ت.5

جايگاه انسان دوستي در دین اسلام كجاست؟

انجمن: 

امروز روز حقوق بشر اسلامي است.
موضوعي كه از سطح يك عنوان و يك اعلاميه فراتر نرفته و امروز بيشترين نقض حقوق اساسي انسان در كشورهاي اسلامي اتفاق ميفتد.
اما بحث حقوقي دقيقا چيزي نيست كه مدنظر من در اين تاپيك است.

مدتي است يكي از ورزشكاران ايراني كه داراي شهرت جهاني است دچار بيماري صعب العلاجي شده و شرايط نگران كننده اي دارد. درمان اين بيماري گويا هزينه هاي زيادي لازم دارد.
پس از چندي خبري ارسال شد مبني بر اينكه يكي از هم رشته هاي او در كشور امريكا در حال جمع آوري كمك مالي براي اوست. البته بعد از اين يكي از مسئولان دولت به عيادت او رفت و اعلام شد دولت تمام هزينه درمان او را پرداخت ميكند.
اما اين اتفاق سوالاتي براي من ايجاد كرد.
چگونه است غيرمسلماني از آن سر دنيا به كمك يك مسلمان مي شتابد در حالي در اين سوي دنيا مسلمانان را به جرم اعتقاد زندان مي كنند و ميكشند؟
سوال اصلي اين است:

انسان دوستي چه جايگاهي در دين دارد و فرد مسلمان با چه استدلالي (از آيات و روايات) مي تواند به يك غيرمسلمان يا كافر كمك كند؟

تفسیر عبارت « نحن » در آیات قرآن کریم

با سلام و عرض ادب و احترام خدمت شما

از یکی از منبریون شنیدم که گفت : منظور از کلمه « نحن » در قرآن مجید ، اهل بیت علیهم السلام هستند . میخواستم بپرسم این گفته صحت دارد و آیا پشتوانه حدیثی دارد ؟

تشکر

ایمان و عمل صالح در قرآن

سلام دوستان چند وقتی است که گاهی به قرآن کتاب آسمانی وبرنامه زندگانی بشر خصوصا مسلمانان نگاه می اندازم میبینم در بسیاری از آیات آن ایمان را درکنار عمل صالح قرار میدهد ودر بسیاری از موارد آن فوائد آن رابیان میکند. دراین موضوع از دوستان درخواست میکنم کمک کنند تا اول کمی در مورد معنای ایمان وبعد معنای عمل صالح صحبت کنیم وسپس به ذکر وبررسی آیاتی که ایمان وعمل صالح را در کنار هم قرار داده است بپردازیم.

آیا سوگندهای قرآن برای اثبات هستند؟

انجمن: 

سلام. آیا قرآن وقتی به چیزهایی قسم می خورد، قصد اثبات حرف خودش را دارد؟ مثلاً وقتی در سورۀ مرسلات در 6 آیۀ اوّل سوگندهایی را یاد می کند و سپس در آیۀ 7 واقعی بودن وعده ها خبر می دهد، آیا منظور این است که به دلیل سوگندهای پیشین، وعده ها واقعی است؟

خداوند چگونه مسخره می کند؟

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام:Gol:

در دو آیه قرآن آمده است که خداوند استهزاء میکند !!!
:Gig:
با این که این صفت بدی است بین انسان ها این صفت در مورد خداوند چگونه است؟:Gig:

1) سوره ی بقره آیه 15:


2) سوره ی توبه آیه 79:



با تشکر:khandeh!:

آيا تعدد متعه پيچاندن دين نيست؟

بسم الله الرحمن الرحيم

سلام.

همه مي دونيم كه اسلام تعداد زن ها را محدود به 4 تا كرده است، آن هم تحت شرايطي از جمله عدالت بين زن ها.
از طرفي مي دونيم كه محدوديتي در تعداد زن صيغه اي وجود نداره.
با اين اوصاف،
اول - يك شبهه يا سوالي كه ممكنه كسي مطرح كنه اينه كه آيا صيغه، به نوعي، پيچوندن اسلام نيست؟ خب اگه حد اهميت نداشت، زن هاي دائم رو هم بي حد ميذاشتن.
دوم - مگه ما نميگيم صيغه همون ازدواجه با شرايط ساده تر؟ خب چرا اين تعداد همسرها و محدوديت همسر، روي مجموع همسران صيغه اي و دائمي اعمال نميشه؟ خداوند فرمودن 4 همسر ديگه.

تشكر

ازدواج موقت و آسیب های مهلک آن!!! (از واقعیت تا افسانه سازی و بهانه تراشی عده ای مغرض)

سلام
آقایی تعریف می کرد که مشکلی از نوع افسردگی پیدا کرده بود و ایشون به یک مشاور خدانشناس مراجعه کرده بود،حرفم رو خلاصه کنم که پس از بررسی این آقای مشاور به این شخص پیشنهاد داده بود که سعی کن معاشرت خودت رو با دیگران بیشتر کنی،سعی کنی با یک خانم دوست بشی و ...،همین مشاور زمانی که درباره ازدواج موقت از ایشون سوال شده بود شروع به علت تراشی کرده بودند که ازدواج موقت باعث تنوع طلبی می شود،ازدواج موقت باعث فروپاشی ازدواج دائم می شود،ازدواج موقت باعث تاخیر افتادن ازدواج دائم می شود ووووووو

در واقع در نظر این افراد روابط نامشروع و گناه ارجحیت دارد بر عمل مشروعی که مورد رضای خداست...

این افراد وقتی سخن از روضه امام حسین پیش می آید باز هم نگران مردم می شوند که روضه و گریه بر امام حسین باعث افسردگی می شود و چه ضرر هایی که ندارد

این ها همان هایی هستند که وقتی سخن از حجاب فاطمی پیش می آید می گویند چادر مشکی افسردگی می آورد و جالبتر آنکه دنبال حدیث و روایت می گردند که رنگ مشکی مکروه است.

اگر شما خودتان کمی فکر کنید با تفکر این قشر آشنا می شوید که زمانی که به عمل شرعی می رسند شروع می کنند با دلایلی که می آورند سعی بر آسیب زا بودن احکام الهی کنند و اگر دقیقا و همه جانبه آن مسئله نگاه شود و موشکافی شود سست بودن آن ادله مطرح شده کشف می شود اما به هر حال احاطه به تمام جوانب احکام الهی هم برای ما قابل درک نیست بنا بر این به عنوان یک مسلمان باید تسلیم احکام الهی نیز باشیم قران می فرماید:
وَ عَسى‏ أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئاً وَ هُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَ عَسى‏ أَنْ تُحِبُّوا شَيْئاً وَ هُوَ شَرٌّ لَكُمْ وَ اللَّهُ يَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُون‏ چه بسا چيزى را خوش نداشته باشيد، حال آن كه خيرِ شما در آن است. و يا چيزى را دوست داشته باشيد، حال آنكه شرِّ شما در آن است. و خدا میداند، و شما نمیدانيد. سوره بقره ایه 216
اگر فردی بگوید هر حکمی باید الزاما برای ما قابل درک و فهم باشد، منظورش این است که دانش و درک انسان در سطح دانش خداوند است. این تلقی از انسان و درک و فهم او با تعریف مسلمانی در قرآن سازگار نیست. خداوند در قرآن می‌فرماید «فما اوتیتم من العلم الا قلیلا» یعنی خداوند دانش اندکی در اختیار انسان قرار داده است. موردی هم که حساب کنیم، می‌بینیم در اسلام مسائلی وجود دارد که ما نمی‌فهمیم، در عیادات که فراوان است؛ حتی برخی مسائل غیرعبادی هم برای ما قابل درک نیست. در قرآن داریم «الله یعلم و انتم لاتعلمون» یا اینکه خداوند در ذیل آیه ارث مهر جهل بر فکر ما زده است. بنابراین ما نمی‌توانیم تمام زوایای احکام الهی را دریابیم.

پس جواب کلی که ما به این آسیب تراشی های می دهیم این است که شارع مقدس در تشریع ازدواج موقت همه جوانب و لوازم آن را لحاظ کرده است. اگر ملاحظه مذکور، موجب محدودیت در توصیه به این ازدواج بود شارع هم استحباب آن را مطلق جعل نمی کرد.
حتی اگر برخی تبعاتی که برای یک حکم به نظر ما می رسد صحیح باشد ولی وقتی می بینیم شارع آن را مطلق جعل نموده است می فهمیم که مصالحی وجود داشته است که غالب بر این تبعات بوده و آن مصالح ایجاب کرده که آن حکم مطلق باشد.

ملاحظه مقاطعی که این ازدواج رایج بوده است نشان می دهد که هیچ گاه به طور عام منجر به ترک ازدواج دائم به گونه ای که تهدید بنیان خانواده باشد و بروز آسیب های مطرح شده توسط مخالفین نشده است.

ان شاء الله در ادامه مطالب دیگری مطرح خواهد شد اگر موضوع به یکی از کارشناس های بخش مشاوره ارجاع شود برای توضیح پیرامون اینکه آیا برخی از مشاورین فکر می کنند که احاطه آنها بر موضوعات بیشتر از خداوند است که برخی از آنها احکامی که خداوند با در نظر گرفتن همه جوانب توصیه نموده را توصیه نمی کنند و عمل نامشروع و خلاف شرع را توصیه می کنند؟ از نظر شما که روانشاس هستید چه علتی این کار آنها می تواند داشته باشد؟

آیات قران در موضوع بخشش و ستار العیوب بودن خداوند

سلام دوستان

از حضرت رسول اکرم (ص) حدیثی هست که میگه خداوند بخشنده است و بخشندگان را دوست دارد.
میخواستم ببینم در قران چه ایاتی به بخشش اشاره کرده؟ چون برخی از مردم وقتی از کسی یه بدی می بینند کینه به دل میگیرند و فراموش نمی کنند حتی با وجود اینکه ان فرد توبه کرده باشد و به اشتباه خودش پی برده باشد. ایاتی هست که چنین افرادی رو راهنمایی کنه که همدیگر رو ببخشند؟
و همچنین ما بدی از کسی می بینیم پیش بقیه بازگو میکنیم در حالی که کار اشتباهی است خداوند بزرگ پوشاننده عیب هاست و ما اینقدر ضعیفیم که منتظر نقطه ضعف مردم هستیم. در این خصوص هم ایات و تفاسیری باشه ممنون میشم بگید.
باتشکر

برچسب: 

آیا خداوند طلب بخشش برای مشرکین را منع نموده؟

سلام علیکم
در آیه 113 سوره مبارکه برائه میخوانیم:
مَا كَانَ لِلنَّبِيِّ وَالَّذِينَ آمَنُوا أَن يَسْتَغْفِرُوا لِلْمُشْرِكِينَ وَلَوْ كَانُوا أُولِي قُرْبَىٰ مِن بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُمْ أَصْحَابُ الْجَحِيمِ
پیغمبر و گرویدگان به او نباید برای مشرکان هر چند خویشان آنها باشند از خدا آمرزش طلبند بعد از آنکه آنها را اهل دوزخ شناختند

سوال:
1- چه عیبی دارد برای مغفرت بنده ای از بنده های خداوند ولو مشرک و کافر هم طلب عفو کنیم؟ چه ایرادی دارد نسبت به همه بنده های خداوند رئوف باشیم و نخواهیم عذاب کشیدنشان را ببینیم؟ هدف این آیه چیست؟
2- آیا اینکه آیه طلب آمرزش را نهی کرده است به این معنی ست که طلب هدایت را هم نهی کرده؟ یعنی آیا میتوان کماکان برای مشرکین و کفار دعا کرد تا راه حقیقت را بیابند و به دین برگردند؟

آدرس دو خطبه از امیرالمومنین علیه السلام در نهج البلاغه و اعتبار آنها (خطبه طالوتیه و وسیله)

با سلام میخواستم بپرسم آیا دو خطبه ی طالوتیه و وسیله در نهج البلاغه موجود است ؟