حافظ
از دست زاهد کردیم توبه
ارسال شده توسط Bee در سهشنبه, ۱۳۹۸/۰۱/۲۰ - ۱۲:۰۸
عیشم مدام است از لعل دلخواه
کارم به کام است الحمدلله
ای بخت سرکش تنگش به بر کش
گه جام زر کش گه لعل دلخواه
ما را به رندی افسانه کردند
پیران جاهل شیخان گمراه
از دست زاهد کردیم توبه
و از فعل عابد استغفرالله
جانا چه گویم شرح فراقت
چشمی و صد نم جانی و صد آه
کافر مبیناد این غم که دیدهست
از قامتت سرو از عارضت ماه
شوق لبت برد از یاد حافظ
درس شبانه ورد سحرگاه
منظور حافظ چیه؟
چرا از دست شیخ وعابد مینالد؟
سابقه نهیلیسم و پوچ گرایی در اشعار خیام و حافظ
ارسال شده توسط دکترنادرنوری در شنبه, ۱۳۹۷/۱۲/۰۴ - ۱۹:۵۸آيا «پوچ گرايي» ویژگی جدانشدنی عصر حاضر نیست؟؟ ظاهرا قبلا نبود و الان آمده
درود
قبلن هم بوده
سروده های خیام عظیم الشان و حافظ طاب ثراه را به یاد آورید
جایی که حافظ علیه سلام می فرماید
جهان و کار جهان جمله هیچ بر هیچ است.
هزار بار من این نکته کردهام تحقیق
به چه دلیل حافظ شیرازی عارف است؟
ارسال شده توسط قدیما در دوشنبه, ۱۳۹۶/۰۸/۲۹ - ۱۵:۳۳از دوستان طرفدار عرفان و حافظ شیرازی می خواهم دلیل عارف بودن حافظ شیرازی را بیان کنند.
آیا حافظ هم با خدا در ارتباط بوده؟!{دلایلی در رد اعجاز عددی قرآن}
ارسال شده توسط Pitbull در چهارشنبه, ۱۳۹۳/۰۶/۲۶ - ۱۷:۵۴با سلام
من چند وقت هست که مطالب یک بلاگ را خوانده ام که باعث شده به یکی از مهمترین باورهای خودم یعنی اعجاز عددی در قرآن شک کنم! نویسنده بلاگ که مسلمان هم هست سعی دارد با نشان دادن روابط عددی در دیوان حافظ کل مقوله اعجاز عددی را زیر سوال ببرد! من یک نمونه از نوشته های نویسنده رو برای باورمندان مینویسم و از آنها سوال دارم آیا هنوز بعد خواندن این مطالب به اعجاز عددی باور دارید؟ چرا؟:
علامه امینی و حافظ و مولوی!
ارسال شده توسط 753 در چهارشنبه, ۱۳۹۳/۰۴/۰۴ - ۰۱:۴۴بسم الله الرحمن الرحيم و به نستعين
و صلى الله على محمد و اهل بيته الطاهرين لا سيما بقية الله المنتظر عجل الله تعالى له الفرج و لا حول و لا قوة الا باللَّه العلى العظيم
سلام علیکم و رحمت الله وبرکاته
نظر شما کاربرای گرامی درباره ی این سخن علامه امینی (رحمت الله علیه)چیه؟؟؟؟
متن سخنرانی:
حرفها(سخنان معصومین) را اگر گوش دادیدکیف می کنید،علم او را گر یاد دادید کیف می کنید، ولایت را اگر داشته باشید کیف می کنید، برو حرف صاحب ولایت را یاد بگیر برو ببین امیرالمومنین (علیه السلام) چه حرف ها می زندبا خدا چه جور حرف زده عشق بازی چه جور است محبت بازی چه جور است ساخته بازی نکن با حافظ کار درست نمی شه با مثنوی کار درست نمی شه، حافظ چی است!؟ مثنوی چی است!؟ بذار زیرپات برو دعا و یک عالمی پیدا کن برو دعا حضرت سجاد(علیه السلام) را بده به دست یک عالم او بخواند و تو بفهمی عشق بازی چی است بگو محبت بعد بفهم محبت چی است.
یک صلوات بفرست
صلوات حاضرین (اللهم صل علی محمد وال محمد)
ببین چیه این حرفی که می زنم! ببین چیه این حرفی که می زنم!
روز قیامت فرض است دیگه فرض است روز قیامت بیارن جنابعالی، مرا، امینی را بیارن محشر، گناهم نکردم نمازم خوندم روزه ام گرفتم غیبتم نکردم ربا هم نخوردم شرابم نخوردم زنم را هم لخت و عریان به خیابانها نفرستادم در میدان هم به ساز و آواز گوش ندادم سیئاتی که کرده بودم از همشون هم بخشیده شدم حالا مرا آوردن پیش امیرالمونین سلام الله علیه امیرالمونین(علیه السلام) از من بپرسد ببین آشیخ تو مرا دوست داشتی؟ بله من ولی مطلق تو بودم؟ بله مرا روح الارواح می دانستی؟ بله مرا محب خدا می دانستی؟ بله پیمبر را قبول داشتی؟ بله پیامبر گفته بود احب خلق الله الی الله علی بن ابیطالب؟ بله علاقه مرا با خدا می دانستی؟ بله در دنیا یک عشق بازی یک صاحب ولعی یک صاحب ….یک صاحب محبتی مثل من با خدا رفتارکرده با کس دیگر؟ نه نکرده اینا را که می دونستی؟ بله بگو من بهتر بودم حرف مرا بگویی بخوانی گریه کنی یا حافظ مرا با حافظ یک سر گذاشتی مرا با مثنوی یک سر گذاشتی حالا بپرسم حالا بگو من عرض کردم من منبرم منبر نیست ما صحبت میکنیم رفاقت است هریک یک شما مثل روح من می مانید برادریم مامهمان شما صحبت می کنیم حالا محشر است امیرالمونین آمده آمده آنجا بگوید… این جناب ….حافظ آقا ! حافظ مثل من عقل داشت؟ حافظ مثل من علم داشت؟ حافظ مثل من اراده داشت؟
حافظ مثل من حقیقت شناس بود؟ حافظ مثل من نورانی بود؟ حافظ مثل من ربانی بود؟ حافظ مثل من عظمت داشت؟ حافظ مثل من محبت شناس بود؟ حافظ مثل من خداشناس بود؟ حافظ مثل من عالم بود؟ حافظ مثل من محفوظات ملکات نفسانیه داشت؟ حافظ مثل من نفسیات کریمه داشت؟ بابا مرا چرا ضایع کردی ؟چرابا حافظ یکجا گذاشتی؟مثنوی مثنوی مثنوی این کتاب را روز قیامت خواهند آورد روز محشر.. مثنوی اصل اصل الاصول؟! والله اگر صد سال شراب بخوری خدا از اون میگذرد از این کلمه نمی گذرد.
اصل اصل الاصول حرف آورده برای خودش حرف درست کرده اصل اصل الاصول.
اصل اصل الاصول تو همون قرآن است قرآن خون گریه کن قرآن بخوان گریه کن قرآن بخوان اشک بریز ولو انزلنا علی جبل قرآن را اگر به کوهها نازل میشدیم کوه پاره میشد پراکنده میشد از خشیت حق تعالی قلوب ما عمده …ما قرآن فهمیدیم الحمدالله قرآن ما را از دست ما گرفتند ما دیگر قرآن نمی خوانیم …قرآن را از دست ما گرفتند قران رخش را بستند برکت بازار شما را با این برداشتند شما را چطور شد مگر این همدان همدان مدینة المومنین نیست ما در بازار وقتی که می آمدیم هرروز مگه قرآن نمی خوندید دعابخوان گریه کن حافظ چرا می خوانی گریه می کنی؟! دعا بخوان گریه کن برودعای حضرت سجاد(علیه السلام)رابخوان برودعای ابو حمزه بخوان دعای ابو حمزه را والله اگر به کوه ها بفماند کوهها می ترکد برو محب او را ! حافظ حافظ حافظ محبت داره؟ حافظ می فهمد محبت چیه !؟ حافظ می فهمد عشق چی است؟! حافظ می فهمد خدا چی است؟ مثنوی میفهمد خدا چی است؟ پیامبر اعلم است ولی مطلق کافه مردم ما عرفناک حق معرفتک حافظ فهمیده حافظ شناخته پیامبر نشناخته؟! علی نشناخته حافظ شناخته؟! آقا مثنوی میخواندبرودعای ابو حمزه بخوان برادر عزیزم نور چشمم برو بخوان محبت اوست …ثابت می تونی بکنی حافظ راستگوست؟ حافظ عادل .. مثنوی موثق مثنوی عادل ثابت می تونی بکنی ببین حضرت سجاد(علیه السلام) چه میگوید،حضرت سجاد(علیه السلام) چه میگوید میلرزد بالای شتر میلرزد لباس احرام پوشیددورش را گرفتندیابن رسول الله لب الله یابن رسول الله زبانش بسته شده مکه رفته احرام بسته نمی تواند بگوید لبیک میلرزد بدن می لرزد محبت این است دورش ار گرفتند یابن رسول الله مجبوری ازاین لبیک بگو فرمود به کی لبیک بگویم؟ روبروی کی ایستادم ؟ خدای جباریست از زمین وآسمان ملائکه ها یش رادور علی بن الحسین جمع کرده ملادکه دور علی را گرفته اند صدا میکنند علی لبیک بگو لبیک بگویم خدابگوید لاعلیک لبیک ( جمعیت گریه میکنند)
نمازمی خواند بدم میلرزد رنگ میپرد رنگش زرد شده است یابن رسول الله کبر تکبیر بگویم؟!فرمود هرکس نمازبایستدالله اکبر بگوید و غیر از خدا درقلب خودش امیدی رجایی به قدرت کسی بع غنای کسی به ثروت کسی امید داشته باشد وقتی که گفت الله کبر این روایت منصوص است وقتی که گفت الله اکبر خدای تعالی خودش ندا می کندکلاککبرتنی ایهالخائن ایهاالکذاب ای دروغگو … به من میگی الله اکبر دورکعت دردنیا نماز نخوانده حافظ می خواند یک سجده صحیح داره؟
*نوشته فوق کل سخنرانی نیست قسمت های مهمشه
*با اندکی تغییر
لینک :http://miqaat.blogfa.com/post/38/%D8%B9%D9%84%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D9%88-%D8%AD%D8%A7%D9%81%D8%B8-%D9%88-%D9%85%D9%88%D9%84%D9%88%DB%8C-
تفسير ابيات حافظ
ارسال شده توسط عبد آل محمد در یکشنبه, ۱۳۹۰/۰۵/۳۰ - ۱۹:۲۶لطفا هر کسی تفسیر بیتی از حافظ را متوجه نمی شود اینجا بنویسد تا روی ان بحث شود .
اولیش خودم:
بيت اول : مي و سجاده:Gol:
♪♪ ۞ آموزش صــوتی حفظ قرآن کریم ۞ ♪♪ خاتمه
ارسال شده توسط آدینه در شنبه, ۱۳۹۱/۰۶/۱۸ - ۲۲:۲۵چگونه ممکن است کتابی دارای نظم باشد
ارسال شده توسط zavosh در سهشنبه, ۱۳۹۱/۰۲/۱۲ - ۱۴:۵۶در کتاب شعر حافظ که از عشق و می و میخانه و گل و پروانه ... بسیار سخن آمده و یا کتاب مولانا و یا بوستان و گلستان سعدی و یا در هیچ یک از کتابهایی که توسط اندیشمندان و شعرا و نویسندگان منتشر شده نظمی در مورد تعداد کلمات و حروف دیده نمیشود اما قرآنی که توسط یک فرد درس نخوانده گفته شده(دقت کنید که حضرت محمد کتاب را ننوشته و تنها آیاتی که به او وحی میشده بر زبان جاری میساخته و کاتبان آنرا مینوشتند) تمامی کلمات و حروف آن دارای نظمی حیرت آور هستند و تمامی کلمات و حروف آن با عدد ۱۹ رابطه داشته و یا مضربی از عدد ۱۹ میباشند توجه: اعداد قرمز مضرب ۱۹ و کلمات آبی کلمات مورد تحقیق میباشند کلمه الناس دقیقا ۱۹۰ بار(۱۰*۱۹) و سماوات دقیقا ۱۹۰ بار (۱۰*۱۹)و لا الهدقیقا ۳۸ بار (۲*۱۹)و الا الله دقیقا ۱۹ بار در قرآن مبین آمده است یا ملک السماوات و الارض دقیقا ۱۹ بار و الله لا یهدی القومدقیقا ۱۹بار و حافظ ۱۹ بار و مولا ۱۹ بارو اذا قیل۱۹ بار و تشکرون۱۹ بار و ریب (شک) ۱۹ بار و فیها خالدون۱۹ بار بالله والیوم الاخر۱۹ بار و الرسل۱۹ بار و صد عن سبیل الله (باز داشتن از راه خدا) ۱۹ بار و ان الله هو۱۹ بار وذلك نجزي (اينگونه جزا میدهیم)۱۹ بار و و لهم عذاب اليم۱۹ بار و منافقين۱۹ بار و مشرکین در آخر آیات ۱۹ بار و معرض۱۹ بار و حذر۱۹ بار من السماء ماء۱۹ بار بعيد بدون پسوند ۱۹ بار و و رحمن در ۱۹ سوره و بایاتنا ۵۷ بار (۳ضربدر۱۹)و ان الذين در وسط آیات ۱۹ بارو فاما ۱۹ بار در اول آیات و فمن۱۹ بار در اول آیات و کبیر ۱۹ بار بدون پسوند و آیات الله۱۹ بار بدون پسوند وپیشوند و السوء ۱۹ بار و الصادقين ۱۹ بار و ان الذين كفروا۱۹ بار و عند ربهم۱۹ بار و خير لكم ۱۹ بار و ينصرون۱۹ بارو عذاب يوم ۱۹ بار و في الحياة الدنيا۱۹ بار و تتقون۱۹ بار و فاسقين۱۹ بار و حول۱۹ بار و مقام ۱۹بارو نارا ۱۹ بار وق الوا يا۱۹ بار در اول آيات و للمومنین۱۹بارو تجری من تحتها الانهار خالدین فیها۱۹ بارو یعقلون ۱۹ بار آخر آیات ولمومنات ۱۹ بار و لغفور ۱۹ باربا هر پیشوندی و لم یکن۱۹ بار و آخر بدون پسوند ۱۹ بارو قالوا انا ۱۹ بار و ابصار ۳۸ بار (۲*۱۹) وان الله لا۳۸ بار (۲*۱۹)و وجوه ۳۸ بار (۲*۱۹) و وکذلك ۳۸ بار (۲*۱۹) و ايديهم ۳۸ بار (۲*۱۹) و شاء الله۳۸ بار (۲*۱۹) و اقرب با هر پسوند و پیشوندی ۱۹ بارو لمومنات ۱۹ بار و ولکم ۱۹ بار و امثال ۱۹ بارو بعید بدون پسوند ۱۹ بار و قوة ۱۹بار و اکبر بدون پیشوند ۱۹ بار و الذكر بدون پسوند و پیشوند ۱۹ بار و ضل بدون پسوند و پیشوند ۱۹ بار و ترجعون بدون پسوند ۱۹ بار و بطور کلی تمامی کلمات ۱۹بار یامضربی از۱۹ بار ذكر شده اند و یا با ۱۹رابطه مستقیمی دارند. قرآن بدون پسوند ۵۸ بار و در ۵۷ آيه اعبدوا با پسوند الله و رب ۱۹ بار و الکافرون ۲۰ بار ذکر شده که در ۱۹ سوره آمده و کل نفس۱۹ بار در وسط آیات و اصلح ۲۰ بار در ۱۹ آیه و تاب ۲۱ بار در ۱۹ آیه و موت بدون پیشوند با هر پسوندی ۱۹ بار و اذن الله ۲۰ بار در ۱۹ آیه و مصدق ۲۱ بار در ۱۹ آیه و ادخلوا ۲۰ بار در ۱۹ آیه و بعضکم ۲۰ بار در ۱۹ آیه و انذر وسط آیات ۱۹ بار و الفلک ۲۳ بار در ۱۹ سوره و لایمان بدون پسوند ۱۹ بار و اخرج۱۹ بار وسط آیات و خاسر ۳۳ بار در ۱۹ سوره و العلیم در آخر آیات ۲۶ بار در ۱۹ سوره و عالم ۹۱ بار در ۳۸ سوره و غفور ۹۱ بار در ۳۸ سوره و الله غفور ۳۱ بار در ۱۹ سوره و حکیم بدون پسوند و پیشوند ۳۹ بار در ۱۹ سوره و توکل با هر پسوند وپیشوندی ۴۴ بار در ۳۸ آیه و طیبات ۲۰ بار در ۱۹ آیه و تعملون ۸۳ بار در ۳۸ سوره شهادة ۲۰ بار در ۱۹ آیه و فوز ۲۰ بار در ۱۹ آیه و کریم ۲۷ بار در ۱۹ سوره و لا اله الا هو ۳۰ بار در ۱۹ سوره و الله ان الله ۳۳ بار در ۱۹ سوره و مسجد بدون پسوند ۲۰ بار در ۱۹ آیه و اصبر بدون پسوند ۱۹ بار و احد آخر ایات ۶بار + احدا آخر آیات ۱۳ بار جمعا ۱۹ بار و احد بدون پسوند وپیشوند ۳۰ بار در ۱۹ سوره و مجرمین آخر آیات ۲۵ بار در ۱۹ سوره و لمجرم۳۸ بار و اکبر بدون پیشوند ۱۹ بار و المبین ۲۲ بار در ۱۹ سوره و یحیی بدون پسوند و پیشوند ۱۹ بار و سبیل بدون پسوند ۱۱۶ بار در ۳۸ سوره و بکل شيء ۲۵بار ىر ۱۹ سوره و يومئذ ۷۰ بار در ۳۸ سوره و ربنا ۱۱۱ بار در ۳۸ سوره و یوحی۱۹ بار و السماوات ۱۸۶ بار در ۵۷ سوره (۳*۱۹) و سلطان بدون پسوند ۲۴ بار در ۱۹ سوره و من دونه بدون پسوند ۳۸ بار و ان الله علی۱۹ بار و کتب بدون پسوند و پیشوند در وسط آیات ۱۹ بار و حمیم ۲۰ بار در ۱۹ آیه و ظاهر با هر پسوند و پیشوندی ۱۹ بار و .................برای دیدن کلیه کلمات قرآن به پستهای قبلی مراجعه کنید که تمامی تحقیقات با درج جدول در وبلاگ قرار دارد. محقق و نويسنده:سيروس مجللي
http://www.mojezeh-quran.blogfa.com/
قابل توجه عزیزانی که به دنبال فالنامه جامع با تفسیر دقیق از حافظ هستند.
ارسال شده توسط سادات در جمعه, ۱۳۹۱/۰۱/۱۸ - ۰۱:۰۱سلام به دوستان خوبم.
تو دنیای امروز خیلی از ما دچار نگرانی ها و اضرابهای گوناگون هستیم تفال نیک به منزله مسکن شفا بخشی برای رفع این اضطرابهاست. از طرفی با توجه به اینکه تفال به قرآن خیلی توصیه نمیشود برای ما ایرانیان شیعه دیوان حافظ مطمئن ترین کتاب برای زدن فال است چون ایشان کل قرآن را در سینه داشتند و تخلص به لسان الغیب هم دارند و اکثر غزلیات ایشان برگرفته از عرفان ناب اسلامی و قرآنی است بنابراین چه بهتر که از این کتاب گرانقدر استفاده کنیم
چند روز پیش حقیر در منزل یکی از اقوام کتابی رو دیدم که خیلی زیبا اشعار حافظ را تفسیر کرده بود یعنی هم تفال بود هم تفسیر. من خودم چند فالنامه در منزل دارم اما متاسفانه اکثرا علمی نیستند و تفاسیر آنها خیلی سطحی است اما این کتاب فوق العاده بود و نکات جالبی داشت که حیفم آمد دوستان را از آن بی بهره بگذارم. من نمونه ای از تفسیر این کتاب را در اینجا برایتان قرار میدهم . قضاوت با خودتان.
نام کتاب: هدیه حافظ
نوشته: دکتر عباس عطاری کرمانی
انتشارات آسیم
قیمت با قاب: 19 هزار تومان- بدون قاب : 16 هزار تومان
قابل توجه دوستان که جناب آقای دکتر عطاری از کسانی هستند که سالها در این زمینه تحقیق و مطالعه داشته اند و نشان درجه یک فرهنگ را از آن خود کرده اند و با توجه به استقبال مردم این کتاب به چاپ سیزدهم رسیده است.
اما نمونه تفسیر:
دوش وقت سحر از غصه نجاتم دادند
واندر آن ظلمت شب آب حیاتم دادند
بیخود از شعشعه پرتو ذاتم کردند
باده از جام تجلی صفاتم دادند
چه مبارک سحری بود و چه فرخنده شبی
آن شب قدر که این تازه براتم دادند
بعد از این روی من و آینه وصف جمال
که در آن جا خبر از جلوه ذاتم دادند
من اگر کامروا گشتم و خوشدل چه عجب
مستحق بودم و اینها به زکاتم دادند
هاتف آن روز به من مژده این دولت داد
که بدان جور و جفا صبر و ثباتم دادند
این همه شهد و شکر کز سخنم میریزد
اجر صبریست کز آن شاخ نباتم دادند
همت حافظ و انفاس سحرخیزان بود
که ز بند غم ایام نجاتم دادند
توضيحات :
وقت سحر ( سحر گاهان ) ظلمت ( تاريکي ) آب حيات ( آب زندگي جاويد ) شعشعه ( تابش روشني ) شب قدر ( شب مراد) زکات ( صدقه ) هاتف ( سروش عالم غيب ) مژده ( باشرت ) دولت ( بخت ) انفاس ( جمع نفس – دم ) معني بيت 1( ديشب نزديکيهاي صبح ا زغم و غصه عشق خلاصم کردند و در آن تاريکي شب هجران آب زندگي وصال را به من خوراندند ) معني بيت 20 همين که جانان وارد خانه ام شد مرا از نور ذاتش بي خود کردندو به سبب تجلي لطف جانان به من باده دادند ) معني بتي 3( چه بامداد و شامگاه فرخنده و خجسته اي بود کآن شب مراد که فرمان آزادي از قيد غرور و رهايي از بنداين نيستي هست نما را به من دادند )
نتيجه تفال :
1- خواجه در بيتهاي چهارم و پنجم و ششم به ترتيب به شما ياد آور مي شود ( از اين پس من و همراهي مرشد روشن ضمير که آينه وار اوصاف جمال ازلي درآن آشکار است و دراين آينه از ظهور ذات حق نشاني توان يافت ) ( من اگر به مراد دل رسيدم و شاد شدم جاي تعجب نيست زيرا سزاوار اين شادي و کامروايي بودم و اين دو را محبوب به عنوان صدقه به من حبت کرد ) ( سروش عالم غيب آن روز اين بشارت را به من داد که در بردن با رغم و رنج عشق ثابت دادند ) تو حديث مفصل بخوان از اين سه معني
2- رنجهاي فراواني تحمل کرده اي و از کس و ناکس حرفها شنيده اي اما ديگر تمام شد و همه چيز به خير و خوبي درحال انجام خواهد بود بهتر است ا ز راهنمايي استادي کامل و آگاه در مسايل بهره مند شوي و از سرعت عمل و دقت غافل نباشي
3- اين نيت به زودي برآورده مي شود و قرين شادي خواهي شد و همه چيز بروفق مرادت خواهد بود و جاي نگراني نمي باشد
4- به يکي از مشاهد مترکه برو و زيارتي کن و دعايي بخوان که گشايش بسيار است و نذر خود را ادا کن از مسافر هديه اي ميرسد و حالش خوبست بيما رشفا مي يابد گمشده پيدا مي شود تجارت سود آور ومسافرت مفيد خواهد بود آن کسي که به شما خيانت کرده به زودي دچار بيماري شديد مي شود با همسرتان بيشتر مهربان باشيد چهار فرزند در طالع داريد
5- ويژگيهاي اخلاقي شما عبارتند از فيلسوف ماب باهوش گوشه گير انتقامجو پشتکاردار موفق مرتب و منظم عدم اعتماد به نفس کمک رسان پر انرژي منطقي گاهي جاه طلب مدير و مدبر با شخصيت با هدف اهل گردش و تفريح اهل رستوران وسواسي
6- از تغيير و تحول ناراحت نشويد بلکه خوشحال باشيد که خداوند ياري کرد تا شما ضرر و زيان متوجه يتان نشود به پدر يا همسر خود بگويي مواظب سلامتي خويش باشد .