قضا و قدر

قضا و قدر الهی در ازدواج

انجمن: 
سلام.خسته نباشید سوالی هست که مدتیه ذهنم رو درگیر کرده میخوام بدونم که ایا ما از روزی که به دنیا میایم تعیین شده که با چه کسی ازدواج کنیم؟مثلا شخصی به اسم محمد براش تعیین شده که در فلان تاریخ با زینب ازدواج میکنه؟ من خودم فکر میکنم خدا برای همه ی امور من جمله ازدواج راه هایی رو پیش روی ما قرار میده مثلا برای محمد 5 تا گزینه قرار میده که تو موقعیت های مختلف زندگیش سر راهش قرار بگیرن اما در نهایت محمده که انتخاب میکنه با چه کسی ازدواج کنه اما موضوعی که بیشتر منو گیج میکنه دعایی هست در مفاتیح جنان که 6 سوره ی شمس و لیل و تین و توحید و فلق و ناس رو هر کدوم 7 بار بخونی و رو به قبله با طهارت بخوابی میتونی نیت کنی و مطلبتو ببینی و چند نفر به من گفتن نیت کردیم و همسر ایندمونو دیدیم میخوام بدونم اگر انسان دارای اختیاره پس چطور چنین چیزی ممکنه اگر من بخوتم همسر ایندمو در خواب ببینم این میشه جبر یعنی من تحت هر شرایطی با این فرد ازدواج میکنم و قدرت انتخابی ندارم ممنون میشم راهنماییم کنین

اختیار با وجود آگاهی خدا از تصمیمات انسان

چرا می گویند انسان اختیار دارد و می تواند مستقل تصمیم بگیرد درحالی ک همه تصمیمات مارا خدا ازقبل می داند و راهی ک.ما میرویم از قبل مشخص شده

اسلام و خشونت

میخوام شبهاتی رو که شنیدم با شما در ميون بذارم تا با کمک شما به اونها پاسخ بدم

*اسلام تاريخمند و بشری هست که در طول زمان شکل گرفت و با جهان جدید ناسازگاره. خدای اسلام فقط خدای قهر و خشونت هست و نمیتونه برای جهان جدید صلح و مهربانی به همراه بیاره.

*اسلام انسان را مجبور میداند و همه چیز را مقدر شده میداند. و با استفاده از همین نگاه خشونت را به جامعه تزریق میکند

افعال و اراده خداوند پس از خلق دنیا

انجمن: 

با سلام .
نظری که میدم برگرفته از فهم و درک خودمه و فقط دیدگاهم رو عرض میکنم که حتما با شنیدن جواب از طرف شما و دوستان به حقیقت نزدیکتر میشم .
بعضا میشنویم که فلان جا زلزله اومد،و حالا یا خسارت زده یا خیر . این فعل رو بخدا نسبت مییدیم . شر اتفاق میافته میگیم خدا خواست و حتما حکمتی داره .خیر پیش بیاد هم همین حرف . حال اگر خداوند رو الان دخیل مستقیم در افعال دنیا و جهان و هرچه که هست بدونیم . فردی معلول ، به دنیا اومدن در محیط فقر و خشن . یتیم به دنیا اومدن و ...هزاران هزار مورد میبینیم که به عدل خداوند سازگار نیست . هرچند گفته میشود که غایت و نتیجه این افعال بر انسان ، حداقل بخاطر عمر کوتاهش و .. نیست .

به نظر بنده ، مثلا از لحظه ای که خداوند اراده ساخت جهان رو کرد ، یکسری قوانین رو وضع کرد . مثلا نیروی جاذبه . الکتریسیته . آب درچه دما و فشاری جوش بیاد و در چه دما و فشاری یخ بزنه و کلی ...
و این قوانین تا ابد غیر قابل تغییر خواهد بود که این دلیلی میشه برای شناخت علت و در نتیجه پیشرفت علم و شعور و آگاهی نسبت به دنیا و جهان . از دید من ، اگر فردی از پشت بام سقوط کنه نیروی جاذبه وی را به سمت زمین میکشد و خواهد مرد . در این مورد شخصیت و نوع مذهب و ملیت و جنس و ماده و ..نداره .و این قوانین کلی هستن پس خداوند عادله . از جهت اجرا شدن قوانینی که بوجود آورده .فرد معلول هم اگر با دید علمی برسی بشه ، مثلا شاید پدر بزرگ و مادر بزرگ پدریش ازدواج فامیلی داشتن یا یکی از آنها مرضی رو داشته . و آلان هم اگر همین مورد برای مرد و زنی که فامیل باشن و ازدواج کنن و همان مرض رو هم داشته باشن . نسل دوم آنها حتما آن معلولیت رو خواهد داشت .
البته شما فکر کن مخاطب تون ( بنده ) اعتقاد به ادیان یا معجزه نداره ..
که مثلا آتش در تمام دورانها و تا مادامی که هست سوزنده هستش و جریان ابراهیم خلیل ( ع ) رو نیارین ..
میخوام بدونم این نظرم درسته ؟ غلطه و چرا

ممنون ..

تقدیر بد و خیر محض

انجمن: 

سلام.
وقتی فلاسفه و علما می گویند خداوند خیر محض است چرا عکس العملی به نوشتن تقدیر بد و شقاوت در لوح محفوظ نشان نمی دهد و پشیمان نمی شود ( علاوه بر اینکه با اختیار آدمی تقدیر رقم بخورد ) ؟

تفاوت مشیت الهی با اراده خدا و قضا و قدر

انجمن: 

سلام از بزرگواران 2 تا سوال داشتم ممنون میشم که راهنمایی بکنین
تفاوت مشیت الهی با اراده خدا چیست؟
مشیت با قضا و قدر خدا چه تفاوتی داره؟

آثار جانبی مصیبت با وجود صبر

انجمن: 

با سلام . بنده تو زندگیم سختی های زیادی کشیدم . چه از نظر شغلی چه مشکلات خانوادگی چه تحصیلات و این سختی ها همگی از جنس مصیبت و بحران بوده نه فقط مسئولیت های سنگین .
اما مدتی هست احساس میکنم افسرده شدم . منظورم افسردگی با تعریف علمی هست . چون نسبت به خیلی از لذتها بی میل و انگیزه شدم و هیچ آرزویی تو زندگیم ندارم و نا خداآگاه همش میرم تو فکر . هوش و حواسم سر جاش نیست حواسپرتی شدید دارم بطوری که یکی دوبار توی شهر کوچیکی که توش زندگی میکنم خیابونارو قاطی کردم و موقعیتمو فراموش کردم . شغل من دقت بالایی رو میطلبه اما حواسپرتی و بی روحیه بودن باعث شده شغلمو به خطر بندازم .
نمازهام پر از اشتباه شده ، از کارای خوبی که میکردم بخاطر فراموش کاری دیگه خبری نیست .
من به تمام اتفاقات بد زندگیم صبر کردم و میکنم اما مسأله ای که بهش دچار هستم دیگه دست خودم نیست . سوألم اینه که مسئولیت قصورهایی که به خاطر مشکلات روحی ازم سر میزنه با کیه؟
من به خدا ایمان دارم و داشتم و صبر کردم تا همه چیز درست بشه ... اما الان که بعضی چیزا خوب شده عوارض اون مصیبتهایی که دیدم داره اینجوری خودشو نشون میده ... اگه امر خدا اینه که "به من اعتماد کنید همه چی حل میشه" حالا پس چرا مشتم انقدر سست و ضعیف شده که دارم دوباره با دست خودم همه چیو ول میکنم؟

سرنوشت انسان به دست خود انسان رقم میخوره؟

انجمن: 

به نام خدا
سلام به همه دوستان و کارشناسان محترم
میخوام بدونم وقتی میگن خدا همه سرنوشت انسان رو میدونه پس ما هیچ نقشی نداریم؟
یعنی اختیار ما اینجا چه نقشی داره؟
پیشاپیش از جواباتون ممنونم

(( مقام تسلیم ))

بسم الله الرحمن الرحیم...

سلام...

توضیح میخوام پیرامون متن زیر :


اگه کسی برسد به مقام
تسلیم دیگر هیچ پیشامدی او را نگران نمیکند....

(( در پناه خدا ))

کارشناس بحث : سمعیع