تکامل تدریجی

سوالی درباره طبیعت گرایان و تکامل تدریجی

سلام . با توجه به قانون تکامل تدریجی که موجودات جهان در اثر گذشت زمان تغییر می کنند و دگرگون می شوند . چگونه می توانیم باور کنیم که همه این مخلوقات آفریده و مخلوقات خدا هستند . ما در علم زیست شناسی می بینیم که موجودات در اثر گذشت زمان تغییر می کنند و الان به شکل کنونی در آمده اند و این موجودات فعلی در هزاران یا میلیون ها سال پیش به شکل و ساختار دیگری بوده اند با توجه به این که پیروان مکتب طبیعت گرایی که معتقد به همین بحث هستند که خداوند این موجودات و جهان را نیافریده بلکه طبیعت در طول زمان دگرگون شده و رفته رفته موجودات پیچیده تر شده اند و الان به این شکل در آمده اند لطفا به من توضیح دهید و مرا قانع کنید که این همه مخلوقات از جمله انسان به وسیله خدا ساخته شده است . چون اگر خدا یک کاری را ناقص انجام نمی دهد پس چرا موجودات در ابتدا به شکل دیگری بوده اند و رفته رفته در اثر گذشت زمان پیشرفته تر شدند و الان به این شکل پیچیده در آمدند . و طبق یافته های علمی جدید انسانهایی از زیر زمین کشف شده اند که متعلق به بیش از یک میلیون سال پیش هستند در حالی که حضرت آدم در چند ده هزار سال پیش آفریده شده است ؟

خلقت جهان و صفات الهی

سلام علیکم
همانطور که مستحضرید از قرن نوزدهم میلادی چارلز داروین نظریه‌ی تکامل را مطرح کرد.
این نظریه توجیه بسیار خوبی بر بسیاری از یافته‌های دانشمندان بود. برای شخص من هم
این نظریه جالب است. قبل از طرح سوالم باید عرض کنم امیدوارم مثل من مثل کسانی نباشد
که قسمتی از قرآن را شنیده‌اند و قسمتی دیگر را نخوانده‌اند. آنچه در ادامه می‌آید صرفا یک
سوال است نه تشکیک.

خداوند اعلی در سوره‌ی یونس می‌فرماید:
(1)إِنَّرَبَّكُمُاللَّهُالَّذِيخَلَقَالسَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ
فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ ثُمَّ اسْتَوَىٰ عَلَى الْعَرْشِ يُدَبِّرُ الْأَمْرَ مَا مِن
شَفِيعٍ إِلَّا مِن بَعْدِ إِذْنِهِ ذَٰلِكُمُ
اللَّهُ رَبُّكُمْ فَاعْبُدُوهُ
أَفَلَا تَذَكَّرُونَ
﴿يونس: ٣﴾
پروردگار شما همان کسی است که آسمانها و زمین را در شش روز آفرید،
سپس بر عرش استیلاء یافت، کار [جهان‌] را تدبیر می‌کند، شفیعی نیست
مگر پس از اذن او، چنین است خداوند، پروردگارتان، او را بپرستید،
آیا پند نمی‌گیرید؟
(۱۰: ۳)

در این آیه خداوندکریم می‌فرماید که جهان را در شش روز آفریده است. چیزی
که به ذهن من متبادر شده است، اینست که آیا نمی‌توان از آیه چنین برداشت کرد
که خداوند جهان را به یک باره خلق نکرده است و مثلا موجوداتی را در ابتدا
آفریده است و آن‌ها را به شیوه‌ای تکامل داده است؟

قسمت دوم سوالم ممکن است به قسمت اول نا مرتبط به نظر برسد اما از جهاتی ارتباط
دارد که در جای خود آن را توضیح می‌دهم.

خداوند کریم در سوره‌ی مومنون می‌فرماید:
ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا
الْمُضْغَةَ عِظَامًا فَكَسَوْنَا الْعِظَامَ لَحْمًا ثُمَّ أَنشَأْنَاهُ خَلْقًا
آخَرَ
فَتَبَارَكَاللَّهُأَحْسَنُالْخَالِقِينَ﴿المؤمنون: ١٤﴾
آنگاه نطفه را به صورت خون بسته و سپس خون بسته را به صورت گوشت پاره
درآوردیم، و سپس گوشت پاره را استخواندار کردیم و آنگاه بر استخوانها پرده‌ای
گوشت پوشاندیم، آنگاه آن را به صورت آفرینشی دیگر پدید آوردیم، بزرگا خداوندا
که بهترین آفرینندگان است‌
(۲۳: ۱۴)
در انتهای آیه خداوند متعال به خود تبریک می‌گوید.
یکی از مهمترین سوالاتی که در ذهن من از سالهای پیش شکل گرفته و هنوز هم به
طور کامل پاسخ داده نشده (نه اینکه پاسخ داده نشده، خودم دنبال پاسخ نرفته بودم)
اینست که چرا خدا کامل است.
برای من کامل قابل فهم و قابل قبول است که خداوند کریم در ابعاد جهان ما، جهان دیدنی
و غیر دیدنی، دنیا و آخرت، کامل است. اما سوالم اینجاست.
خداوند در قرآن می‌فرماید که وقتی می‌خواهد چیزی باشد، فقط می‌گوید باش. اما این آیه
به نظر من منافاتی با تکامل که در بالا آمده است ندارد. به علاوه اثبات نمی‌کند که
خداوند کامل است. شاید خداوند جهان را طوری خلق نموده و تکامل داده که
در جهان حاضر این آیه صادق است. به علاوه، اگر چنین است، و خداوند می‌گوید باش و
آن چیز بایسته می‌شود، چرا خداوند در آیه‌ی بالا می‌فرماید که جهان را در شش روز آفریده
است؟ آیا در آیات و روایات اسلامی به طور کلی بحث تکامل بررسی شده است؟

پیشاپیش ممنون
و من الله توفیق

اعتقاد به وجود خداوند در هنگام تولد

یک استاد دانشگاه می‌گوید کودکان با باور وجود خداوند متولد می‌شوند، و این باور از طریق تعالیم آموزه‌های دینی نیست.
پایگاه خبری «دیلی تلگراف» در مقاله‌ای نوشت دکتر جاستین برت، محقق ارشد ذهن و انسان‌شناسی در دانشگاه آکسفورد معتقد است که افراد کم‌سن تمایل به باور یک وجود متعالی دارند، چرا که آنها اینگونه می‌پندارند که همه چیز در جهان با هدف خلق شده است. او می‌گوید: «کودکان کم سن و سال حتی زمانی که هنوز از طرف خانواده و مدرسه، چیزی راجع به وجود خداوند نیاموخته‌‌اند، وجود او را باور دارند. دکتر برت دلایلی ارائه می‌دهد که حتی افرادی که به تنهایی در یک جزیره دورافتاده بزرگ می‌شوند نیز احتمال دارد به خداوند ایمان داشته باشند.»
وی در برنامه رادیو 4 شبکه BBC گفت شواهد علمی زیادی در ده سال گذشته نشان می‌دهد که رشد طبیعی ذهن کودکان، بسیار بیشتر از آن چیزی است که ما زمانی می‌پنداشتیم. برای مثال آنها به این تفکر گرایش دارند که جهان طبیعت هدفمند و طراحی شده است و معتقدند ذی‌شعوری ورای این اهداف وجود دارد. «اگر آنها به تنهایی در جزیره‌ای بزرگ شوند، به عقیده من به خداوند ایمان خواهند داشت.»
در یکی از تحقیقات انجام شده در این خصوص، از کودکان 6 و 7 سال پرسیده بودند «اولین پرنده چرا به وجود آمده است؟» آنها در پاسخ ‌گفته‌اند: «برای صدای قشنگش» و «برای زیباتر کردن جهان.»


آزمایش دیگری بر روی کودکان دوازده ماهه نشان داد آنها با نمایش فیلمی که در آن یک توپ غلتان از یک توده نامنظم، یک توده بلوک منظم می‌سازد، متعجب شده بودند.
دکتر برت گفت شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد حتی کودکان 4 ساله نیز اگر چه می‌دانند برخی چیزها ساخته دست بشر است، اما در عین حال می‌دانند جهان طبیعت تفاوت دارد. در واقع کودکان برخلاف تعالیم والدین یا آموزگارانشان، بیشتر از فرضیه تکامل تدریجی، گرایش به باور خلقت آفرینش دارند.نکته جالب آنکه وی اظهار می‌کند متخصصان علم انسان‌شناسی دریافته‌اند که کودکان در برخی فرهنگ‌ها با وجود ممنوعیت تعالیم مذهبی، همچنان خدا را باور دارند. ذهن کودکان بطور طبیعی با رشد تمایل به وجودی مقدس و طراحی هوشمند همراه است؛ در حالی که فرضیه تکامل تدریجی با سرشت طبیعی انسان سازگار نبوده و باور آن نسبتا کار دشواری است.منبع