حیات

تعریف زندگی از نظر اسلام

با سلام.
لطفا طبق آیات و روایات تعریف دقیق زندگی را از نظر اسلام بیان کنید.
معیارهای زندگی از نظر اسلام چیست؟

آیا صفات خدا مخلوق اویند؟

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام و خسته نباشید .

بنده زیاد از فلسفه و ... سر در نمیارم ولی میخوام بدونم از نظر هر گروه از معتقدان هم اهل فلسفه و هم دیگران صفات خداوند مخلوق او هستند یا اینکه عین ذات او هستند ؟

یعنی اول خدایی بود که بعد اومد علم و قدرت رو خلق کرد یا نه ، همون علم و قدرتی که بود خدا بود !

یعنی سوالم در واقع اینه که خدا که عالمه ، این علم عین ذات خداست یا نه اینکه این علم بعد خلق شده ؟

در واقع میخوام بدونم علم و قدرت و ... هم ازلی و ابدی هستند یا نه فقط خوده خداست که ازلی و ابدی هستش و علم و قدرت مخلوق خدا هستند ؟
فَإِنْ قُلْتَ لَمْ تَزَلْ عِنْدَهُ فِي عِلْمِهِ وَ هُوَ مُسْتَحِقّهَا فَنَعَمْ

و اگر بگوئى خدا هميشه با آنها علم داشته و سزاوار آنها بوده، صحيح است

وَ إِنْ كُنْتَ تَقُولُ لَمْ يَزَلْ تَصْوِيرُهَا وَ هِجَاؤُهَا وَ تَقْطِيعُ حُرُوفِهَا فَمَعَاذَ اللّهِ أَنْ يَكُونَ مَعَهُ شَيْ‏ءٌ غَيْرُهُ

و اگر بگوئى تصوير آنها و الفباى آنها و حروف مفرده آنها هميشگى بوده، پناه مى‏برم بخدا كه با خدا چيز ديگرى در ازل بوده باشد

خب چطور خدا به آنها علم داشته وقتی که هنوز علم خلق نشده بود ؟

بنده فکر میکنم منظور امام این بود که معنای علم و قدرت و .... که در واقع یک چیز هستند همون خداست ولی تصویر و الفبا و ... بعدا خلق شده اند .

آیا درسته همچین برداشتی ؟

منظور از حیات خداوند

انجمن: 

با سلام، در قرآن میفرماید هر چیز زنده ای را از آب قرار دادند .

أَوَلَمْ يَرَ الَّذِينَ كَفَرُوا أَنَّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ كَانَتَا رَتْقًا فَفَتَقْنَاهُمَا ۖ وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَاءِ كُلَّ شَيْءٍ حَيٍّ ۖ أَفَلَا يُؤْمِنُونَ

آیا کافران ندیدند که آسمانها و زمین به هم پیوسته بودند، و ما آنها را از یکدیگر باز کردیم؛ و هر چیز زنده‌ای را از آب قرار دادیم؟! آیا ایمان نمی‌آورند؟!(21:30)

از طرفی میگوید که الله زنده است .

اللَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ

معبودی جز خداوندِ یگانه زنده و پایدار و نگهدارنده، نیست.(3:2)

پس آیا نتیجه میگیریم که الله از آب است یا این نوعی تناقض گویی محسوب میشود ؟

نکته : اگر زنده بودن را به معنای دارای تغییر بودن بگیریم آن وقت گیاهان و هر چیزی که از آب بهره داشته یا حتی بیشتر از آن را میتوان زنده نامید ، اما اگر زنده بودن را به معنای داشتن قدرت و علم بدانیم پس سنگ ها و گیاهان را نمیتوان دارای حیات نام برد، پس اینکه علم میگوید گیاهان دارای حیات هستند نوعی خطا محسوب میشود ؟ آیا در قرآن پیرامون گیاهان از کلمه حی و حیات استفاده شده است ؟

البته به صورت غیر مستقیم از این کلمه استفاده هایی شده است اما نمیتوان آن را به حیات گیاهان نسبت قطعی داد .

به عنوان مثال :

إِنَّ اللَّهَ فَالِقُ الْحَبِّ وَالنَّوَىٰ ۖ يُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَمُخْرِجُ الْمَيِّتِ مِنَ الْحَيِّ ۚ ذَٰلِكُمُ اللَّهُ ۖ فَأَنَّىٰ تُؤْفَكُونَ

خداوند، شکافنده دانه و هسته است؛ زنده را از مرده خارج می‌سازد، و مرده را از زنده بیرون می‌آورد؛ این است خدای شما! پس چگونه از حقّ منحرف می‌شوید؟!(6:95)

إِنَّ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَافِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ وَالْفُلْكِ الَّتِي تَجْرِي فِي الْبَحْرِ بِمَا يَنْفَعُ النَّاسَ وَمَا أَنْزَلَ اللَّهُ مِنَ السَّمَاءِ مِنْ مَاءٍ فَأَحْيَا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا وَبَثَّ فِيهَا مِنْ كُلِّ دَابَّةٍ وَتَصْرِيفِ الرِّيَاحِ وَالسَّحَابِ الْمُسَخَّرِ بَيْنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَعْقِلُونَ

در آفرینش آسمانها و زمین، و آمد و شد شب و روز، و کشتیهایی که در دریا به سود مردم در حرکتند، و آبی که خداوند از آسمان نازل کرده، و با آن، زمین را پس از مرگ، زنده نموده، و انواع جنبندگان را در آن گسترده، و (همچنین) در تغییر مسیر بادها و ابرهایی که میان زمین و آسمان مسخرند، نشانه‌هایی است (از ذات پاک خدا و یگانگی او) برای مردمی که عقل دارند و می‌اندیشند!(2:164)

وَاللَّهُ أَنْزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَحْيَا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا ۚ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَةً لِقَوْمٍ يَسْمَعُونَ

خداوند از آسمان، آبی فرستاد؛ و زمین را، پس از آنکه مرده بود، حیات بخشید! در این، نشانه روشنی است برای جمعیّتی که گوش شنوا دارند!(16:65)

که در اینجا زمین دارای حیات تلقی شده است ، پس تعریف قبلی قدرت میگیرد که حیات یعنی دارای تغییر و تحول بودن یا تعریف دیگریست .

شاید هم شما بتوانید تعریف بهتری ارائه کنید که هم در بر گیرنده زمین باشد و هم خداوند و هم انسان ها و جانوران ، شاید هم زندگی زمین کنایه از زندگی جانوران داخل آن است.

در نتیجه لطفا تعریفی برای حیات ارائه بدهید که در بر دارنده تمام این جوانب باشد و علاوه بر آن به نکات زیر را توضیح دهید .

آیا حیات زمین به خاطر حیات جانوران داخل آن است ؟

آیا گیاهان و باکتری ها و سایر گونه هایی که از نظر علمی دارای حیات هستند، علم و قدرت دارند ؟

تعریف حیات چیست ؟ حیات یعنی چه ؟

آیا اینکه هر چیز زنده ای از آب است، و خداوند نیز زنده است، دلیل بر از آب بودن خداوند میشود یا تناقض است یا حالت دیگری دارد ؟

منظور از حیات خداوند چیست ؟

با تشکر .

شش پرسش مهم برای هر انسان متفکری که علاقه مند تعالی است

بسمه تعالی

حیات معقول نوعی از زندگی است که در آن همه استعدادهای وجود آدمی تا آن جا که مقدور است در برطرف ساختن نیازهای مادی و معنوی او به فعلیت می رسد.
سؤالات نهایی ششگانه انسان در حیات معقول به قرار زیر است:
1- من کیستم؟
2- از کجا آمده ام؟
3- به کجا آمده ام؟
4- با کیستم؟
5- برای چه آمده ام؟
6- به کجا می روم؟
در میان همه دانشها و بینشهای علمی و فلسفی و ادبی بشر که بر مبنای یقین در جریان هستند هیچ یک از آنها برای یک شخص آگاه مانند احتمال آن حقیقت پشت پرده محسوسات که بشر دارای معنایی است فوق آنچه که طبیعت مادی او اقتضا می کند و آن معنی از انالله شروع می شود و در انا الیه راجعون پایان می پذیرد، دارای اهمیت و ارزش نمی باشد. اگر کسی بخواهد مقابل این احتمال فوق همه یقینها بگوید: من لذایذ حیات طبیعی خویش را با این احتمال از دست نمی دهم ما هم در برابر چنین بیگانه با خویشتن هیچ حرفی نداریم.

آیا موت بر حیات مقدم است؟

با سلام و احترام

در آیه 2 سوره ملک میخوانیم: " الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الْحَيَاةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا وَ هُوَ الْعَزِيزُ الْغَفُورُ " ... آن که مرگ و زندگی را بيافريد ، تا بيازمايدتان که کدام يک از شما به عمل نيکوتر است و اوست پيروزمند و آمرزنده

دقیقا منظور از خلق مرگ و زندگی چی هست؟ و چه دلیلی برای تقدیم "مرگ" بر "زندگی" وجود داره؟

با تشکر

اثبات کنید که الآن خواب نیستید...

سلام به همه ی عزیزان و کارشناس بحث...

اصل سوالم همون عنوان هست که " راهی هست که اثبات کنید الآن خواب نیستید ؟(همون حالت خواب شب) "
شاید شما الان خواب باشید و خیلی هم خواب, جدی باشه و شما متوجه نمی شید که خواب هستید, و مثلا یک ساعت دیگه از خواب بیدار میشید.
چطوری میشه تشخیص داد که در خواب شب نیستید.

از احادیث ائمه ع نیز استفاده بفرمایید نیز خوب است و به طور کلی نظرتون راجعبه خواب و بیداری و فرقشون.

با سپاس :Gol:

مرگ و حیات و مساله رجعت

انجمن: 


سلام استاد گرامی

می دانیم
طبق ایات قران انسان دوبار می میرد و دوبار زنده می شود

"قالُوا رَبَّنا أَمَتَّنَا اثْنَتَيْنِ، وَ أَحْيَيْتَنَا اثْنَتَيْنِ، فَاعْتَرَفْنا بِذُنُوبِنا، فَهَلْ إِلى‏ خُرُوجٍ مِنْ سَبِيلٍ" پروردگارا دو نوبت ما را ميراندى، و دو بار زنده كردى، پس اينك بگناهان خود اعتراف مى‏كنيم، پس آيا هيچ راهى بسوى برون شدن هست؟(مؤمن آيه 11)

اگر قرار باید عده ای یک بار دیگر زنده شده و بمیرند پس انها سه بار زنده شده و سه بار می می رند
که خلاف ایه قران است

این را چگونه توجیه می کنید ؟

تثلیث یا شرك گرایی در ذات خدا

یكی از عقاید مشهور در آئین مسیحیت، ‌عقیده تثلیث (سه خدایی) است، آنان در عین این كه خود را موحد و یكتا پرست میدانند به اقانیم ثلاثه (ذوات سه گانه) عقیده دارند، كه عبارتند از:

1. اقنوم ذات (خدای پدر)
2. اقنوم كلمه (خدای پسر)
3. اقنوم حیات (روح القدس)

به اعتقاد آنان هر یك از آنها به صورت كامل از حقیقت الوهیت برخوردار است و همگی در حقیقت الوهیت یكسانند، پس حقیقت الوهیت یك چیز است، بدین جهت خدا در عین این كه یكی است، سه تا است.

به عبارت دیگر، ذات خداوند (خدای پدر) توسط اقنوم حیات (روح القدس) در اقنوم كلمه (مسیح) حلول كرده و به صورت او نمایان شده است، چنان كه انجیل یوحنا با این عبارت شروع میشود:

در ابتدا كلمه بود، و كلمه نزد خدا بود، و كلمه خدا بود، و كلمه جسم گردید و میان ما ساكن شد.[1]

و در رساله پولس حواری، كه حدود ده سال قبل از انجیل یوحنا نگارش یافته آمده است:

خدا، كه در زمان گذشته با اقسام متعدد و طرق مختلف توسط پیامبران با پدران ما تكلم میكرد، در این ایام به وساطت پسر خود با ما تكلم نمود، او را وارث جمیع موجودات قرار داد، به واسطه او عالمها را آفرید.[2]

بنابراین، مسیحیان در این باره سه عقیده دارند:

1. مسیح فرزند خدا است.
2. مسیح خدا است (خدای مجسم).
3. سه ذات الهی وجود دارد، و خدا سومی آنها است.

اینها عقایدی است كه قرآن كریم نیز آنها را یادآور شده، و همگی را به عنوان عقاید كفر آمیز تخطئه نموده است، چنان كه میفرماید:

1. «لَقَدْ كَفَرَ الَّذِینَ قالُوا إِنَّ اللَّهَ هُوَ الْمَسِیحُ ابْنُ مَرْیَمَ؛[3] آنان كه گفتند خدا همان مسیح فرزند مریم است كافر، شدهاند».

2. «لَقَدْ كَفَرَ الَّذِینَ قالُوا إِنَّ اللَّهَ ثالِثُ ثَلاثَهٍ؛[4] آنان كه گفتند خدا سومی سه تا است، كافر شدهاند، جز خدای یكتا، خدایی نیست.

3. «وَ قالَتِ النَّصارى الْمَسِیحُ ابْنُ اللَّهِ یُضاهئونَ قَوْلَ الَّذِینَ كَفَرُوا مِنْ قَبْلُ؛[5] نصاری گفتند مسیح فرزند خداست، این عقیده آنان همانند عقیده كافران پیشین است.
از این آیه استفاده میشود كه اعتقاد به الوهیت مسیح و اینكه او فرزند خداست، از عقاید كافران پیشین وارد دیانت مسیحی شده، و هرگز از عقایدی نیست كه حضرت مسیح آنها را به پیروان خود آموزش داده است. چنان كه گوستاولوبون فرانسوی (1841ـ1931) كه خود پیرو آئین مسیحیت است گفته است:

«مسیحیت در طول پنج قرن نخست از حیات خود، با جذب افكار فلسفی و مذهبی یونانی، رومی، و شرقی تطوراتی یافت، و آمیزهای از عقاید دینی گردید، تثلیث جدید (اب، ابن، روح القدس) جایگزین تثلیث قبلی (نروبیتر، وزنون، نرو) گردید، و پرستش خدایان سه گانه جایگزین خدایان قدیم شد.» [6]

پاورقی______________________________
[1] . كتاب مقدس، عهد جدید، انجیل یوحنا.
[2] . همان، رساله پولس.
[3] . مائده/ 17و 72.
[4] . مائده/73.
[5] . توبه/30.
[6]. ر.ک: عقاید استدلالی، علی ربانی گلپایگانی.

*** درسنامه ی خداشناسی ***

انجمن: 

بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

سلام به همه ی دوستان:Gol:

در این تاپیک انشاالله به تدریج متن بخش خداشناسی کتاب آموزش عقاید استاد مصباح قرار داده میشه، در این تاپیک قرار نیست بحثی صورت بگیره و پست های از این دست حذف خواهند شد، دوستان هر نوع مطلبی در این رابطه داشتن می تونن در تاپیک دیگه ای مطرح بفرمان تا در اونجا راجع بهش صحبت بشه، شبیه این برنامه برای سه بخش دیگه ی این کتاب(پیامبرشناسی، امام شناسی، و فرجام شناسی) هم هست انشاالله، دوستان جهت اطلاع از مسائل اجرایی این طرح به این تاپیک مراجعه بفرمان:

طرح بزرگ جهادگران عرصه ی مجازی

سرکار نیایش سبز گرامی قبول زحمت فرمودن و مدیریت این تاپیک رو به عهده گرفتن، همین جا صمیمانه ازشون تشکر می کنم و امیدوارم خداوند متعال به بهترین وجه ازشون قبول بفرماد...