پ.15

بررسی حدیث: «ارحم أمتی بأمتی أبوبکر»

فخر رازی این وصف را(أَذِلَّه عَلَى الْمُؤْمِنِینَ أَعِزَّه عَلَى الْکافِرِینَ) بر ابوبکر تطبیق داده و کسی را جز او لایق آن نمی داند و در تأیید آن به روایت نبوی استناد می کند و مدعی می شود که این روایت مستفیض است. وی می نویسد: قوله (أَذِلَّه عَلَى الْمُؤْمِنِینَ أَعِزَّه عَلَى الْکافِرِینَ)
و هو صفه أبی بکر أیضاً الدلیل الذی ذکرناه، و یؤکده ما روی فی الخبر المستفیض أنه _ علیه الصلاه و السلام _ قال: ارحم أمتی بأمتی أبوبکر. فکان موصوفاً بالرحمه و الشفقه على المؤمنین و بالشده مع الکفار.

سوال بنده در مورد صحت و سقم این روایتی است که در بسیاری از منابع حدیثی اهل سنت آمده: «ارحم أمتی بأمتی أبوبکر. فکان موصوفاً بالرحمه و الشفقه على المؤمنین و بالشده مع الکفار».
لطفا اگه میشه بصورت مستند این روایت را رد یا تایید بفرمائید. ممنون و جزاکم الله خیرا

احکام حدیثی و درخواست سند

سلام علیکم و عرض ادب خدمت همه دوستان محترم وعزیز .
یک چند احکام حدیثی می خواهم اگر ارائه دهید ممنون می شوم که مطالب به شرح زیر است :
1- محمد بن عبدالوهاب می گوید رد کردن روایت صحیح فسق می اورد
2- علمای اهل سنت می گویند هر کس روایت صحیح را کفر می اورد
3- رد کردن روایت صحیح بدعت می اورد که بدعتگذار هم حکمش قتل است ..
اگر در مورد این مطالبی که بنده ارائه دادم سندی وجود داشت لطفا ارائه دهید با جلد کتاب و صفحه از کتب اهل سنت و وهابیت ..
با تشکر
:Gol:----------------------------:Gol:

دانشنامه‌های فقهی اهل سنت

با سلام
چه تعداد جلد از موسوعه فقهی کویت چاپ شده است و آیا تمامی حروف را شامل میشود یا تا حرف خاصی پیش رفته است؟ لینک معتبری از متن html موسوعه با امکان جستجو نیز بگذارید.
همین سوال در مورد موسوعه مصری(هشت مذهب) چند جلد چاپ شده تا چه حرفی و لینک؟
سال چاپ آخرین جلد آنها کی بوده و ایا به مانند دایره المعارف فقه شیعه از آنها فرهنگی نیز تولید شده؟ آیا به زبان های دیگری ترجمه شده اند(مانند انگلیسی یا فارسی) یا در آینده در دست اقدام دارند.

ببخشید سوالم زیاد شد ولی آیا برای دسترسی به فتاوای وهابیت هم دانشنامه ای وجود دارد؟
با تشکر

نماز کدام فرقه صحیح تر است؟و ازچه زمانی نماز شیعه و اهل سنت تفاوت پیدا کرد؟

انجمن: 

بسم الله

سلام

میخواستم بدونم نماز کدام صحیح تر است،شیعه یا سنی؟
از چه زمانی این دو از هم جدا شدند و به چه علت؟
واقعا برام سخته که اگه یکی ازم بپرسه چرا نمازهای ظهر و عصر،مغرب و عشا رو با هم میخونید نتونم جواب بدم.

سوالی درباره مطرح نمودن شبهات در سایت!

سلام .یکی ازاهداف این سایت پاسخگویی به شبهات دینییه.
امامن یک سوال داشتم اگه شبهاتی که درذهن انسانه وذهنش درگیراون موضوعه بخواداینجامطرح کنه شایدباعث گمراهی سایرافرادبشه بایدچیکارکنه؟مثلامن درموردیک مطلب دینی دچارشبهه شدم حالادوست دارم اونومطرح کنم اگه بخوام مطرح کنم باهزارترس ولرزمطرحش میکنم یااصلامطرحش نمیکنم بایدچیکارکردواقعاترس داره؟

معرفي كتاب برای فلسفه احكام

باسلام وادب بنده قراراست تدريس فلسفه احكام از لحاظ روانشناختي ،پزشكي وعلمي راباطلاب دوره عمومي داشته باشم امكان دارد در اين باره كتابهايي را به حقير معرفي كنيد .باسپاس

اعتقاد وهابیت مبنی بر مشرک بودن حضرت آدم و حوا علیهما السلام

اعوذبالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

السلام علیک یا محمد مصطفی(ص)

السلام علیک یا امیرالمومنین(ع)

السلام علیک یا فاطمه الزهرا(س)

السلام علیک یا حسن بن علی مظلوم(ع)

السلام علیک یا حسین شهید(ع)

السلام علیک یا ابوالفضل العباس(ع)

السلام علیک یا اهل بیت نبوه(ع)

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج)

آجرک الله یا صاحب الزمان(عج)

به کتاب التوحید ، ص 122 ، نوشته محمد بن عبدالوهاب(لعنت خدا بر او باد) ، الناشر: جامعة الأمام محمد بن سعود، الرياض، المملكة العربية السعوديةمراجعه نمایید

باب (49) قول الله تعالى: {فَلَمَّا آتَاهُمَا صَالِحاً جَعَلا لَهُ شُرَكَاءَ فِيمَا آتَاهُمَا فَتَعَالَى اللَّهُ عَمَّا يُشْرِكُونَ} 1

در باب شماره 49 می اید آیه یا از قرآن کریم رو مطرح می کند از سوره اعراف آیه 190

قال ابن حزم: اتفقوا على تحريم كل اسم معبد لغير الله كعبد عمرو، وعبد الكعبة، وما أشبه ذلك حاشى عبد المطلب.

از ابن حزم می گوید:علما اتفاق دارند که حرام است انسان اسمی رو روی بچه اش بزارد که ثابت شود عبادت غیر از خداست مثل عبد عمرو و عبد الکعبه (اسم آقای ابوبکر!!) و غیر از عبدالمطلب کسی حق ندارد کلمه عبد را به اسمی اضافه کند که ثابت شود عبادت کننده دیگری است

وعن ابن عباس في الآية: "قال لما تغشاها آدم حملت فأتاهما إبليس فقال: إني صاحبكما الذي أخرجتكما من الجنة لتطيعاني 2 أو لأجعلن له قرني أيل، فيخرج من بطنك فيشقه، ولأفعلن ولأفعلن يخوفهما، سمياه عبد الحارث. فأبيا أن يطيعاه فخرج ميتا، ثم حملت فأتاهما فقال مثل قوله، فأبيا أن يطيعاه، فخرج ميتا. ثم حملت فأتاهما فذكر لهما فأدركهما حب الولد فسمياه عبد الحارث، فذلك قوله {جَعَلا لَهُ شُرَكَاءَ فِيمَا آتَاهُمَا} " رواه ابن أبي حاتم.

وله بسند صحيح عن قتادة قال: "شركاء في طاعته ولم يكن في عبادته".

__________

1 سورة الأعراف آية: 190.

2 في بعض النسخ: "لتطيعنني".

بعد روایتی رو این آقا در این کتاب نقل می کند و وقتی این آدم در یک کتاب اعتقادی می خواهد توحید رو اثبات کند حتما این روایت رو صحیح می داند.

خلاصه: وقتی حضرت ادم(ع) و حوا(س) جمع شدند حضرت حوا(س) حامله شد و ابلیس آمد پیششون و گفت من همون رفیقی هستم که شما رو از بهشت بیرون کردم و اگر حرف من رو گوش نکنید من کاری می کنم بچه شما مشکلی داشته باشد پس اسم این بچه رو شما باید حتما عبد الحارث بزارید و اگر عبد الحارث نزارید چنین و چنان می کنم !

حرف شیطان رو گوش نکردند و بچه مرده به دنیا آمد

بار دوم هم چنین بچه باز مرده به دنیا امد

بار سوم حب فرزند بر حضرت ادم و حضرت حوا علیهما السلام غلبه کرد و اسم رو عبدالحارث گذاشت و بعد خدا در مذمت این ها این آیه را نعوذ بالله نازل کرد.

یعنی حضرت آدم و حوا علیهما السلام نعوذ بالله شریک قرار دادند در اونچیزی که خدا به آنها داده است

یعنی طبق اعتقاد وهابی ها نعوذ بالله حضرت ادم(ع) معتقد بوده است که شیطان ولایت تکوینی بر خلقت داشته است!!!!!!!!!!!

می تواند کاری کند بچه یه خلقتی دیگر داشته باشد و خدا نتواند کاری انجام بدهد و به جای این که نزد خدا بروند و از خدا پناه بخواهند تسلیم شیطان می شود

این روایت رو نقل می کند و می گوید ابن ابی حاتم هم همین رو نقل کرده است وبعد روایت دیگری رو نقل می کند که می گوید سندش صحیح است و شرکت در اطاعت است نه شرک در عبادت!!!!!

این صریح عبارت محمد بن عبدالوهاب (لعنت خدا برو اوباد) هست که حضرت آدم و حوا علیهما السلام رو مشرک می داند و این آقا اعتقاد به ولایت تکوینی شیطان دارد !!!

علمای وهابی هم این جملات رو شرح زدند:

اما شما به کتاب

جامع الفريد للاسئله و الاجوبه(: علي كتاب التوحيد)، مراجعه کنید

که کتاب التوحید رو بصورت پرسش و پاسخ خلاصه کرده اند

تالیف :عبدالله بن جار الله بن ابراهیم الجار الله

مراجعه كنيد به باب شماره 50 که همون روایت رو می اورد و تصریح می کند به :

با کادر قرمز در تصویر مشخص شده است که می گوید حضرت ادم و حوا علیهما السلام نعوذ بالله مشرک شده است!

اما به کتاب الفصل في الملل والأهواء والنحل مراجعه کنید که ببینیم که عبدالوهاب(لعنت خدا بر او باد) خیانت کرده است به ابن حزم یا نه!!!

الكتاب: الفصل في الملل والأهواء والنحل
المؤلف: أبو محمد علي بن أحمد بن سعيد بن حزم الأندلسي القرطبي الظاهري (المتوفى: 456هـ)
الناشر: مكتبة الخانجي - القاهرة
عدد الأجزاء: 5 × 3

به جلد چهارم و صفحه 4 کتاب مراجعه کنید


می گوید:

فَهَذَا تَكْفِير لآدَم عَلَيْهِ السَّلَام وَمن نسب لآدَم عَلَيْهِ السَّلَام الشّرك وَالْكفْر كفرا مُجَردا بِلَا خلاف من أحد من الْأمة

اگر بخواهیم این آیه را تطبیق کنیم بر حضرت آدم و حضرت حوا علیهما السلام این ثابت می کند مشرک و کافر شده اند و هرکس این کار رو بکند و بگوید (بگوید که این آیه در حق این دو بزرگوار نازل شده است) خودش کافر خالص شده است است

وَهَذَا الَّذِي نسبوه إِلَى آدم عَلَيْهِ السَّلَام من أَنه سمى ابْنه عبد الْحَارِث خرافة مَوْضُوعَة مكذوبة

می گوید که این روایت روایتی خرافی جعلی و دروغ است .
من تأليف من لَا دين لَهُ وَلَا حَيَاء

این روایت رو کسی که نه دین داشته است و نه حیا داشته است ساخته است

لم يَصح سندها قطّ وَإِنَّمَا نزلت فِي الْمُشْركين على ظَاهرهَا

و سند صحیحی هم نداشته است و بلکه این آیه در شان مشرکینی از فرزندان حضرت آدم (ع) نازل شده است

پس عبدالوهاب(لعنت خدا بر او باد) از دید ابن حزم ثابت شد که کفر خالص دارد

حالا شما کارشناس بزرگوار نیز ضمن تحقیق بر صحت این اطلاعات اگر توضیحات تکمیلی دارید ارائه بدهید


بررسی آیات قرآن در موضوع اختیار انسان

باسمه النور

عرض سلام و احترام

در بعضی آیات شریفه سخن از اختیار نیست بلکه فعل انسان به صراحت به خداوند نسبت داده شده است

نظیر آیۀ شریفۀ:"فلم تقتلوهم و لکن الله قتلهم و ما رمیت اذ رمیت و لکن الله رمی...."انفال/17

پس شما آنها را نکشتید،بلکه خدا آنها را کشت ، و تو تیر نیانداختی ، بلکه خدا آن را بیانداخت

تا مؤمنان را به آزمایشی نیکو بیازماید ،همانا خدا شنوا و داناست.

در آیه فوق نسبت فعل به عامل انسانی آن نفی و به خداوند اسناد داده شده است.

از مجموع آیات پیرامون رابطه افعال انسان با توحید فاعلی حق متعال چه نتیجه ای حاصل می گردد؟

آیا همه عالم مجاری و وسائط فعلیت و تحقق مشیّت حقند؟


با تشکر

برهان علیت و برهان وجوب و امکان


سلام خواهشا به عنوان کارشناس مربوطه،ایرادات بنده رو درمورد مسائل زیر تفهیم نمایید:(سکوت شما،نشانه ی رضاست)

اگر بخواهید براهین منطقی ای چون علیت و وجوب و امکان را در اثبات خدا بکار ببندیم درحالی که باید از براهین مبتنی بر شهودی مثل برهان نظم که با فرض درست بودنش(ایراداتی بسیار برآن وارد است) تنها از امکان وجود خدا می گوید نه اینکه خدا را اثبات کند،عبور کنیم،تنها موضوع منطقی که از اثبات وجودخدا دریافت می شود(نه از امکان وجودخدا) عدم تسلسل در علت است.

به نظر من برهان علیت و امکان و وجوب،دو روی یک سکه اند که هردو منطقا،مشکل تسلسل در علل را (به اصطلاح)حل می کنند وهردو،علت غایی هرمعلولی را تنها خدا می داند.

برهان علیت می گوید:در ميان پديده های هستی،سلسله اي از علل وجود دارد، و چون تسلسل علل امکان پذیر نيست، بايد علت نخستيني وجود داشته باشد که خود معلول نباشد،درنتیجه علت نخستين خداست.

برای اینکه برهان علیت را صحیح بدانیم،باید در فرضیات اصلی آن،علیت را جهان شمول قرار دهیم.زیرا اگرعلیت،جهان شمول نباشد یعنی ماپدیده هایی یافته ایم که خود معلول علت دیگری نیستند و دیگرتسلسل بوجود نمی آید و نیازی به اثبات نیست.خب با توجه به مدلسازی برهان علیت،علت خدا چیست؟!!:-?:-?

اگر بگویید خدا علت العلل است(یعنی فرض پذیرفته شده خود را نقض کردید) آنگاه:
هم می‌گویید که علت نامعلولی وجود ندارد(طبق فرض) و هم ادعا می کنید که یک علت نامعلول به نام خدا در کار است(ضدفرض)!!!؟.خب اصلاچرا باید این سلسله در " خدا " متوقف شود؟ مگر خلاف ممکنات است که در جایی قبل‌تر،مثلآ با پیدایش خود جهان پایان بپذیرد؟یا یک اسب شاخ دار صورتی با خال های زرد؟؟؟

هرچند قوانین فیزیکی مکانیک کوانتوم و اصل عدم قطعیت،پدیده ای تصادفی را درسطح زیراتمی تشریح می کنند(نه اینکه تمام پدیده ها تصادفی هستند.)و چون تئوری بیگ بنگ درمورد یک تکینگی بسیارکوچکتراز سطح زیراتمی بحث می کند،ازکجا معلوم که این تکینگی،طبق مکانیک کوانتومی،یک پدیده ی تصادفی نبوده باشد؟:-/

ولی ازآنجا که خود قطعی هم قطعی نیست و قوانین فیزیکی هم،صرفا نزدیک ترین و شبیه ترین مدلسازی پدیده ها درمورد واقعیات طبیعی هستند(حتی تئوری جاذبه نیوتون هم قطعی نیست!)،نمی توان به وسیله ی علوم طبیعی،عدم وجودخدا را اثبات کرد،اما با همچنین برهان ضعیفی نیز،نمی توان دقیقا به "خدا "رسید که معلولی بی علت است.

این تعریف ازبرهان علیت،ابتدایی ترین نوع تعریف ممکن از این برهان است.این برهان توسط فرضیات درست دیگری توسط فلاسفه تکمیل شده است که نه تنها مشکلی را حل نمی کند،بلکه مشکلات جدیدی راهم بوجود می آورند.فرضیات بدیهی دیگری مثل"تقدم زمانی علت بر معلول" نیز به آن اضافه شدند.

اگر زمان،با جهان هستی آغاز شده است،دیگر جهان،معلول نخواهد بود،زیرا زمان قبل تری نیست که علت درآن رخ دهد.
اگر خداباوران بخواهند بگویند خدا در زمان قبل تر ازپیدایش جهان قراراداشت که علت جهان است،درحقیقت خدا را در ظرف زمان قرارداده اند(خداوند خالق زمان و مکان است و اگر در زمان ومکان قرارگیرد،خودش،خودش را محدود کرده) و شأن ماورایی و غیرمادی خدا را از بین خواهند برد!و اگر جهان هستی،معلولی بی علت باشد،پس تسلسل در علل متوقف شده است ونیازی به اثبات خدا دراین برهان نیست!!

برای همین است که حتی برخی فیلسوفان خداباور،خداوند را به انضمام جهان هستی(ماده)،قدیم دانسته و تنها پیدایش حیات را حادث می دانند،درحالی که تئوری تکامل،بسیار مستندوعلمی،پیدایش اولین موجودات وآثارحیات اولیه تا کنون را توضیح می دهد و خداباوران دانسته یا ندانسته آن را فرضیه یا نظریه می نامند و باور نمی کنند و داستان های آدم و حوا و... را بدون هیچ سوال و تفکری باور می کنند!!،درحالی که تئوری تکامل،همانقدرارزشمنداست کهتئوری جاذبه ی نیوتون ارزشمند و علمی ست.

آیه 44 سوره فاطر و نفی عصمت معصومین!

انجمن: 

سلام
درسوره فاطرایه 44داریم که اگر خداوند مردم رابه سبب کارهایی که مرتکب شده اند مجازات کند جنبنده ای رابرپشت زمین باقی نخواهد گزاشت این جمله صراحتا یعنی همه انسان هامرتکب خطا وگناه شده اند والا گفته نمیشد هیچ انسانی برروی زمین باقی نخواهد ماند دردیگرایات هم داریم که خداوند پیامبرص رابه خاطرطلب امرزش برای کافرانی که عین دانستن ندای حق عنادودشمنی میکردند پیامبرص راسرزنش کرده وایشان ودیگرمومنان راشایسته اینکار نمیدانند حتی به اصطلاح معصومین هم خطا میکنند اما کمترازبقیه دراینجا دیدیم که طلب امرزش پیامبر موجب الگوگیری سایرمومنین ودرنهایت سرزنش توسط خداوند است پس اینکه ماعقیده داریم امام باید معصوم باشد والا مردم دچارانحراف میشوند نادرست است امااینکه امام باید توسط خدا مشخص شود که این شخص بهترین فرددرزمان وکمترین خطاکننده است درست بنظر میرسد ودران ایه ای که گفته شده همانا خداوند میخواهد بدی راازشمااهل بیت دورکند وشماراپاک وپاکیزه گرداند اولا فقط شامل اهل بیت میشه نه تمام معصومین ثانیا گفته شده خداوند میخواهد بدی رادورکند ازشما تاپاکیزه گردید این یعنی تاقبل ازاین بدی نزدهرانسانی بوده وبانزول این ایه گناهان شما بخشیده شده این طورنیست؟
باتشکر

فرستاده شده از HUAWEI G525-U00ِ من با Tapatalk