شفاعت
رابطه ی میان دعا و درخواست شفاعت
ارسال شده توسط فروردین در پنجشنبه, ۱۳۹۸/۰۳/۰۲ - ۲۰:۵۲سلام
گفته میشه که شفاعت مخصوص کسانیه که خدا از عملکردشون راضی باشه. با این حساب اگر فردی اعمال خوبی داشته باشه شفاعت صورت میگیره و اگر غیر از این باشه شفاعت انجام نمیشه. پس نقش درخواست کردن و دعا کردن به درگاه افراد شفاعت کننده چیست؟ این درخواست چه تغییری در شفاعت ایجاد می کنه؟
سند روایت: « آل بنی فلان لیسوا بأولیایی »
ارسال شده توسط کوهساران در پنجشنبه, ۱۳۹۷/۱۰/۰۶ - ۱۹:۵۶سلام بر شما
سند روایت (آل بنی فلان لیسوا باولیایی) کجاست؟
آیا این روایت در مقام رد شفاعت است؟ ممنون.@};-
آیه 254 بقره و رد شفاعت؟!
ارسال شده توسط erfanzadfalah در جمعه, ۱۳۹۷/۰۹/۳۰ - ۰۰:۱۸در ایه 254 بقره، می فرماید: اي كساني كه ايمان آورده ايد! از آنچه به شما روزي داده ايم، انفاق كنيد! پيش از آنكه روزي فرا رسد كه در آن، نه خريد و فروش است (تا بتوانيد سعادت و نجات از كيفر را براي خود خريداري كنيد)، و نه دوستي (و رفاقتهاي مادي سودي دارد)، و نه شفاعت، (زيرا شما شايسته شفاعت نخواهيد بود).
اگر شفاعت کردن جایز هستش، پس چرا در این ایه شفاعت در قیامت رد شده؟!
ممنون میشم تا این شبهه من رو جواب بدید.@};-
شفیع قرار دادن اهل بیت یا قسم خوردن به ایشان؟
ارسال شده توسط نوکر خداوند در شنبه, ۱۳۹۷/۰۲/۲۹ - ۰۰:۱۶بسم الله الرحمن الرحیم
این یعنی چی،به حق حضرت محمد و خاندان پاکش از ما بگذر،یعنی خدا رو به حضرت محمد و خاندان حضرت محمد قسم میدیم؟مگه قسم به غیر خدا مکروه نیست؟؟؟!!!
حدیث شفاعت در صحیح بخاری
ارسال شده توسط hassan در شنبه, ۱۳۹۷/۰۲/۰۱ - ۲۲:۰۶تجسم اعمال يا پاداش و جزا؟
ارسال شده توسط معلق در دوشنبه, ۱۳۹۲/۰۱/۱۹ - ۱۵:۵۹سلام
اگر جهان پس از مرگ برابر با تجلّي و تجسم تكويني اعمال است پس اموري چون شفاعت از كجا مي آيد؟ و همچنين خداوند نسبت به پاداش عمل صالح فرموده است كه بيشتر از آن (چندين برابر) مي دهم
وجود چنين اموري(شفاعت و افزون دهي خداوند) اين فرضيه را كه جهان پس از مرگ عين تجسم اعمال است را زير سوال مي برد
به نظر مي آيد كه جهان پس از مرگ وراي نفس ما وجود داشته باشد نه اينكه عين و برابر آن باشد
***** دهه کرامت = اظهار ارادت *****
ارسال شده توسط صادق در شنبه, ۱۳۹۵/۰۵/۱۶ - ۱۱:۳۷
صد قمر یک جلوه از نورش بود
آسمان چون خیمه بر طورش بود
گندش هم سایه سار عرش حق
شهر قم چون بیت معمورش بود
تناقض میان آیات قرآن درباره شفاعت
ارسال شده توسط مقسومی در یکشنبه, ۱۳۹۵/۰۳/۲۳ - ۱۹:۳۶بسم الله الرحمن الرحیم با عرض سلام و خسته نباشید.
چرا خداوند در این آیه (در بعضی آیاتدیگر نیز وجود دارد ) می گوید شفاعت وجود ندارد اما تو بعضی آیات مثل ایت الرکسی میگه شفاعت وجود ندارد
بقره
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَنفِقُوا مِمَّا رَزَقْنَاكُم مِّن قَبْلِ أَن يَأْتِيَ يَوْمٌ لَّا بَيْعٌ فِيهِ وَلَا خُلَّةٌ وَلَا شَفَاعَةٌ وَالْكَافِرُونَ هُمُ الظَّالِمُونَ
ﺍﻯ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ ! ﺍﺯ ﺁﻧﭽﻪ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﺭﻭﺯﻯ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻳﻢ ﺍﻧﻔﺎﻕ ﻛﻨﻴﺪ ، ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﺁﻧﻜﻪ ﺭﻭﺯﻯ ﺑﻴﺎﻳﺪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻧﻪ ﺩﺍﺩ ﻭ ﺳﺘﺪﻯ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻧﻪ ﺩﻭﺳﺘﻰ ﻭ ﻧﻪ ﺷﻔﺎﻋﺘﻰ ؛ ﻭ ﺗﻨﻬﺎ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﺳﺘﻤﻜﺎﺭﻧﺪ .(254)
بقره
اللَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ لَا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلَا نَوْمٌ لَّهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ مَن ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِندَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَيْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلَّا بِمَا شَاءَ وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَلَا يَئُودُهُ حِفْظُهُمَا وَهُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ
ﺧﺪﺍﻯ ﻳﻜﺘﺎ ﻛﻪ ﺟﺰ ﺍﻭ ﻫﻴﭻ ﻣﻌﺒﻮﺩﻯ ﻧﻴﺴﺖ ، ﺯﻧﺪﻩ ﻭ ﻗﺎﺋﻢ ﺑﻪ ﺫﺍﺕ [ ﻭ ﻣﺪﺑﺮ ﻭ ﺑﺮﭘﺎ ﺩﺍﺭﻧﺪﻩ ﻭ ﻧﮕﻪ ﺩﺍﺭﻧﺪﻩ ﻫﻤﻪ ﻣﺨﻠﻮﻗﺎﺕ ] ﺍﺳﺖ ، ﻫﻴﭻ ﮔﺎﻩ ﺧﻮﺍﺏ ﺳﺒﻚ ﻭ ﺳﻨﮕﻴﻦ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻓﺮﺍ ﻧﻤﻰ ﮔﻴﺮﺩ، ﺁﻧﭽﻪ ﺩﺭ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻫﺎ ﻭ ﺁﻧﭽﻪ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﺍﺳﺖ ﺩﺭ ﺳﻴﻄﺮﻩ ﻣﺎﻟﻜﻴﺖ ﻭ ﻓﺮﻣﺎﻧﺮﻭﺍﻳﻰ ﺍﻭﺳﺖ . ﻛﻴﺴﺖ ﺁﻧﻜﻪ ﺟﺰ ﺑﻪ ﺍﺫﻥ ﺍﻭ ﺩﺭ ﭘﻴﺸﮕﺎﻫﺶ ﺷﻔﺎﻋﺖ ﻛﻨﺪ ؟ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﭘﻴﺶ ﺭﻭﻯ ﻣﺮﺩم ﺍﺳﺖ [ ﻛﻪ ﻧﺰﺩ ﺍﻳﺸﺎﻥ ﺣﺎﺿﺮ ﻭ ﻣﺸﻬﻮﺩ ﺍﺳﺖ ] ﻭ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﭘﺸﺖ ﺳﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﺳﺖ [ﻛﻪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺩﻭﺭ ﻭ ﭘﻨﻬﺎﻥ ﺍﺳﺖ] ﻣﻰ ﺩﺍﻧﺪ . ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﻪ ﭼﻴﺰﻯ ﺍﺯ ﺩﺍﻧﺶ ﺍﻭ ﺍﺣﺎﻃﻪ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ ﻣﮕﺮ ﺑﻪ ﺁﻧﭽﻪ ﺍﻭ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ. ﺗﺨﺖ [ﺣﻜﻮﻣﺖ ، ﻗﺪﺭﺕ ﻭ ﺳﻠﻄﻨﺖ]ﺵ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻫﺎ ﻭ ﺯﻣﻴﻦ ﺭﺍ ﻓﺮﺍ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻭ ﻧﮕﻬﺪﺍﺭﻯ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﺮ ﺍﻭ ﮔﺮﺍﻥ ﻭ ﻣﺸﻘﺖ ﺁﻭﺭ ﻧﻴﺴﺖ ؛ ﻭ ﺍﻭ ﺑﻠﻨﺪ ﻣﺮﺗﺒﻪ ﻭ ﺑﺰﺭﮒ ﺍﺳﺖ .(255)
شبهه: «تکلیف و توان انسان ها»
ارسال شده توسط غریبه آشنا در دوشنبه, ۱۳۹۴/۰۷/۱۳ - ۱۵:۵۴سلام
چگونه میتوان گفت که خداوند به اندازه توان تکلیف میخواهد در حالی که احکام یکی هستند ولی توان ها (چه از حیث وراثتی و چه از حیث محیطی)متفاوتند؟
بعنوان مثال :
شخصی که نطفه اش خوب منعقد نشده و از نظر محیطی توی شرایط بدی هست مسلما احتمال خیلی کمی هست که نماز خوان شود
اما حکم بی نمازی در هرصورت این است که فرد بی نماز مورد شفاعت قرار نمیگیرد؟ و این با آیه لایکلف الله نفسا الاوسعها در تناقض است