اخلاقیات

فلسفه وجودی دین

با سلام خدمت مدیران و اعضای گرامی سایت ضمن قبولی طاعات سوالی است که به شدت ذهنم را درگیر خود کرده و در واقع شبهه ای بود که یکی از اطرافیان برایم ایجاد کرد و قصد دارم هم برای خودم این مسءله را حل کنم و هم برای شخص مورد نظر البته فرد مورد نظر قدرت پذیرش اثبات قرانی و احادیث را ندارد چون این دو مورد را هم قبول ندارد و حالا بعدا درباره این موارد هم سوالات و شبهاتی را که فرد برایم ایجاد کرد را بیان میکنم الان سوالم سر اثبات علمی و فلسفی وجود دین هست ...فرد مورد نظر میگفت بدون وجود دین میشه با عقل هم راه و روش رو پیدا کرد چون دین فقط یک راه برای زندگی هست .میگفت که مردم کشور ژاپن بدون وجود دین با قانون به راحتی و بهتر از ما دارن زندگی میکنن و در واقع میگفت که دین یه جور محدودیت ایجاد کرده و از این قشر حرف ها ....خواهش میکنم به سوالم پاسخ بدید چون واقع این قسم شبهات اوضاع خطرناکی رو ایجاد کرده و نداشتن جواب منطقی برای طرف شبهه افکن هویت اسلامی و انسانی مون رو زیر سوال میبره .....

دوراهی اثوفرون در اخلاق اسلامی، نقش خدا در اخلاقیات

درود

چندین سال پیش در اینجا بحثی رو با کارشناسان درباره رابطه مذهب و اخلاقیات داشتم. امروز اون بحث رو مرور می کردم و تصمیم گرفتم پرسش متفاوتی رو مطرح کنم.

افلاطون در یک سری مکالمات سقراطی که داشت مبحثی رو مطرح کرد به نام دوراهی اثوفرون که مبنی بر پرسش اینکه وقتی خداوند دستور به کاری می دهد،‌ آیا خوب بودن کار باعث میشود خداوند دستور به انجامش دهد یا دستور داده شدن کار توسط خداوند باعث میشود آن کار خوب قلمداد شود.

در صورتی که قضاوت خوب بودن کار مستقل از خداوند باشد و خداوند فقط کارهای خوب را دستور دهد، نیاز به ادیان یا خداوند برای راهنمایی اخلاقی زیر سوال میرود. این فرضیه اختیار خداوند را نیز زیر سوال می برد زیرا خداوند اختیار دستور دادن کارهای غیراخلاقی را ندارد، و قدرتمند بودن خداوند را هم زیر سوال می برد زیرا خداوند قدرتی در تغییر خوب یا بد بودن اعمال ندارد.

در صورتی که خوب بودن کار بنا به دستور داده شدن توسط خداوند تعریف شود، و با فرض اینکه خداوند دارای اختیار است پس خوبی و بدی به نوعی دلخواه است. چنین پاسخی در نگاه اول در اسلام صحیح به نظر می‌رسد زیرا اسلام بنا به تسلیم در برابر خواسته خداوند بنا شده. این پرسش نیز پدید می‌آید که لزوم تبعیت از این دستورات چیست و مشکل است-باید نیز در این ذهنیت پدیدار است (چگونه بودن خداوند لزومی بر چگونه شدن مخلوقات ندارد).

در فلسفه اسلامی به خصوص شیعه چطور این موضوع توضیح داده میشود و به اشکالات وارد شده چگونه پاسخ داده میشود؟

رعایت اخلاقیات !!! یا رضای الهی !!! ( کدامیک ؟ )

به نظر شما جلب رضای الهی ارزشمند تر است یا رعایت اخلاقیات .

سوال : به نظر شما کدومیک از انسانهای زیر ارزشمند تر هستند .

گروه اول :
انسانهایی که اعمالی مانند ( قتل . قسم دروغ . خوردن مال یتیم . و ... ) رو انجام نمیدن ... نه بعلت اینکه خدا این اعمال را حرام کرده ... این گروه از انسانها این اعمال را انجام نمیدن چون اینگونه از اعمال قبح ذاتی دارند . این گروه از انسانها قسم دروغ نمیخورند . چون حالشان از این کار به هم میخورد . این گروه از انسانها به این کاری ندارند که مدرسه ناظم دارد یا ندارد بلکه سعی میکنند منظم باشند و خود را برای ناظم لوس نمیکنند .

گروه دوم :
انسانهایی هستند که اعمالی مانند ( قتل . قسم دروغ . خوردن مال یتیم . و ... ) رو انجام نمیدهند ... نه به این علت که قبحی در این اعمال میبینند ... این گروه از انسانها این اعمال را انجام نمیدهند چون برای رضای خدا نمیخواهند به این اعمال نزدیک شوند . این گروه از انسانها قسم دروغ نمیخورند ... نه به این علت که حالشان از قسم دروغ به هم میخورد ... بلکه ایشان این عمل را انجام نمیدهند چونکه میخواند رضای الهی را جلب نمایند . این گروه از انسانها به وجود ناظم در مدرسه اهمیت میدند و برای رضای ناظم خود را خالص میکنند و خود را برای ناظم لوس میکنند .

کدامیک از نظر شما ارزشمند ترند !!!