عقیده ی ایشان مبنی برلزوم تغییر رویکرد

فقهی و اصولی نسبت به مسائل جدید دنیا(در بخش احکام عملی) به رویکرد فلسفی و عقلانی،چگونه نقد

و تحلیل می گردد؟ پاسخ اصولیین و فقها به این نظر چیست؟

پ.ن

البته پاسخهایی را تحت عنوان نقد دیده ام که بعضی در واقع نقد شخصیت ایشان است نه نقد مبانی نظری

سخنان وی و بعضی دیگر هم نقد علمی تامّ نبودند چرا که مبنای آن پاسخها استناد به منابعی است که وی

آنها را در عصر حاضر فاقد کارآیی لازم می داند.

با تشکر

عدم کاربست علم غیب در زندگی پیشوایان

سلام
لطفا کارشناس محترم پاسخ سئوالات زیر را بفرمایند
وقتی تاریخ اسلام را می خوانیم . به یک سری نکات رمز آلود میرسیم !
که یقین اگر همراه بصیرت نباشد
باعث تداعی شبهه یا شبهاتی در اذهان خوانندگان و جویندگان طریقت حق و حقیقت خواهد گردید
و چه بسا روند حق خود سمت و سوی باطل و بیراهه را طی نماید !
1/اولین مورد این است . با توجه به علم غیبی که خداوند به معصومین عنایت فرموده
چرا موقع هجوم خلیفه غاصب ثانی به منزل حضرت علی ع با توجه به اینکه امام و فرزندان بزرگوارش حسین حضور داشتند . و با عنایت به علم غیبی که لازمه یک امام معصوم است . اجازه فرمودند حضرت صدقه طاهره فاطمه س برود . در را بر روی آنها باز کنند . که منجر به آن حادثه شوم .و شهادت حضرت محسن ع بشود !
علت این امر با توجه به علم غیب امام علی ع چه بوده است ؟
چرا امام علی ع بعد از ضربت خوردن به امام حسن ع فرمودند اگر
شهید شدند . تنها یک ضربت به ابن ملجم ملعون بزنند ؟
چرا کلمه اگر را بکار بردند !

2/با توجه به بیعت امام علی ع با ابوبکر و صلح امام حسن ع امام حسین ع چرا از بیعت با یزید خودداری کرده است با توجه به علم غیب امام و اینکه میدانست کوفیان عهد شکنی می کنند !
چرا از مدینه خارج شد ! و چرا حضرت مسلم را به کوفه بعنوان سفیر خود فرستاد . و چرا از شهادت حضرت مسلم مطلع نشد ! تا پیک کوفه خبر شهادت ایشان را به اطلاع حضرت رساندند ؟

3/آیا قیام عاشورا به اجتهاد شخصی و احتجاج خود امام بوده است . یا تکلیف الهی
و خدا از اینگونه شهادت مظلومانه ولی خودش و خاندانش و یاران او چه منظوری داشته است !
شهادت امام تاثیرش بیشتر بوده یا با کمک و معجزه اوضاع را تغییرمیداد. حق را حاکم می کرد!

4/ دستاورد کوتاه مدت قیام عاشورا چه بوده است !
چون در همان برهه تغییر و روشنگری خاصی ایجاد نشد!
و بجز قیام مختار و توابین حرکت خاص مردمی بر ضد دستگاهها حاکمه و طرفداری از امامان مشاهده نشد
و همچنان و حتی با شدت بیشتر امامان معصوم ما در حصر و محدودیت و زندان و شهادت همراه بوده است

با تشکر

علت اختلاف اجتهاد صحابه


سلام

چرا اجتهاد امام علي ع برخلاف نظر ابوبكر وعمر بود ؟ مگر هر دو از صحابه نبودند ؟‌ آيا نظر امام ع درست بود يا نظر شيخين ؟!

ريشه اختلاف قرائات مختلف از قران و سنت در كجاست ؟

فإن عليًا قد أدى اجتهاده في مسائل قد خالف فيها أبا بكر وعمر، إلا أنه رأى من الصواب للأمة أن يجري الأمر في الأقضية على ما تقدم من قضائهما رضي الله عنهما وعنه.
وقوله: (حتى يكون الناس جماعة) يعني يكون الناس جماعة هي التي يشتمل على قولي وقولهم، وأن وافقت لهم فيما حكموا به يصير إجماعًا مني ومنهم، إذ لم يكن يتم الإجماع إلا بأن يوافقهم علي رضي الله عنه على أقضيىته. الكتاب: الإفصاح عن معاني الصحاح
المؤلف: يحيى بن (هُبَيْرَة بن) محمد بن هبيرة الذهلي الشيبانيّ، أبو المظفر، عون الدين (المتوفى: 560هـ)
المحقق: فؤاد عبد المنعم أحمد
الناشر: دار الوطن
قال علي بن أبي طالب رضي الله عنه على المنبر فيما يروون عنه: كنت أرى رأي أبي بكر وعمر في أن أم الولد لا تباع ثم ظهر لي أن بيعها جائز فقال لي عبيدة السلماني رأيك والله يا أمير المؤمنين مع أبي بكر وعمر أحب إلينا من رأيك وحدك (3) ثم ثبت أن علياً رضي الله عنه رجع عن ذلك (4) واستقر الأمر بين المسلمين عليه إلى الوقت الذي ذكرنا وتعلقوا في ذلك بحديث جابر رواه أبو داود وغيره قال جابر: كنا نبيع سرارينا وأمهات أولادنا على عهد رسول الله - صلى الله عليه وسلم - وأبي بكر ثم نهانا #عمر. الكتاب: القبس في شرح موطأ مالك بن أنس
المؤلف: القاضي محمد بن عبد الله أبو بكر بن العربي المعافري الاشبيلي المالكي (المتوفى: 543هـ)

شكي نيست كه امام مجبور شد از حكم الهي عقب نشيني يا تنازل كند بجهت مصلحتي بزرگتر مانند همان فرياد واعمراه در داستان تراويح و .... همچنين صبر 25 ساله بر يغماي حق خلافتش .هرچند كه در ساير اخبار آمده : وَرَوَى ابْنُ قُدَامَةَ فِي الْكَافِي أَنَّ عَلِيًّا لَمْ يَرْجِعْ رُجُوعًا صَرِيحًا

وَقَدْ اسْتَدَلَّ بِحَدِيثَيْ ابْنِ عَبَّاسٍ الْمَذْكُورَيْنِ فِي الْبَابِ وَحَدِيثِ ابْنِ عُمَرَ الْقَائِلُونَ بِأَنَّهُ لَا يَجُوزُ بَيْعُ أُمَّهَاتِ الْأَوْلَادِ وَهُمْ الْجُمْهُورُ وَقَدْ حَكَى ابْنُ قُدَامَةَ إجْمَاعَ الصَّحَابَةِ عَلَى ذَلِكَ، وَلَا يَقْدَحُ فِي صِحَّةِ هَذِهِ الْحِكَايَةِ مَا رُوِيَ عَنْ عَلِيٍّ وَابْنِ عَبَّاسٍ وَابْنِ الزُّبَيْرِ مِنْ الْجَوَازِ؛ لِأَنَّهُ قَدْ رُوِيَ عَنْهُمْ الرُّجُوعُ عَنْ الْمُخَالَفَةِ، كَمَا حَكَى ذَلِكَ ابْنُ رَسْلَانَ فِي شَرْحِ السُّنَنِ وَأَخْرَجَ عَبْدُ الرَّزَّاقِ عَنْ عَلِيٍّ بِإِسْنَادٍ صَحِيحٍ أَنَّهُ رَجَعَ عَنْ رَأْيِهِ الْآخَرِ إلَى قَوْلِ جُمْهُورِ الصَّحَابَةِ
وَأَخْرَجَ أَيْضًا عَنْ مَعْمَرٍ عَنْ أَيُّوبَ عَنْ ابْنِ سِيرِينَ عَنْ عَبِيدَةُ السَّلْمَانِيِّ قَالَ: " سَمِعْتُ عَلِيًّا يَقُولُ: اجْتَمَعَ رَأْيِي وَرَأْيُ عُمَرَ فِي أُمَّهَاتِ الْأَوْلَادِ أَنْ لَا يُبَعْنَ، ثُمَّ رَأَيْتُ بَعْدُ أَنْ يُبَعْنَ، قَالَ عُبَيْدَةُ: فَقُلْتُ: فَرَأْيُكَ وَرَأْيُ عُمَرَ فِي الْجَمَاعَةِ أَحَبُّ إلَيَّ مِنْ رَأْيِكَ وَحْدَكَ فِي الْفُرْقَةِ " وَهَذَا الْإِسْنَادُ مَعْدُودٌ فِي أَصَحِّ الْأَسَانِيدِ، وَرَوَاهُ الْبَيْهَقِيُّ مِنْ طَرِيقِ أَيُّوبَ وَأَخْرَجَ نَحْوَهُ ابْنُ أَبِي شَيْبَةَ. وَرَوَى ابْنُ قُدَامَةَ فِي الْكَافِي أَنَّ عَلِيًّا لَمْ يَرْجِعْ رُجُوعًا صَرِيحًا إنَّمَا قَالَ لِعُبَيْدَةَ وَشُرَيْحٍ: " اقْضُوا كَمَا كُنْتُمْ تَقْضُونَ فَإِنِّي أَكْرَهُ الْخِلَافَ " وَهَذَا وَاضِحٌ فِي أَنَّهُ لَمْ يَرْجِعْ عَنْ اجْتِهَادِهِ، وَإِنَّمَا أَذِنَ لَهُمْ أَنْ يَقْضُوا بِاجْتِهَادِهِمْ الْمُوَافِقِ لِرَأْيِ مَنْ تَقَدَّمَ قَالَ ابْنُ قُدَامَةَ أَيْضًا: وَقَدْ رَوَى صَالِحٌ عَنْ أَحْمَدَ أَنَّهُ قَالَ: أَكْرَهُ بَيْعَهُنَّ، وَقَدْ بَاعَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ
قَالَ أَبُو الْخَطَّابِ: فَظَاهِرُ هَذَا أَنَّهُ يَصِحُّ مَعَ الْكَرَاهَةِ وَرَوَى الْبَيْهَقِيُّ مِنْ طُرُقٍ مِنْهَا عَنْ الثَّوْرِيِّ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ دِينَارٍ قَالَ: " جَاءَ رَجُلَانِ إلَى ابْنِ عُمَرَ فَقَالَ: " مِنْ أَيْنَ أَقْبَلْتُمَا؟ قَالَا: مِنْ قِبَلِ ابْنِ الزُّبَيْرِ فَأَحَلَّ لَنَا أَشْيَاءَ كَانَتْ
تُحَرَّمُ عَلَيْنَا، قَالَ: مَا أَحَلَّ لَكُمْ؟ قَالَا: أَحَلَّ لَنَا بَيْعَ أُمَّهَاتِ الْأَوْلَادِ، قَالَ: أَتَعْرِفَانِ أَبَا حَفْصٍ عُمَرَ فَإِنَّهُ نَهَى أَنْ تُبَاعَ أَوْ تُوَرَّثَ يَسْتَمْتِعُ بِهَا مَا كَانَ حَيًّا، فَإِذَا مَاتَ فَهِيَ حُرَّةٌ، وَمِنْ الْقَائِلِينَ بِجَوَازِ الْبَيْعِ النَّاصِرُ وَالْبَاقِرُ وَالصَّادِقُ وَالْإِمَامِيَّةُ وَبِشْرٌ الْمَرِيسِيِّ وَمُحَمَّدُ بْنُ الْمُطَهَّرِ وَوَلَدُهُ الْمُزَنِيّ وَدَاوُد الظَّاهِرِيُّ وَقَتَادَةُ، وَلَكِنَّهُ إنَّمَا يَجُوزُ عِنْدَ الْبَاقِرِ وَالصَّادِقِ وَالْإِمَامِيَّةِ بِشَرْطِ أَنْ يَكُونَ بَيْعُهَا فِي حَيَاةِ سَيِّدِهَا، فَإِنْ مَاتَ وَلَهَا مِنْهُ وَلَدٌ بَاقٍ عَتَقَتْ عِنْدَهُمْ
وَقَدْ قِيلَ: إنَّ هَذَا مُجْمَعٌ عَلَيْهِ. وَقَدْ رُوِيَ فِي جَامِعِ آلِ مُحَمَّدٍ عَنْ الْقَاسِمِ بْنِ إبْرَاهِيمَ أَنَّ مَنْ أُدْرِكَ مِنْ أَهْلِهِ لَمْ يَكُونُوا يُثْبِتُونَ رِوَايَةَ بَيْعِ أُمَّهَاتِ الْأَوْلَادِ وَقَدْ ادَّعَى بَعْضُ الْمُتَأَخِّرِينَ الْإِجْمَاعَ عَلَى تَحْرِيمِ بَيْعِ أُمِّ الْوَلَدِ مُطْلَقًا وَهُوَ مُجَازَفَةٌ ظَاهِرَةٌ وَادَّعَى بَعْضُ أَهْلِ الْعِلْمِ أَنَّ تَحْرِيمَ بَيْعِهِنَّ قَطْعِيٌّ وَهُوَ فَاسِدٌ لِأَنَّ الْقَطْعَ بِالتَّحْرِيمِ إنْ كَانَ لِأَجْلِ الْأَدِلَّةِ الْقَاضِيَةِ بِالتَّحْرِيمِ فَفِيهَا مَا عَرَفْتَ مِنْ الْمَقَالِ السَّالِفِ، وَإِنْ كَانَ لِأَجْلِ الْإِجْمَاعِ الْمُدَّعَى فَفِيهِ مَا عَرَفْتَ، وَكَيْفَ يَصِحُّ الِاحْتِجَاجُ بِمِثْلِ ذَلِكَ وَالْخِلَافُ مَا زَالَ مُنْذُ أَيَّامِ الصَّحَابَةِ إلَى الْآنَ .
الكتاب: نيل الأوطار
المؤلف: محمد بن علي بن محمد بن عبد الله الشوكاني اليمني (المتوفى: 1250هـ)

علل اختلاف در امور روزانه و واضح رسول خدا ص

انجمن: 

كليدي ترين موضوع و سوالي سرنوشت ساز در تاريخ اسلام :

چرا در وضو و #نماز وقرائت رسول خدا ص كه ميليونها مرتبه توسط صحابه ديده شد و شنيده شد اينهمه اختلاف عميق وجود دارد ؟!

يك فرقه سرو پايش را در وضو مسح ميكند و فرقه ديگر ميشويد وجالبتر هر دو به آيات قران استناد ميكنند ؟!

جالبتر اينكه آنقدر وضوي ونماز رسول خداص مورد توجه و دقت اصحاب بود كه باقيمانده آب وضوي ايشان را براي تبرك ميبردند و..بروايت بخاري و...

يك قاري ميخواند ملك و ديگري مالك يوم الدين و آخرش هم آمين ميفرستد و... ؟!

واقعا عجيبه كه چرا در اين اعمال روزانه رسول خدا ص كه هريك را هزاران بار ديدند وشنيدند باز اينهمه اختلاف كردند ؟!

چه كاسه اي زير نيم #كاسه بود؟ كاسه يهود زير نيم كاسه منافقين !! يا ؟؟؟؟

قرآن فرمود مسح ، رسول خدا ص هم فرمود مسح اما چرا بعضیا تغییر و تبدیل کردند ؟!

آیا ائمه (ع) اجتهاد می کرده اند؟

انجمن: 

بسم الله الرحمن الرحیم
داشتم درس یکی از اساتید رو گوش میکردم که یک شبهه برام ایجاد شد. ایشون فرمودن ما عقیده داریم که ائمه معصومین ع هیچ سوالی رو با اجتهاد جواب نمیدن (یعنی همه رو با علم جواب میدن مثلا علومی که از پدرانشون آموختند یا از علم غیب)
و روایتی هم در همین رابطه از امام باقر ع خوندند.

سوالی که برام ایجاد شده این بود که اولا اگر ما اعتقاد داریم معصومین دارای عقل های ناب هستند چه اشکالی داره که اجتهاد هم میکردند؟

سوال دومی که برام ایجاد شد این بود که این مسئله با یکی دیگز از عقاید در تعارض هست ، اعتقاد به چنین مسئله ای یعنی اینکه نعوذ بالله ائمه هیچ وقت تفکر و تعقل نمیکرده اند! چون اصلا نیازی نداشتند به این کار. و این ترک دستور قرآن هست مبنی بر تفکر و تعقل و تفقه و...

اجتهاد رو هم یک چیز ساده در نظر میگیریم که صورت مسئله جور بشه. مثلا حکم رو میدونیم بعد موضوع رو میشناسیم و حکم مربوطه رو بر موضوع میگذاریم و قطعا معصومین در هر سه این مراحل دقیق و بدون خطا بوده اند و هیچ دلیلی پیدا نمیکنم برای دوری از اجتهاد. و سوالات بالا پیش میاد.

در این رابطه توضیح بدید ممنون میشم.

کیفیت استخراج احکام توسط ولی فقیه

ولایت فقیه چگونه مشکلات عصر و زمانه را از آموزه های دینی استخراج می کند ؟!

تفاوت اجتهاد میان شیعه و اهل سنت

سلام چند سوال داشتم ممنون میشم جواب بدید

1- اینکه میگن باب اجتهاد در اهل سنت بسته شده یعنی چی؟ پس مفتیانشون چا کسانی هستند مگه اجتهاد نمیکنند؟

2- اینکه میگن مفتیانشون مثلا اگه حنفی است نباید در باب از حنفی عدول کنه در یعنی چه؟ ممنون میشم مثالی بزنید تا تفاوت شیعه و سنی در باب اجتهاد کاملا جا بیفته

برچسب: