ذات خدا
چرا خدا عادل است؟
ارسال شده توسط پارسا مهر در سهشنبه, ۱۳۹۴/۱۱/۲۰ - ۲۲:۴۶سلام بر همه
یک بحثی سر اختیار خدا با استاد صدیق سر گرفته بود...که یک سوالی برام ایجاد شد...
چه لزومی داره و یا چه دلیلی داره که خدا عدالت رو بر قرار کنه؟
یا به عبارتی چه دلیلی داره که خدا عادل باشه؟
چرا مثلا خدا به بنده هاش ظلم نکنه؟
اصلا چرا ظلم نکنه؟
[SPOILER]
خدا که خدایی نداره و خودش و خودش، تنها...بهشت و جهنم و روز بازخواست هم نداره....نمی دونم، فکر کنم احساسی هم که نیست..بگیم مثلا خوشحال می شه و برای خوشحال شدن و احساس آرامش و نداشتن عذاب وجدان عدالت رو برقرار می کنه...قضیه چیه پس؟
[/SPOILER]
با تشکر
تشخص خدا با ذات او چه نسبتی دارد؟
ارسال شده توسط tazkie در یکشنبه, ۱۳۹۲/۱۰/۱۵ - ۰۹:۰۵سلام. می دانیم که نمی توان خدا را بدون تشخص در نظر گرفت. این تشخص با ذات خدا چه نسبتی دارد؟ عین ذات است؟ منفک از ذات است؟ زائد به ذات است؟...
تغیر در ذات خدا
ارسال شده توسط محمد132 در چهارشنبه, ۱۳۹۴/۰۷/۲۹ - ۱۸:۳۴سلام و عرض ارادت
در عبارات فراوان صحبت از عشق ،محبت و... خدا میشود حال اینکه ذات خدا انفعال و حرکت ندارد.حتی یه روایت دیدم البته منبع دستم نیست که از معصوم پرسیدند ایا خدا هم شایق میشود در جواب ایشان میفرمایند بله.
وجه این روایات چیه؟
تثلیث یا شرك گرایی در ذات خدا
ارسال شده توسط صدیق در پنجشنبه, ۱۳۸۹/۰۲/۰۲ - ۱۶:۵۵یكی از عقاید مشهور در آئین مسیحیت، عقیده تثلیث (سه خدایی) است، آنان در عین این كه خود را موحد و یكتا پرست میدانند به اقانیم ثلاثه (ذوات سه گانه) عقیده دارند، كه عبارتند از:
1. اقنوم ذات (خدای پدر)
2. اقنوم كلمه (خدای پسر)
3. اقنوم حیات (روح القدس)
به اعتقاد آنان هر یك از آنها به صورت كامل از حقیقت الوهیت برخوردار است و همگی در حقیقت الوهیت یكسانند، پس حقیقت الوهیت یك چیز است، بدین جهت خدا در عین این كه یكی است، سه تا است.
به عبارت دیگر، ذات خداوند (خدای پدر) توسط اقنوم حیات (روح القدس) در اقنوم كلمه (مسیح) حلول كرده و به صورت او نمایان شده است، چنان كه انجیل یوحنا با این عبارت شروع میشود:
در ابتدا كلمه بود، و كلمه نزد خدا بود، و كلمه خدا بود، و كلمه جسم گردید و میان ما ساكن شد.[1]
و در رساله پولس حواری، كه حدود ده سال قبل از انجیل یوحنا نگارش یافته آمده است:
خدا، كه در زمان گذشته با اقسام متعدد و طرق مختلف توسط پیامبران با پدران ما تكلم میكرد، در این ایام به وساطت پسر خود با ما تكلم نمود، او را وارث جمیع موجودات قرار داد، به واسطه او عالمها را آفرید.[2]
بنابراین، مسیحیان در این باره سه عقیده دارند:
1. مسیح فرزند خدا است.
2. مسیح خدا است (خدای مجسم).
3. سه ذات الهی وجود دارد، و خدا سومی آنها است.
اینها عقایدی است كه قرآن كریم نیز آنها را یادآور شده، و همگی را به عنوان عقاید كفر آمیز تخطئه نموده است، چنان كه میفرماید:
1. «لَقَدْ كَفَرَ الَّذِینَ قالُوا إِنَّ اللَّهَ هُوَ الْمَسِیحُ ابْنُ مَرْیَمَ؛[3] آنان كه گفتند خدا همان مسیح فرزند مریم است كافر، شدهاند».
2. «لَقَدْ كَفَرَ الَّذِینَ قالُوا إِنَّ اللَّهَ ثالِثُ ثَلاثَهٍ؛[4] آنان كه گفتند خدا سومی سه تا است، كافر شدهاند، جز خدای یكتا، خدایی نیست.
3. «وَ قالَتِ النَّصارى الْمَسِیحُ ابْنُ اللَّهِ یُضاهئونَ قَوْلَ الَّذِینَ كَفَرُوا مِنْ قَبْلُ؛[5] نصاری گفتند مسیح فرزند خداست، این عقیده آنان همانند عقیده كافران پیشین است.
از این آیه استفاده میشود كه اعتقاد به الوهیت مسیح و اینكه او فرزند خداست، از عقاید كافران پیشین وارد دیانت مسیحی شده، و هرگز از عقایدی نیست كه حضرت مسیح آنها را به پیروان خود آموزش داده است. چنان كه گوستاولوبون فرانسوی (1841ـ1931) كه خود پیرو آئین مسیحیت است گفته است:
«مسیحیت در طول پنج قرن نخست از حیات خود، با جذب افكار فلسفی و مذهبی یونانی، رومی، و شرقی تطوراتی یافت، و آمیزهای از عقاید دینی گردید، تثلیث جدید (اب، ابن، روح القدس) جایگزین تثلیث قبلی (نروبیتر، وزنون، نرو) گردید، و پرستش خدایان سه گانه جایگزین خدایان قدیم شد.» [6]
پاورقی______________________________
[1] . كتاب مقدس، عهد جدید، انجیل یوحنا.
[2] . همان، رساله پولس.
[3] . مائده/ 17و 72.
[4] . مائده/73.
[5] . توبه/30.
[6]. ر.ک: عقاید استدلالی، علی ربانی گلپایگانی.
چرا ظرفیت عقول ما به اندازه ای نیست که به کنه ذات خدا پی ببرد؟
ارسال شده توسط محمد در دوشنبه, ۱۳۸۸/۰۹/۱۶ - ۱۹:۱۹چرا ظرفیت عقول ما به اندازه ای نیست که به کنه ذات خدا پی ببرد؟