اخلاق مناظره

بررسی سخنان استاد حسن عباسی از نظر اخلاقی

[="Times New Roman"][="Black"]سلام و عرض احترام خدمت کارشناس محترم

یک فایل صوتی رو از سخنرانی استاد حسن عباسی عزیز آپلود کردم

ایشان معتقد هست که تا جایی که طرف بحث منطقی و عقلانی و علمی میکنه

ما هم کاملا منطقی و عقلانی و علمی جواب میدیم

و اگر طرف زد جاده خاکی ما هم میزنیم جاده خاکی. چون هرچه ما مراعات کنیم اونها جلوتر میان.

و مسئله دیگری که بیان میکنند این هست که در جواب کسانی که میگفتند شهدای مدافع حرم برای دفاع از دیکتاتوری به نام اسد می جنگند

پاسخ دادند که شما لباس های زیر ناموستون رو هم مدیون این شهدا هستید.

این دو مطلب رو می خواستم از نظر اخلاقی بررسی کنید

و اگر مطالب دیگری هم در این فایل صوتی جای بحث اخلاقی دارند و من دقت نکردم خودتون اضافه کنید

خیلی ممنونم @};-[/][/]

اخلاق بحث و مناظره

اخلاق مناظره- منیه المرید شهید ثانی

فصل اول: در شرائط و آداب بحث و مناظره

مقدمه

بايد متوجه باشيم كه مناظره و تبادل فكر و راءى و نظر در احكام دينى به عنوان بخشى و عضوى از پيكره دين تلقى مىشود. ولى مناظره و تبادل نظر داراى شرايط و آداب و موقعيت و فرصت مناسب (و مخصوص به خود) مىباشد.

اگر كسى دست اندر كار بحث و مناظره - بر اساس وجه صحيح آن - گردد، و شرايط و آداب آن را رعايت كند قطعا در قيام به حدود مناظره، موفق و كامياب بوده و در اين كار مهم از پيشينيان پيروى كرده است؛ زيرا آنان در مسائل مختلفى به بحث و مناظره مىپرداختند و هدف آنها - صرفا - الهى بوده و مىخواستند از رهگذر مناظره، جوياى حقايقى گردند كه از ديدگاه خداوند متعال، به حق بوده است.

كسى كه براى خدا و در راه او مناظره مىكند داراى علائم و مشخصاتى است كه از رهگذر آن، شروط و آداب مناظره روشن مىگردد.
(حقايق مربوط به اين فصل در ضمن هشت مسئله، مورد بحث قرار مىگيرد):

چرا در گفتگوها از یکدیگر ناراحت می شویم(چگونه با هم گفتگو کنیم)

:parvane:بسم الله الرحمن الرحیم :parvane:


سلام و عرض ادب
:roz:

یکی از مشکلات و معضلات در انجمن گفتگوی دینی رنجش و ناراحتی کاربران و برخی از همکاران و مدیران از یکدیگر است و گاهی با کمال تاسف کار به توهین و بی احترامی کشیده می شود و برخی از کاربران از کوره در رفته و مطالب ناخوشایندی را در سایت درج می کنند که زحمت حذف و ویرایش آنها را هم مجموعه مدیریت سایت به دوش می کشد .

:roz::parvane::fireworks:


به راستی چرا برخی از ماها نمی توانیم بدون پیش داوری؛بدون تعصب؛ بدون عصبانیت؛ بدون در نظر گرفتن جنسیت و مذهب و دین و.... بحث کنیم
:fireworks::parvane::roz:


چرا برخی از ما مذهبی ها به محض دیدن و شنیدن برخی از سئوالات و شبهات و انتقادات تند و تیز فورا طرف را به منافق و کافر و بی دین محکوم می کنیم
چرا برخی از غیر مذهبی ها به محض دیدن رفتار متعصبانه از یک مذهبی به همه مذهبی ها از بالا تا پایین چوب بی اعتمادی و تعصب و خشک مقدسی و تنگ نظری می زنند ؟

:roz::parvane::fireworks:

چرا دوستان مذهبی ما خودشان در برخی از موارد بخاطر سوء تفاهم ها و خود برتر بینی ها با هم درگیر هستند و با این که در یک جبهه و یک سنگر هستند ولی چشم دیدن یکدیگر را ندارند ؟
:fireworks::parvane::roz:


چرا برخی از آقایان از میان کاربران سایت نمایندگی تام الاختیار دفاع از حقوق آقایان را دارند و برخی از کاربران از میان خانم ها هم نمایندگی دفاع از حقوق بانوان و نسوان را یدک می کشند و غالب سئوالات و گفتگوها که با حضور کارشناس و همکاران علمی سایت می تواند به بهترین بحث تبدیل شود ولی متاسفانه به حاشیه کشیده می شود و موضوع بعد از مدتی ابتر و بی حاصل باید بسته شود
:fireworks::parvane::roz:

و چرا و چرا و چرا .............

:Graphic (49):
لطفا منطقی نظر دهید و نکات و ملاحظات خود را مستند و با دلیل بفرمایید

پست های غیر مربوط حذف خواهد شد پیشاپیش عذر خواهی می کنم

اخلاق بحث و مناظره در محضر مرحوم آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی(لازم و کاربردی)

بسم الله الرحمن الرحیم

یکی از مواردی که دانستن آن برای کسانی که در هر نوع بحثی،خصوصا بحث های دینی شرکت می کنند،لازم و واجب است،اخلاق بحث و مناظره و پرهیز از جدال کردن است.
لذا از همه عزیزان و سروران دعوت می کنم که چند پست آتی را در محضر معلم اخلاق حضرت آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی رحمة الله علیه باشند و از دریای معارف القائی ایشان گوهری صید کنند.

معنای جدال در علم اخلاق
یکی از معانی جدل که مورد توجه و بحث دانشمندان علم اخلاق قرار گرفته، پیکار لفظی و ستیزه در کلام جهت چیره شدن بر طرف مقابل و ساکت کردن اوست؛ بنابراین مقصود از جدال در دانش اخلاق، رد و بدل کردن سخن، جهت چیره شدن بر دیگری است. بحث و پیکار در کلام، چه در مسائل علمی، چه اعتقادی و دینی، با عنوان جدال مطرح می‌شود.
«جدل» یکی از مباحث منطقی است که دانشمندان منطق در بخش صناعات خمس، به بحث و گفت و گوی از آن پرداخته‌اند. ایشان مواد قیاس را به پنج نوع تقسیم کرده‌اند که جدل یکی از آن‌ها است. جدل قیاسی است که از «مسلمات» و «مشهورات» تشکیل شده است.
مسلمات
آن دسته از قضایایی که میان جدل کننده و طرف مقابل او پذیرفته شده هستند.
مشهورات
آن دسته قضایایی که میان مردم (کسانی که از خرد بهره دارند) شهرت دارند و همه آ‌ن‌را تصدیق می‌کنند، مانند «نیکو بودن عدالت و اکرام دیگرات».
بحث و گفت‌وگو در مسائل اعتقادی یا علمی از سه جهت قابل بررسی و دقت است که توجه به هر یک از این جهات، اقسامی را برای جدل پدید می‌آورد:
الف. انگیزه‌ی جدل
ب. کیفیت جدل
ج. مواد و ابزار جدل.
الف.انگیزه‌ی جدل
هر گاه شخص با طرف مقابل خود به جدال عملی و یااعتقادی می‌پردازد، یا از این کار قصد و غرضی الاهی دارد یا به دنبال امیال نفسانی خویش است؛ بنابراین انگیزه‌ی او از جدل، بیش از این دو مورد نیست:
1.انگیز‌ه‌ی شیطانی 2. انگیزه‌ی الاهی