ضرورت

کسب و عادت اشاعره

درود بر عزیزان

اشاعره از یکطرف طرفدار کسب هستند و از یکطرف طرفدار عادت.

ظاهرا منظور اشعری اینه که من فاعل فعلم نیستم و خداوند فاعلش هست. ولی خداوند عادتمان داده که خودمان را فاعل بدانیم. درسته؟

دقیقا نظر عادت چی هستش و در مقابلش متفکران غیراشعری چی گفتن؟ همچنین مقابل نظر کسب چی هستش؟

ممنونم

دعوت به نهضت عظیم قرآنی در تمام محله های کشور

بنام خدای خوبیها

سلام عزیزان همراه و قرآنی، دلسوزان عرصه فرهنگ و اخلاق و معنویت و جهادگران جبهه حق@};-

در حالیکه دشمنان دین و اعتقاد ما در یک تهاجم همه جانبه با بروز ترین روشها و ابزارهای جنگ نرم، همه مرزهای ملی و استانی، شهری، منطقه ای، محله ای و حتی کوچه و پس کوچه های ما را درنوردیده و وارد خانه های ما شده اند.

و جامعه هدف این تهاجمات حساب شده، عموما کودکان، نوجوانان و جوانان هستند و اگر دست روی دست بگذاریم و فقط تماشاگر این جنگ نابرابر و بنیادبرافکن باشیم. در حالیکه بسیاری از جوانان و بزرگسالان ما اعم از دختر و پسر و مرد و زن، گرفتار تبعات سوء این تهاجم شده و به فساد عقیده و اخلاق گرفتار آمده اند. و ما در جامعه اسلامی مان، در سطح شهرها، مدارس و کانونها و خانواده ها روزبروز شاهد آسیب و ریزش و سقوط سرمایه های این مملکتیم!

یقین بدانید اگر امروز کاری نکنیم و نهضتی دیگر در درون نهضت اسلامی مان براه نیندازیم، دیری نخواهد پایید که باید شاهد سقوط و آلودگی و از دست رفتن تمام سرمایه های میهن عزیزمان باشیم. جوانان زیادی نو به نو و تازه به تازه به فساد کشیده می شوند. خانواده های بسیاری به فساد و تباهی گراییده، از هم خواهند پاشید.

نوجوانان، در حالیکه بستر و استعداد مناسبی برای تاثیرپذیری دارند، آرام آرام در فضای آلوده و مسموم تهاجم و شبیخون فرهنگی دشمن و در خلاء بی تدبیری و بی برنامه گیهای ما رشد کرده، محروم از تربیت قرآنی و اهل بیتی و متاثر از تربیت های مسموم وارداتی غرب، وارد مرحله جوانی و خطرات و آسیب‌های آن مقطع می شوند. و کار تربیت ایشان نیز بسا دشوار و دشوارتر می شود.

کودکان نیز وضعیتی مشابه نوجوانان دارند اگر امروز بدادشان نرسیدیم و آنها را با فضای مکتبی قرآن و اهل بیت ع مانوس نسازیم، در مرحله نوجوانی کاری بس دشوارتر در پیشرو داریم.

این قصه ی همان مثل قدیمی است که: کار امروز را به فردا مینداز!

آری! عزیزان، دلسوزان و ای دغدغه مندان دین و قرآن و فرهنگ!

برای حفظ خودمان و سرمایه های این مملکت و فرزندان و نسل آینده خودمان باید نهضتی انقلابی قرآنی در همه محله ها و روستاها و قریه های کشور به راه بیندازیم و لازمه اینکار اینست که آستینها را بالا بزنیم و بنحو جهادی، چراغ محفلی قرآنی و مکتبی اهل بیتی را در محله به محله شهرمان روشن کنیم.

باید در هر محله یک جهادگر فرهنگی را مامور تحقق این نهضت کنیم، باید هر جهادگر، خود همچون طبیبٌ دوار به سراغ نوجوانان و جوانان محله خودش برود و با جاذبه بالا و مهر و محبت فزاینده، کانون جذب ایشان به محفل قرآنی باشد.

در ادامه ...

باز هم از این طرح و نهضت بزرگ قرآنی خواهم نوشت.

ملتمس دعا @};-@};-@};-

چه ضرورتی به کشف عورت است وقتی راه های دیگری برای تست اعتیاد وجود دارد؟

با سلام و احترام
اینجانب 2 سوال اساسی دارم که از هیچ راه دیگری موفق به پیگیری نشدم و اینجا آخرین امید من است. شاید یک جوانمرد خداترس پیدا شده و دستش برسد و مسئله را پیگیری و اصلاح کند.
1- سوال اول اینجاست که، چگونه در یک کشور اسلامی، که اصل بر برائت است، مجلس شورای اسلامی قانون اجبار تست عدم اعتیاد را تصویب میکند و شورای نگهبان تایید میکند؟ یعنی از نظر حاکم اسلامی، مردم ما همگی مظنون به اعتیاد هسند مگر خلافش ثابت شود؟ (همچنین آیا در این 5 سال که این قانون اجرا شد آیا روند رشد طلاق های ما منفی شد؟ یا فقط درآمد زایی برای وزارت بهداشت بود و اجبار مردم به عمل حرام کشف عورت؟)
2- فارق از پذیرفتی بودن یا نبودن قانون فوق، آیا هنگامی که راه های دیگری همچون آزمایش خون، آزمایش بزاق،آزمایش موی بدن، و ... برای تست اعتیاد وجود دارد که نتایج معتبر تری دارند، همچنین به هزینه ی شخصی افراد این آزمایش انجام میشود، وزارت بهداشت بنا بر کدام ضرورت و حکم شرعی مردم را مجبور به کشف عورت میکند و تنها و تنها از راه ادرار تست اعتیاد میگیرد و به مردم هیچ گزینه ی دیگری برای انتخاب نمیدهد؟

آیا حیا و حفظ عورت که بارها در قرآن و احادیث به آن تصریح و تاکید شده، بی ارزش تر از 4تار موی زنان است که با آنهمه هزینه گشت ارشاد درست میکنند؟ اما برای احتمالا ارزان سازی حاضر نیستند حتی یک گزینه ی دیگر برای کسی که میخواهد شخصیت و حیای خود را در جایی که هیییچ ضرورتی بر کشف عورت نیست حفظ کند، نمیگذارند؟ واقعا توجیح شرعی این مسئله از نظر مراجع و آقایان چیست؟
من به خیلی از سایتها سوالم را فرستادم ولی اغلب یا پاسخ ندادند یا توسط افراد دیگر مدیریت میشوند و سوال را به دست مرجع مربوطه نمیرسانند. لذا شما عزیزان که اینجا هستید حتما در دفاتر مراجع و یا مقامات مربوطه جضور دارید و یا کسانی را میشناسید که حاضر باشند و مسلما آنها به سوال شما پاسخگو تر هستند تا به سوال یک شهورند عادی چون من!
امیدوارم این مسئله حداقل برای یکی از شما روحانیون عزیز ایجاد دغدغه کند تا مسئله را پیگیری فرمایید که واقعا چه لزومی به اجبار به کشف عورت است وقتی راه های متعدد دیگری برای تست اعتیاد هست؟ و اصلا چه لزومی به اجبار مردم به آزمایش اعتیاد اجباری وجود دارد درحالیکه هیچ شاهدی نیست که این آزمایش در این 5 سال مفید بوده باشد و حتی نتایج آن نیز فقط برای 24 تا 72 ساعت صحیح است! یعنی یک معتاد نهایتا 72 ساعت اگر مصرف نکند تست اعتیادش منفی میشود!

با احترام و آرزوی پیگیری و حصول نتیجه و اعلام خبر خوش آن

اتحاد اصولگرا ها و اصلاح طلب ها

سلام خودتون میدونید که کشور تو وظعیت به شدت بدی هست ،طبق گفته آقای راعفی پور کشور الان مثل یه نارنجکی هستش که ضامنش کشیده شده،به زودی تورم به شدت زیادی کشور فرا میگیره،بانک ها دارن ورشکست میشن خودشونو با سود دادان بیشتر، نگه داشتن،مردم بجای این که با پولشون برن سرمایه گزاری کنن کارکنن کار درست کنن میرن پولشونو میزارن بان سودشو میخورن،بانک ها هم بجای این که با پول مردم بره تولیدی و کارخونه و .. بزنه میره پولشو تبدیل به زمین میکنه و خونه های متری چهل ملیون میسازه،خونه ها هم هیچکس نمیخره چون مردم کاری ندارن که پول خونه داشته باشن،چون کالا در داخل نیست گرونی میشه دولتم برای کاهش گرونی تا میتونه واردات میکنه در نتیجه اون چند تا کارخونه و تولیدی داخلی هم که موندن تعتیل میشه،بانکا مدت زیادی نمیتونن اینطوری دوام بیارن مردم ببینن بانکا داره ورشکست میشن همه میرن پولشونو از بانکا بکشن بیرون که فاجعه میشه. حالا من زیاد از اقتصاد سردرنمیارم فقط میدونم که کشور در وضعیت بدی قرار داره که در آینده بد ترم میشه میخوام ببینم آیا راه حلی هست که این دوتا دسته رو باهم اتحاد کنیم تا باهم همکاری کنن برای رفع مشکلات موجود؟؟اصلا این کار شدنیه؟؟کار درستیه؟؟آخه یه دسته معروفه به حقوقای نجومی یه دسته معروفه به املاک نجومی،آیا بهتر نیست این دوتا دسته اصلا نباشن؟؟ما مردم عادی چه کمکی میتونیم کنیم برای رفع مشکلات کشور؟؟

فناوری‌های نوین، ضرورت آموزش حوزه های علمیه است

انجمن: 

وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ رَسُولٍ إِلاَّ بِلِسانِ قَوْمِ



فناوری‌های نوین، ضرورت آموزش حوزه های علمیه است

همواره آغاز فصل پاییز و بویژه ماه مهر بیش از هر چیز خاطره روزهای اول مدرسه و بوی کلاس ، درس و مدرسه، کتاب و لوازم‌التحریر را در ذهن تداعی می‌کند اگرچه هنوز هم کتاب، دفتر، مداد و خودکار از ضروری ترین لوازم مورد نیاز طلبه و اهل علم به شمار می آید، اما مثل این که حوزه هاي علميه و طلاب و حتی بعضي از اساتيد و مجتهدين معاصر و به طور کلی راه و رسم آموزش و آموختن نیز از پیامدهای زندگی دیجیتال در امان نمانده اند. طلاب امروزي دغدغه های جدیدی دارند و نیازهایشان فقط به دفتر و مداد و خودكار و كتاب جامي و جامع المقدمات محدود نمی شود. آنها ترجیح می دهند به جای ابزارهای آموزشی قدیمی که برای همه طلاب دیروز شناخته شده است از امکانات و فناوری های آموزشی جدیدی که صفت دیجیتال را به یدک می کشند، استفاده کنند. در حقیقت این روزها استفاده از گوشی های هوشمند، لپ تاپ، تبلت ها و کتابخوان های دیجیتال (نور و آي شيعه و ..)‌ در آموزش ، جایگاهی درخور شأن را به خود اختصاص داده و به همین دلیل در بسیاری کشورها، کلاس های درس با استفاده از ابزارهای نوین آموزشی برگزار می شود. بررسی های انجام شده نشان می دهد ابزارها و فناوری های دیجیتال در آموزش طلاب عزيز جایگاه مهم و تاثیر گذاری دارد و بر این اساس پیش بینی می شود در آینده ای نه چندان دور، سبک مطالعه و یادگیری طلاب بزرگوار با تغییراتی اساسی مواجه شود. چه بخواهیم و چه نخواهیم در آینده ای نزدیک شاهد حضور ابزارهای آموزشی دیجیتال در مدارس علميه خواهیم بود .
آيا مي دانيد مقصود از لسان قوم در آيه فوق چيست؟ فرمايشات حضرت آيت الله العظمي جوادي آملي ادام الله ظله « امروز لسان قوم همين دوربين است و فيلم و هنر و فناوري هاي جديد ، اگر كسي امروز بخواهد با جوان و نسل جوان سخن بگويد بايد به زبان دوربين و فيلم حرف بزند منتها اين بايد عاقلانه مطلب را بفهمد و هنرمندان هم بايد كه از مرحله خيال و توهم بگذرند به فهم و عقل برسند اين همكاري حوزه و دانشگاه همكاري حوزه و هنر يعني همين ! آن وقت است كه شما مي‌توانيد يك مجلسي تشكيل بدهيد كه يك ميليارد مستمع داشته باشد دفعتاً واحدةً اين آيه شريفه كه فرمود « و ما ارسلنا من رسول الا بلسان قومه » معنايش همين است بايد بدانيم تنها اين‌چنين نيست كه انسان با كتاب حرف بزند الآن اگر كسي بخواهد فقط با كتاب حرف بزند حوزه نفوذ و بُردش بسيار كم است يا بخواهد با سخنراني يا با كتاب نوشتن يا با مقاله‌نوشتن بخواهد حرف بزند حوزه نفوذش بسيار ضعيف است ولي با زبان هنر بخواهد حرف بزند مي‌بينيد يك ميليارد مستمع مي تواند پيدا كند »

درخواست مهریه از پدر شوهر



با سلام و عرض ادب

در صورتي كه شوهر از دنيا برود و مالي نداشته باشد آيا زن مي تواند مهريه ي خود را از پدر و مادر شوهرش مطالبه نمايد ؟

با تشكر از پاسخگوي محترم

ضرورت بحث از وجود خدا

با سلام

درباره فلسفه بحث پیرامون وجود خداوند دو پرسش مطرح شده است:

اول اینكه؛ چه چیز انسان را به بحث درباره
ی وجود خداوند بر میانگیزد؟

دوم اینكه؛ بر شناخت خداوند و ایمان به او چه فایدهای مترتب میگردد؟

متكلمان اسلامی در پاسخ به پرسش نخست، پاسخهایی را دادهاند که در این مجال یادآور میشویم:

1. لزوم جلوگیری از زیانهای مهم
هیچ انسان عاقلی در لزوم جلوگیری از زیانهای مهم تردید نمیكند. اصل «لزوم دفع ضرر» یكی از پایدارترین اصول زندگی بشر به شما میرود و تجربه قرنها زندگی انسان، استواری آن را تأیید میكند. هرگاه ضرر و زیان از اهمیت ویژهای برخوردار باشد، اصل یاد شده قاطعتر و نمایانتر خواهد بود. در این صورت احتمال ضرر نیز كافی است تا انسان را، به چاره اندیشی برای پیش گیری از آن اقدام بر انگیزد.

از سوی دیگر، در طول تاریخ افراد برجستهای به نام پیامبران و رهبران الهی ظهور كرده و از وجود خداوند، احكام و قوانین الهی، پاداشهای و كیفرهای اخروی سخن گفته، و بشر را به ایمان به این آموزههای دعوت كردهاند. و خود نیز در عین پایبندی سرسختانه به گفتار خویش، دین ورزانی ثابت قدم و كوشا بودهاند. بدون شك، اگر از گفتار و رفتار آنان یقین به وجود خداوند، ‌دین و آئین الهی حاصل نشود، حداقل، احتمال وجود او قوت مییابد. بدیهی است اگر چنین احتمالی درست باشد، نادیده گرفتن آن منشأ زیانی بس بزرگ و اندوهبار خواهد بود. بدین جهت به حكم خرد و قضاوت فطرت، نباید در برابر این احتمال بیتفاوت بود. بلكه باید درباره آن به بحث و تحقیق پرداخت. بر این اساس بحث و بررسی درباره وجود خداوند و آیین آسمانی، لازم و حتمی است.

محقق بحرانی در تقریر این دلیل گفته است:
«انّ دفع الضرر المظنون الّذی یلحق بسبب الجهل بمعرفه الله واجب عقلاً، و وجوب دفع ذلك الضرر مستلزم لوجوب المعرفه»:[1] جلوگیری از ضرر ظنی كه به واسطه ناآگاهی از معرفت خداوند وارد میشود، به حكم عقل واجب است، و وجوب جلوگیری از این ضرر مستلزم وجوب شناخت خداوند است.

2. لزوم شكر منعم
از نظر عقل شكرگزاری از كسی كه به انسان نعمتی میبخشد، كاری است پسندیده و لازم، و ترك آن نكوهیده و ناروا است، از سوی دیگر، انسان در زندگی دنیوی خود از نعمتهای فراوان بهرهمند است. اگر چه احتمال داده میشود كه این نعمتها بخشندهای نداشته و منعمی وجود ندارد، ولی وجود بخشنده نعمتها و ولی نعمت نیز محتمل است. بنابراین لازم است این احتمال را جدی گرفت، و درباره وجود یا عدم منعم بحث كرد، تا اگر وجود دارد از او شكرگزاری شود.

محقق بحرانی در این باره گفته است:
«انّ العاقل اذا فكر فی خلقه وجد آثار النّعمه علیه ظاهره، و قد تقرر فی عقله وجوب شكر المنعم، فیجب علیه شكره، فیجب إذن معرفته»:[2] انسان عاقل اگر در آفرینش خود بیندیشد، نشانههای نعمت را برخود آشكار مییابد، و وجوب شكر منعم، مقتضای خرد اوست، پس باید شكر منعم را به جای آورد، بنابراین معرفت او واجب است.

3. فطرت علت شناسی
حس كنجكاوی یكی از حسهای نیرومند آدمی است، بحث و جستجو از علت حوادث و پدیدهها از مظاهر آشكار این حس فطری است. به مقتضای این تمایل فطری، انسان هر حادثهای را كه میبیند، از علل اسباب و پیدایش آن میپرسد. این حس فطری انسان را بر میانگیزد تا درباره علت یا علل مجموعه حوادث هستی نیز به جستجو بپردازد. آیا همان گونه كه هر یك از حوادث و پدیدههای طبیعی یا غیرطبیعی دارای علت یا علتهای است، مجموعه حوادث و پدیدههای هستی نیز علت یا علتهای ماوراء طبیعی دارند؟ از این جهت بحث از وجود آفریدگار جهان، پاسخگویی به یك نیاز و احساس فطری، یعنی فطرت علت شناسی است.

علامه طباطبایی در این باره چنین گفته است:
«اگر اثبات این موضوع را فطری بشر ندانیم (با این كه فطری است) اصل بحث از آفریدگار جهان فطری است، زیرا بشر، جهان را در حال اجتماع دیده، و به صورت یك واحد مشاهده مینماید، و میخواهد بفهمد كه آیا علتی كه با غریزه فطری خود در مورد هر پدیدهای از پدیدههای جهان اثبات میكند، در مورد مجموعه جهان نیز ثابت میباشد؟»[3]؛ [4]

موفق باشید ...:Gol:

پاورقی_________________________
[1] . ابن میثم بحرانی، قواعد المرام فی علم الكلام، ص 28.
[2] . همان، ص 29.
[3] . اصول فلسفه و روش رئالیسم، ج 5، ص 4.
[4]. ربانی گلپایگانی، علی، عقاید استدلالی، صص 13- 15.