علامه طباطبایی
توضیح بیان علامه طباطبایی در تفسیر آیه 4 سوره زخرف
ارسال شده توسط alirezaa در جمعه, ۱۳۹۸/۰۱/۰۲ - ۲۱:۲۱علامه طباطبایی در تفسیر آیه 4 سوره زخرف میفرماید:
" پس از آن دو احتمال تنها احتمال اول را مى توانیم بپذیریم ، و بگوییم آنچه از قرآن مى فهمیم همان است که در ام الکتاب است ، و با این حال دیگر چه معنا دارد که گفته شود قرآن عربى که نزد ما است قابل درک هست ، ولى آنکه در ام الکتاب و نزد خدا است قابل درک و تعقل نیست ؟در پاسخ مى گوییم از کجا که نسبت بین قرآنى که نزد ما است و آنچه در ام الکتاب است نسبت مثل و ممثل نباشد، مثل هم عین ممثل هست ، اما آن کس که چیزى برایش ممثل شده ، از آن ممثل به جز مثل را نمى فهمد و راهى براى درک حقیقت ممثل ندارد - دقت فرمایید. "
لطفا به زبان ساده بفرمایید علامه چه فرموده. من هیچ چیزی نفهمیدم
صلوات فرستادن به......
ارسال شده توسط samanehm در دوشنبه, ۱۳۹۳/۰۱/۰۴ - ۱۰:۴۵سلام.فکرم مشغول شده است که در بعضی از فیلم ها که میگویند برای آزادی این جوان یا سلامتی اش صلوات بفرستید و ما هم میفرستیم این صلوات ها کجا میرود ؟ ممنون
ضرورت بحث از وجود خدا
ارسال شده توسط صدیق در دوشنبه, ۱۳۸۸/۱۲/۰۳ - ۲۱:۰۹با سلام
درباره فلسفه بحث پیرامون وجود خداوند دو پرسش مطرح شده است:
اول اینكه؛ چه چیز انسان را به بحث دربارهی وجود خداوند بر میانگیزد؟
دوم اینكه؛ بر شناخت خداوند و ایمان به او چه فایدهای مترتب میگردد؟
متكلمان اسلامی در پاسخ به پرسش نخست، پاسخهایی را دادهاند که در این مجال یادآور میشویم:
1. لزوم جلوگیری از زیانهای مهم
هیچ انسان عاقلی در لزوم جلوگیری از زیانهای مهم تردید نمیكند. اصل «لزوم دفع ضرر» یكی از پایدارترین اصول زندگی بشر به شما میرود و تجربه قرنها زندگی انسان، استواری آن را تأیید میكند. هرگاه ضرر و زیان از اهمیت ویژهای برخوردار باشد، اصل یاد شده قاطعتر و نمایانتر خواهد بود. در این صورت احتمال ضرر نیز كافی است تا انسان را، به چاره اندیشی برای پیش گیری از آن اقدام بر انگیزد.
از سوی دیگر، در طول تاریخ افراد برجستهای به نام پیامبران و رهبران الهی ظهور كرده و از وجود خداوند، احكام و قوانین الهی، پاداشهای و كیفرهای اخروی سخن گفته، و بشر را به ایمان به این آموزههای دعوت كردهاند. و خود نیز در عین پایبندی سرسختانه به گفتار خویش، دین ورزانی ثابت قدم و كوشا بودهاند. بدون شك، اگر از گفتار و رفتار آنان یقین به وجود خداوند، دین و آئین الهی حاصل نشود، حداقل، احتمال وجود او قوت مییابد. بدیهی است اگر چنین احتمالی درست باشد، نادیده گرفتن آن منشأ زیانی بس بزرگ و اندوهبار خواهد بود. بدین جهت به حكم خرد و قضاوت فطرت، نباید در برابر این احتمال بیتفاوت بود. بلكه باید درباره آن به بحث و تحقیق پرداخت. بر این اساس بحث و بررسی درباره وجود خداوند و آیین آسمانی، لازم و حتمی است.
محقق بحرانی در تقریر این دلیل گفته است:
«انّ دفع الضرر المظنون الّذی یلحق بسبب الجهل بمعرفه الله واجب عقلاً، و وجوب دفع ذلك الضرر مستلزم لوجوب المعرفه»:[1] جلوگیری از ضرر ظنی كه به واسطه ناآگاهی از معرفت خداوند وارد میشود، به حكم عقل واجب است، و وجوب جلوگیری از این ضرر مستلزم وجوب شناخت خداوند است.
2. لزوم شكر منعم
از نظر عقل شكرگزاری از كسی كه به انسان نعمتی میبخشد، كاری است پسندیده و لازم، و ترك آن نكوهیده و ناروا است، از سوی دیگر، انسان در زندگی دنیوی خود از نعمتهای فراوان بهرهمند است. اگر چه احتمال داده میشود كه این نعمتها بخشندهای نداشته و منعمی وجود ندارد، ولی وجود بخشنده نعمتها و ولی نعمت نیز محتمل است. بنابراین لازم است این احتمال را جدی گرفت، و درباره وجود یا عدم منعم بحث كرد، تا اگر وجود دارد از او شكرگزاری شود.
محقق بحرانی در این باره گفته است:
«انّ العاقل اذا فكر فی خلقه وجد آثار النّعمه علیه ظاهره، و قد تقرر فی عقله وجوب شكر المنعم، فیجب علیه شكره، فیجب إذن معرفته»:[2] انسان عاقل اگر در آفرینش خود بیندیشد، نشانههای نعمت را برخود آشكار مییابد، و وجوب شكر منعم، مقتضای خرد اوست، پس باید شكر منعم را به جای آورد، بنابراین معرفت او واجب است.
3. فطرت علت شناسی
حس كنجكاوی یكی از حسهای نیرومند آدمی است، بحث و جستجو از علت حوادث و پدیدهها از مظاهر آشكار این حس فطری است. به مقتضای این تمایل فطری، انسان هر حادثهای را كه میبیند، از علل اسباب و پیدایش آن میپرسد. این حس فطری انسان را بر میانگیزد تا درباره علت یا علل مجموعه حوادث هستی نیز به جستجو بپردازد. آیا همان گونه كه هر یك از حوادث و پدیدههای طبیعی یا غیرطبیعی دارای علت یا علتهای است، مجموعه حوادث و پدیدههای هستی نیز علت یا علتهای ماوراء طبیعی دارند؟ از این جهت بحث از وجود آفریدگار جهان، پاسخگویی به یك نیاز و احساس فطری، یعنی فطرت علت شناسی است.
علامه طباطبایی در این باره چنین گفته است:
«اگر اثبات این موضوع را فطری بشر ندانیم (با این كه فطری است) اصل بحث از آفریدگار جهان فطری است، زیرا بشر، جهان را در حال اجتماع دیده، و به صورت یك واحد مشاهده مینماید، و میخواهد بفهمد كه آیا علتی كه با غریزه فطری خود در مورد هر پدیدهای از پدیدههای جهان اثبات میكند، در مورد مجموعه جهان نیز ثابت میباشد؟»[3]؛ [4]
موفق باشید ...:Gol:
پاورقی_________________________
[1] . ابن میثم بحرانی، قواعد المرام فی علم الكلام، ص 28.
[2] . همان، ص 29.
[3] . اصول فلسفه و روش رئالیسم، ج 5، ص 4.
[4]. ربانی گلپایگانی، علی، عقاید استدلالی، صص 13- 15.
شیعه در اسلام
ارسال شده توسط مدیر اجرایی_فرهنگی در جمعه, ۱۳۸۹/۰۱/۲۰ - ۲۰:۳۶علامه سید محمد حسین طباطبایی
موضوع: پیدایش وتفکر شیعه
کتاب پر محتوای 665 پرسش و پاسخ در محضر علامه طباطبایی(ره)
ارسال شده توسط مدیر اجرایی_فرهنگی در پنجشنبه, ۱۳۸۸/۱۰/۲۴ - ۲۲:۱۰مخصوص همراه
حجم فايل :256 kb
سید محمد حسین طباطبایی معروف به علامه طباطبایی (زادهٔ ۱۲۸۱ - درگذشتهٔ ۱۳۶۰) وی یکی از مطرحترین مفسران، فیلسوفان و متألهان اسلامی در سه قرن اخیر بودهاست و بزرگترین مفسر شیعه دوران غیبت بودهاست. اهمیت وی به جهت احیای حکمت و فلسفه و تفسیر در حوزههای تشیع بعد از دوره صفویه بودهاست. به ویژه اینکه وی به بازگویی و شرح حکمت صدرایی اکتفا نکرده، به تاسیس معرفتشناسی در این مکتب میپردازد. همچنین با انتشار کتب فراوان و تربیت شاگردان برجسته نظیر مرتضی مطهری در دوران مواجهه با اندیشههای غربی نظیر مارکسیسم به اندیشه دینی حیاتی مجدد بخشیده، حتی در نشر آن در مغرب زمین نیز میکوشد. کتاب 665 پرسش و پاسخ در محضر علامه طباطبایی(ره) در زمینه های مختلف ، توحید ، معاد ، جبر و اختیار ، نبوت ، امامت و ... می باشد با جوابهای استاد علامه طباطبایی(ره). این کتاب تحت فرمت جاواست و در اکثر گوشی های موبایل قابل اجراست.
تفسیر المیزان ورژن سوم(جدیدترین ورژن)مخصوص موبایل- اثر استاد علامه طباطبایی
ارسال شده توسط سلیلة الزهراء در سهشنبه, ۱۳۸۹/۰۲/۲۱ - ۱۷:۱۷تفسیر 20 جلدی المیزان نسخه 2 - اثر استاد علامه طباطبایی - جاوا ( برای موبایل )
همانا این قرآن (خلق را) به راست و استوارترین طریقه هدایت می کند و اهل ایمان را که نیکوکار باشند به اجر و ثواب بزرگ بشارت می دهد
یکی از ویژگیهای مهمی که باعث برتری کتاب تفسیرالمیزان بر دیگر کتب تفسیری شده است، شیوه و سیره تفسیری علامه طباطبایی در سرتاسر این کتاب ارزشمند است که از آن به تفسیر قرآن به قرآن یاد میشود و در نوع خود، کمنظیر یا حتی به تعبیر برخی بینظیر است. شیوهای که علامه در تفسیر شریف المیزان از آن بهره گرفته، شیوه تفسیر قرآن به قرآن است یا همان تفسیر آیات به آیات. بدین معنا که قرآن را با خود قرآن تفسیر میکند. این شیوه هر چند میان مفسران چنان که گفته شد، کمنظیر یا بینظیر است
سیدجواد میرخلیلی: یکی از آثار ماندگار و جاودانه علامه طباطبایی، کتاب شریف تفسیرالمیزان فی تفسیر القرآن است که آیتالله جوادی آملی درباره آن میفرماید: المیزان در میان تفاسیر چون کتاب قیم جواهر الکلام است در بین کتابهای فقه که هم کمبود گذشتگان را جبران نمود و هم زمینه تحقیق آیندگان را فراهم کرد.
شهید مطهری در مورد این تفسیر می گوید كه : « كتاب تفسیر المیزان، یكی از بهترین تفاسیری است كه برای قرآن مجید نوشته شده است . من می توانم ادعا كنم بهترین تفسیری است كه در میان شیعه و سنی از صدر اسلام تا امروز نوشته شده است.» مطهری معتقد بود كه این تفسیر همه اش با فكر نوشته نشده است و بسیاری از مطالب آن از الهامات غیبی است و اضافه می كند: « كمتر مشكلی در مسائل اسلامی و دینی برایم پیش آمده كه كلید حل آن را در تفسیر المیزان پیدا نكرده باشم.»
تفاوتهای نسخه 2 المیزان نسبت به نسخه 1 :
1.قسمت جستجو : در نسخه 2 قسمت جستجو خیلی بهبود پیدا کرده و شما راحت می تونید کلمه خودتون رو خیلی سریع پیدا کنید ، در حالی که در نسخه 1 اینطور نبود و جستجوی خیلی ضعیفی داشت ( در ضمن قسمت جستجو در نسخه 2 بصورت فهرستی از کلمات هستش که در عکسهایی که پایین گذاشتم می تونید ببینید )
2.نسخه 2 برای گوشیهای تاچ اسکرین ( گوشیهای صفحه لمسی ) گزینه مناسبی هست و برای این کار گزینه های خاصی قرار داده شده .3.در نسخه 2 تمامی متن قرآن رو اعراب گذاری ( نشانه گذاری ) کردیم . مثلا در نسخه 1 متن اینطور بود :
بسم الله الرحمن الرحیم
که در نسخه 2 به این شکل اون رو ویرایش کردیم :
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
4. در نسخه 2 می تونید برای بالا و پایین رفتن در متن از کلیدهای صفحه کلید گوشی استفاده کنید ( مثلا عدد 2 برای بالا رفتن در متن ، عدد 8 برای پایین رفتن و ... )
5.همونطور که دوستان می دونن در نسخه 1 تفسیر به 2 قسمت تبدیل شده بود ، قسمت اول 10 جلد اول و قسمت دوم 10 جلد دوم تفسیر المیزان که برای بعضی از دوستان ناخوشایند بود ولی در نسخه 2 کل 20 جلد این تفسیر در یک فایل قرار دارد .
6. یک امکان جالب که به این نسخه اضافه شده ، اینه که می تونید مقداری از متن رو بصورت SMS به دوستان خود ارسال کنید . به این شکل که در متنی که هستید ، اگر کلید شمار 3 رو بزنید ، می تونید مقداری از متن و یا کل متن در حال نمایش رو بصورت SMS یا E-mail ارسال کنید .
7. یکی از امکانات دیگه اینه که وقتی در متن باشید ، و کلید 1 رو یکبار بزنید ، خود به خود و بصورت خط به خط نرم افزار متن رو برای شما نشون میده ( یعنی کم کم و بصورت اتوماتیک و بدون فشار دادن کلیدی ، متن به پایین انتقال پیدا می کنه )
چند تا اسکرین شات از محیط اجرایی نسخه 2 در زیر قرار دادم :



نرم افزار در سه آپلود سنتر مختلف قرار داده شده
box و پرشین گیگ و 4shared
از هرکدوم که می خواهید می تونید دانلود کنید
سایت box ریزوم داره ، یعنی با دانلود منیجر می تونید ادامه دانلودش رو بعدا بدید و پرشین گیگ هم همینطور ولی 4shared اینطور نیست .
اگر بعد از مدتی دانلود از box انجام نمی شد ( یعنی نمی تونستید ازش دانلود کنید ) حتما پهنای باند ماهانه تموم شده ، می تونید از پرشین گیگ و یا 4shared بدون مشکل دانلود کنید .
حجم کلی برنامه تفسیر المیزان نسخه 2 حدود 15 مگابایت شد
( برای دانلود از هر سایت مورد نظر ، باید روی نوشته زیر کلیک کنید )
( دوستان توجه داشته باشن که باید یکی از سه لینک زیر رو دانلود کنن ، یا از Box یا از پرشین گیگ و یا از 4Shared . نه هر سه ! )
یا
یا