چرا نبوت در نسل حضرت یوسف قطع شد؟
ارسال شده توسط شبکه1 در دوشنبه, ۱۳۹۱/۰۲/۲۵ - ۱۳:۳۹چرا نبوت در نسل حضرت یوسف قطع شد؟
چرا نبوت در نسل حضرت یوسف قطع شد؟
با سلام و احترام
شبهه :
پیامبر اسلام (ص) ، ابوبکر را مامور ابلاغ ایات سوره برائت کردند
از طرفی پیامبر خودشان مطلع بودند که ابوبکر لایق این ماموریت نیست و ترسو است... هم ایه غار و هم فرار در غزوات و نبردها موید این مطلب است... و خودشان در جواب اعتراض ابوبکر به ایه ی غار اشاره کردند...
حتی افراد معمولی وقتی زندگی صحابه را میخوانند متوجه میشوند لایق تر از ابوبکر وجود داشت....
پس چرا پیامبر افراد لایق تری را انتخاب نکردند؟
و بعد از اینکه خداوند با انتخاب ابوبکر مخالفت کرد پیامبر فرمودند خداوند اعلم از من است ...
یعنی پیامبر ان قدری مطلع نبودند که بهتر از ابوبکر به ذهنشان برسد ؟
چگونه این انتخاب با علم و عصمت ایشان سازگار است؟
مثلا ما اصلا انتظار نداریم رئیس جمهور یک انسان ترسو را برای مذاکره انتخاب کند...
این در حالی است که خداوند می فرماید
ما اتاکم الرسول فخذوه و ما نهاکم عنه فانتهوا
پس انتظار نداریم در چنین امر مهمی چنین اشتباه آشکاری اتفاق بیفتد...
اما ظاهرا این داستان میگوید این اشتباه رخ داده است ...
و خداوند با انتخاب ابوبکر مخالفت میکند و امیر المومنین علی علیه السلام مامور ابلاغ میشوند...
لطفا به این شبهه پاسخ دهید...
با سلام و عرض ادب.
در مورد لزوم پذیرش دین و عصمت فرایند استدلالی ساده ای در زیر ارائه شده است. ممنون می شوم نظر خود را در مورد آن بفرمایید:
1- بشر موجودی است که ابزاری برای استدلال به نام عقل دارد.
2- از انسان بیش از آنچه توسط عقل او قابل فهم است انتظاری نیست.
3- انسان با استفاده از عقل خود به وجود خالق و مبدأی برای جهان پی می برد.
4- بشر برای تکامل و سعادت نیازمند قانون است.
5- هرچه قانون زندگی بشر دقیق تر و کامل تر باشد بهتر است. به عبارت دیگر هرچه منبع قانونگذار از تجربه و علم بیشتری برخوردار باشد مطلوب تر است.
6- لذا پیوستن به مکتب یا چارچوب فکری برتر عقلاً پسندیده و لازم است.
7- اگر قانون و پیامی از سوی خالق برای انسان آمده باشد آن قانون بخاطر مزیت در ابعاد معنوی و دقت بالاتر در اصلاح امور فردی و اجتماعی بر هر قانون دیگری ترجیح دارد.
8- بنابراین اگر انسان بتواند به نظر خالق خود در مورد روش زندگی دست یابد عقلاً باید آن را برگزیند.
9- کسی که پیامی خارجی از سوی خدا به او نرسیده است عقلاً باید به بهترین جهان بینی و مکتب فکری که از آن آگاهی دارد ملتزم باشد و آن مکتب همان دین اوست.
10- با توجه به صفات خداوند متعال بعید نیست که برای هدایت بشر فرستاده ای از سوی خود بفرستد.
11- اهل ادیان اخبار موثقی دارند مبنی بر این که خداوند عده ای از انسان های برگزیده (به نام پیامبران) را مأمور ارسال قوانین خود نموده است.
12- اگر خداوند از پیام خود محافظت نکند هدف اصلی یعنی هدایت و امکان اعتماد مردم به گفتار و کردار فرستادگان الهی نقض می شود.
13- خدا موجود عاقلی است و نقض غرض نمی کند.
14- پس اگر مطمئن شدیم کسی فرستاده خداست عصمت او در دریافت و ابلاغ و نشر پیام وحی امری ضروری است.
البته در این تاپیک قصد نداریم به تفصیل تمام موارد فوق بپردازیم. بلکه خواستم از دوستان و کارشناسان محترم تقاضا کنم ارزیابی یا ییشنهاد خود را در خصوص قوت و ضعف روند منطقی استدلال فوق بیان کرده و اگر احیاناً با مواردی موافق نیستند علت مردود بودن آن را از دید خودشان بفرمایند.
با تشکر. :Gol:
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
سلام به همه ی دوستان:Gol:
در این تاپیک انشاالله به تدریج متن بخش پیامبرشناسی کتاب آموزش عقاید استاد مصباح قرار داده میشه، در این تاپیک قرار نیست بحثی صورت بگیره و پست های از این دست حذف خواهند شد، دوستان هر نوع مطلبی در این رابطه داشتن می تونن در تاپیک دیگه ای مطرح بفرمان تا در اونجا راجع بهش صحبت بشه، شبیه این برنامه برای سه بخش دیگه ی این کتاب(خداشناسی، امام شناسی، و فرجام شناسی) هم هست انشاالله، دوستان جهت اطلاع از مسائل اجرایی این طرح به این تاپیک مراجعه بفرمان:
طرح بزرگ جهادگران عرصه ی مجازی
سرکار سوگند گرامی قبول زحمت فرمودن و مدیریت این تاپیک رو به عهده گرفتن، همین جا صمیمانه ازشون تشکر می کنم و امیدوارم خداوند متعال به بهترین وجه ازشون قبول بفرماد...
بسم الله الرحمن الرحیم
السلام علیکم و رحمه الله و برکاته
در مورد عصمت تا حالا چندین بار در جاهای دیگر بحث کردم اما این بار به فضل خدا می خواهم بحثی در مورد کیفیت عصمت را شروع کنم ان شاء الله گفتگویی مفید و اثر بخش با مخالفان نظر بنده خواهم داشت
ابتدا نظر بنده در مورد کیفیت عصمت:
بنده معتقدم انبیاء علیهم السلام در تبلیغ دین و ابلغ رسالت خویش معصوم بوده اند و هیچ گاه به خدا دروغ نمی بسته اند اما این باعث نمی شود که این بزرگواران در تمام عرصه های زندگی بی اشتباه باشند بلکه پیامبران بشر هستند و امکان اشتباه در آن ها وجود دارد و ان شاء الله در آینده دلایلم را ذکر خواهم کرد
اما حالا شما دوستان شیعه تعریف خود را از عصمت بیان کنید