لیست تایپکهای شش ماهه دوم سال 96 بخش عرفان عملی
ارسال شده توسط دختر با وقار در چهارشنبه, ۱۳۹۶/۰۷/۰۵ - ۲۲:۲۱[="Teal"]
مهرماه 96
- منازل و مقامات
- ریاضت
- فرق اخلاق و عرفان عملی
[="Teal"]
- منازل و مقامات
- ریاضت
- فرق اخلاق و عرفان عملی
*از دوستان تقاضا می کنم بهترین سخنرانی هاشون در مورد تهذیب نفس و عرفان عملی رو اینجا بزارند
که خودتون می دونید اگه صوتی رو شما بزارید و من بشنوم و به واسطه اون زندگیم تغییر بکنه شما هم تو صوابش شریکید
*نکته مهم= لطفا وقتی صوتی رو می زارید مطمئن بشید که نشر صوت و سخنرانی مجاز و رایگان تا دچار حق الناس نشوید
* لطفا بهتر اسم لینک که مطالب رو از اونجا برداشتید رو هم بزارید
برای شروع کار
شاید بتونم بگم بهترین سخنرانی تو تهذیب نفس سخنرانی استاد پناهیان با موضوع تنها مسیر هست که تو سایتشون قرار دادند و اینجا برای دانلود می زارم تا استفاده بکنیم
+ اکیدا توصیه می کنم برید تو لینک و دانلود کنید
http://bayanmanavi.ir/post/2271
ممنون
پ. ن: دوستان اگه کانال ها رسمی دوباره عرض می کنم کانال رسمی اساتید اخلاق دارید لطف کنید ادرسشو بزارید
نکته: ادرس کانال های رسمی رو می تونید از سایت شخصی این اساتید بردارید.
بسم الله الرحمن الرحیم
سلوک دغدغه همه کسانی است که به استعدادهای خود آگاهی یافته و خسران خویش را در فرصت کوتاه دنیا لمس کرده اند. پرسش عمیق تر این دسته از مراحل سلوک است؛ مراحلی که در پیش روی دارند و باید بیشتر با آن آشنا شوند تا به درستی به آن رسیده و به سلامت بگذرند.
حرکت های معنوی اهداف یکسانی ندارند و مسیرهای سلوک با تفاوت در هدف متفاوت خواهد شد. دین، رشد و رسیدن به صراط مستقیم را به عنوان هدف حرکت در سلوک معنوی تعیین کرده است.
این نوشته به بررسی طرح هایی از مراحل سلوک اختصاص دارد که در روایات معصومین به آنها اشاره شده است.
گفتارهای سلوکی از فقیه عارف آیت الله کمیلی
۱. در دستورات اهل عرفان آمده است؛ که اگر سالکین الی الله بخواهند راه میانبر در سیروسلوک را بپیمایند، باید از راه امام حسین علیه السلام وارد بشوند.
۲. اولین چیزی که داعی(دعا کننده) باید متوجه آن باشد، شناخت مخاطب خود است و باید شناختی از صفات و اسما الهی داشته باشد و او را با طهارت و خضوع و خشوع و آمادگی کامل یاد کند.
۳. استاد ما (مرحوم حداد) در مسئله مناجات بسیار کتوم بودند و به حقیقت، سرّ دعا را دریافته بودند و با خدا نجوای قلبی داشتند و آه و ناله او در درون بود.
۴. اگر سالک در دنیا به کمال رسید، که رسید و اگر قبل از به دست آوردن کمال مرد، شهید مرده است و مهاجری است که به سوی خدا رفته است و بعد از مرگ به کمال خواهد رسید.
۵. سالکین باید استقامت داشته باشند و کارهایشان فقط و فقط برای خدا باشد، و هیچ نوع شرکی چه خفی و چه جلی در کارها و نیّات قلبشان پیدا نشود.
خداوند در قرآن میفرماید: “بندگانش در راه او و برای او مستقیم شوند”، اشاره دارد به اینکه فقط او را در نظر بگیرند.
۶. ای برادر! اگرتصمیم داری اهل معرفت شوی، و از مقربین شوی، و رفیق انبیاء و اولیاء باشی، در امرت استوار باش و هرچه میتوانی از صفات حیوانی دور شو و متخلق به اخلاق روحانیین شو.
۷. شما میخواهی همهی وجودت و همه آن باطن را به هم بریزی و از نو یک آدم درست کنی، یک انسان درست کنی، خوب این خیلی کار مشکلی است،! لذا مرحوم سید (بحرالعلوم) هشدار میدهد و میگوید سالک در این موارد باید مانند کوههای خیلی بلند و استوار که به این زودیها متزلزل نمیشود ثابت بایستد.
۸. آنهایی که سالک واقعی هستند و استاد دارند، و راضی به مقدرات و رزق و روزی معنوی خود هستند، عجله و شتاب زدگی نمیکنند،خود را به ریاضتهای غیر مشروع نمیاندازند، ضرر به جان و مال و خانوادهشان نمیزنند، اجحاف در حقوق دیگران نمیکنند، و اگر در دنیا هم فتح باب برایشان نشود، بعد از مرگ و در برزخ به کمالات خواهند رسید.
۹. امر به معروف واجب است، دعوت به عرفان و سیر إلی الله از عالیترین و بالاترین معروفهاست.
۱۰. سالک باید بداند که سر منزل مقصود (توحید) خارج از وجود خودش نیست، و رسیدن به آن نیازمند تذکر (ذکر) و تفکر مستمر است.
۱۱. فرصتهای سالک در سیر و سلوک، در حقیقت رعایت حقوق (والدین، همسر، فرزند و…) است.
در مسایل مرتبط با عرفان عملی نیاز به یک استاد یا راهنما بشدت احساس میشود .اما در جامعه ما نمیتوان به چنین اشخاصی دست یافت .البته پر واضح است که این بازیها صوفی گرایان مد نظرم نیست بلکه همان عرفان متعالی و عملی در اسلام را عرض می کنم .لطف فرموده در این خصوص کتابها یا اشخاصی که یاری دهنده هستند را به این حقیر معرفی فرمایید .با تشکر فراوان
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد وآل محمد
سلام
من شنیده ام عوالمی فوق ماده هستند (طبع=عالم ماده و خیال و مثال و عقل و جبروت و لاهوت و اما ) البته اگه ترتیبش رو درست نوشته باشم و چیزی جا ننداخته باشم!
و همچنین تقسیم بندی های مختلف دیگر (مثلا شنیدم عالم جبروت همان عالم عقله)
میخواستم بدونم که بهترین تقسیم بندی این عوالم چیست؟
مبنای نام گذاری این عوالم چه بوده؟ (حدیث یا قرآن یا تجارب عرفا؟)
و هرکدام از این عوالم چه ویژگی هایی دارند؟ (مثلا شنیدم هر عالم علت عالم پایین تر از خود است)
نظر عرفای معاصر در مورد این عوالم چیست؟
آیا منظور از اسمانها این عوالم هستند؟
آیا برای درک این عوالم در این دنیا (قبل از مرگ مقدر ) باید بتوان خلع روح کرد یا ربطی ندارد؟
اینکه میگوند فلانی به تجرد روحی رسیده این به معنی توانایی خلع روح ارادی است؟
و آیا محدودیتی در تعالی انسان در این عوالم وجود دارد ؟ (یعنی تا کجا میشود بالا رفت )
و آیا خداوند از انسان صعود در این عوالم را انتظار دارد یا خیر؟ اگر بله تا چه حد؟
و من الله توفیق
پی نوشت ها:
1-آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی/علی امینی نژاد/ص428
2-سیماى فرزانگان, ص87 و 50.
3-اصول کافى, کتاب الایمان و الکفر, بابُ اَنّ الایمان مبثوث لجوارح البدن کلها, ج2, ص34 و 39.
4-مراة العقول, ج7, ص217.
[="DarkOrchid"]بسم الله الرحمن الرحیم
در این تاپیک قصد بر آن دارم تا شمه ای از بارقه های نوریه عرفانی حضرت استاد علامه حسن حسن زاده آملی حفظه الله را که کمتر در دسترس عموم قرار گرفته , خدمت دوستان عزیز تقدیم کنم
باشد که نفوس مستعده را معدی باشد برای نیل به مقامات عالیه ان شاء الله تعالی
:Gol::Gol::Gol:
[/]
با سلام خدمت سروران گرامی
میخواستم بپرسم عرفا از وحدت وجود چه استفاده ای میکنند (صرفا در عرفان عملی و نه در عرفان نظری) و وجود آن در عرفان عملی چه فایده ای دارد؟ (دقیقا باعث چه چیز ها و رفتار هایی میشود؟)
بسمه تعالی
با سلام خدمت کارشناسان سایت
میخواستم بدونم ایا در کلام اهل بیت اشاره ای به عرفان عملی شده است ؟
با تشکر