یزید

معاویه و یزید در منابع ال سنت

سلام  راجع به آقایان معاویه و یزید مطالعه می کردم در منابع اهل سنت  ۱.یه سری ها از هر دو برائت می جویند  ۲.یه سری ها فقط از یزید برائت می جویند ۳.یه سری ها از هیچ کدام برائت نمی جویند  ۴.یه عده هم می گن این واقعی بود که گذشت و ازش جورهای مختلف نقل شده بالاخره عقیده اهل سنت کدام است؟ راجب یزید این بحث پیش می یاد که کسی که خلافت را تبدیل به سلطنت کرده و نوه پیامبر اکرم را به شهادت رسانده و خاندان پیامبر را به اسارت گرفته چگونه از آن گروه سوم برائت نمی جویند و حتی در جاهایی امیرالمومنین یزید به او اطلاق می شود  در جواب دیدم که یزید را کم تقصیر در واقعه عاشورا دانسته اند و حاکم کوفه را مقصر شمرده اند و گفته اند یزید در پی مذاکره بود ولی حاکم کوفه می خواست مقام بگیرد چون محبت مردم را به سوی یزید متمرکز کند با شهادت امام حسین  راجب معاویه هم آن چیز که من از احناف خوانده ام این است که معاویه و علی(ع) و حتی علی(ع) و خوارج قصد جنگ با هم نداشته اند بلکه در محل اردو سربازان دو طرف یه عده منافق (عمدتا یهودی مسلمان شده) شروع به درگیری کردند بدون دستور حضرت علی یا معاویه یا سران خوارج  و این باعث شده ناگهان جنگ رخ دهد بعضی ها هم در قضیه یزید و معاویه شیعیان را متهم به اغراق می کنند که در اعمال بد یزید و معاویه فزونی کرده اند  و در اعمال خوب معاویه و یزید کاستی کرده اند و مثلا می گن خوب بودن معاویه برای درست بودن قران لازمه و معاویه درست است که در کاتب وحی بودن کمتر از حضرت علی مطرح است ولی جزء کاتبان برجسته بوده  و یا مثلا می گن معاویه در پاسخ به نامه حاکم روم از علی دفاع کرده است و اهل دیانت بوده و سایر فضائل و می گن که شیعه روحیه دشمن انگارانه نسبت به همه دارد  البته اقوال در این مورد در منابعشان واحد نیست در این باره توضیح و گفتگو شود خوب است  

مخالفان بیعت با یزید

سلام یک سوالی برای من پیش آمد،اولا قبل از مطرح کردن سوالم درخواستی دارم از کارشناس بزرگوار،لطفا کسانی که با یزید مخالف بوده اند را ذکر کنید و عاقبتشان را بگویید،سوالم این هست که آیا یزید فقط بخاطر بیعت نکردن امام حسین(ع) را شهید کرد؟من فکر میکنم بخاطر این بوده که امام طرفدار میان مردم زیاد داشتند و یزید احساس خطر کرده بود برای همین خواست به خیالش امام حسین را از میدان بردارد...دلیل این پاسخ هم این هست که کسانی بودن که با یزید بیعت نکردند ولی فکر میکنم چون یزید از امام حسین(ع) بیشتر احساس خطر میکرد و برای همین او را شهید کرد.میخواستم نظرتون رو در این باره بدونم
سوال دومم درباره توجیهی است که وهابیون و افراد گمراه معمولا میکنند،آن ها نعوذبالله امام حسین را شورشی میخوانند و میگویند هر حکومتی بود همین کار را میکرد،چه پاسخی باید به آن ها داد؟

داستان «ارینب» و اینکه یزید عاشق وی بود


سلام

یه سوال

آیا این داستان که در مورد ازدواج یکی از ائمه هستش (امام حسن یا امام حسین ع صحت داره؟

اینکه یزید ادم هوس بازی بود عاشق زن یک می شود و به معاویه اصرار می کند که بگیر و معاویه ان مرد رو با حیله مجبور می کنه طلاق بده و بعد یکی رو می فرسته تا از زنه خواستگاری کنه که امام هم به پیک می گه بگو منم خواستگاری می کنم
و...
در اخر مرد میاد در خونه امام امانتی از دست زن سابقش بگیره و امام میگه من طلاقش دادم و به او دست نزدم؟

با تشکر

عدالت برای شــیــطـان! و جریانات پس از آن

انجمن: 

سلام
از کودکی به ما گفتن که خدا میلیون ها میلیون فرشته داشته و با عظمت ترین و با سابقه ترین اونها همین شیطان خودمون بوده. سوال من اینجاست که چرا شیطان باید مغرور بشه و به ادم سجده نکنه؟گفتند که شیطان بخاطر سابقه ی خدمت و عبادت 70 هزار ساله ی خودش دچار تکبر شده. خب چرا خداوند روزی که داشت شیطون رو میافرید این بدجنسی ذاتی و این نرمه شیشه و تکبر غرور نهفته رو توی وجود شیطان ریخته؟!! اگه پس درون همه ی فرشته ها بدجنسی و اختیاره تکبر هست پس از موقعی که خدا شیطان رو رانده کرده و ما اومدیم زمین تا الان که 100 تا 70 هزار سال گذشته پس با وجود میلیون ها میلیون فرشته هروز باید روی عرش خدا تکبر و جنگ و دعوا و رانده شدن باشه؟! کسی چمیدونه!

یا مثلا چرا خدا یزید رو افرید!؟ خب جوابش مشخضه چون که بیاد امام حسین (ع) رو شهید کنه تا اسلام زنده بمونه-تمام- خب این که شد کار خوب! اسلامو زنده نگه داشت نباید بره جهنم که! یا چرا خدا یزید رو افرید و نحسی و بدی رو توی وجودش قرار داد و توی محیط الوده و کثیف بزرگ شد (از این ادما زیاد داریم) که اخرش برای این کار (شیهد کردن امام) اماده بشه دیگه درسته؟! پس اگر یزید هم این کارو نمیکرد مطمینا خدا یک نفر دیگه رو برای این کار اماده میکرد. (چون بهترین راه برای زنده و باقی ماندن اسلام همین کار بود که خداوند هم داستانشو تکمیل کرد). پس بلاخره یک نفر باید قربانی میشد و تا همیشه میرفت جهنم و جزو منفور ترین شخصیت های دنیا میشد.

خب الان اینجوری که همه ی این داستان ها شد یه فیلم قشنگ هالیوودی با کلی فروش در سال که! خدا:تهیه کننده و کارگردان شیطان و یزید و ... : ادم های بد
اخر فیلم هم شیطون و امام حسین و یزید توی پشت صحنه همه خوش و خندان بدون گناه سوار ماشینشون میشن میرن بهشت..

نمیشه اینطوری فکر کرد!؟.. لطفا مختصرمفید پاسخ یا نظر بدین@};-.

چرا امام حسین (ع) با یزید بیعت نکرد، ولی امام رضا (ع) ولیعهدی مأمون را پذیرفت؟

انجمن: 


سلام
وقتی تاریخ اسلام را می خوانیم !
با دو مقطع متفاوت که دو جائر زمانه وستمگری و دو امام بزرگواری حضور داشتن
مواجه می شویم .
که از سوی امام حسین ع حاضر به بیعت با یزید نشد !
و خود و 72 نفر از یاران و اهل البیتش در این راه بخاطر عدم بیعت به شهادت رسیدن
ودر برهه دیگر امام رضا ع ولیعهدی ستمگر زمانه مامون را می پذیرد
حال عملکرد متفاوت از سوی دو امام در مقابل دو ستمگر را چگونه می شود توجیه کرد ؟
با تشکر

نام اصحاب پیامبر (ص) در لشكر امام حسين (ع) و لشكر يزید

سلام

نام وتعداد صحابيانيكه در لشكر طرفين جنگ در كربلا حضور داشتند چيست ؟

حسين ‏(علیه السلام) امروز كجاست ، چه ميكند و چه ميگويد؟

سلام در راستای شناخت تاریخ اهل بیت ورقی تازه خواهیم زد در تاریخ قیامی عظیم در تاریخ ، که جهان را دگرگون ساخت.
این قیام از زمانی آغاز شد که معاویه در پی صلحی با امام حسن علیه اسلام رسما مخالفت با اهل بیت را آشکار کرد.
این قیام که زین پس بران پرداخت میشود تاریخ نگاری است که قدم به قدم با هم روزهای از ان را خواهیم خواند و همراه با کاروان عاشورایی میشویم که جهان را به تحیر واداشته است.
بسم رب الحسین ، یا ابا عبد الله الحسیـــــــــــــــــــن ادرکنی
دوستان خواهشی از همگی دارم ، هر روز برای فرج یگانه زمان ، قطب عالم امکان ، منتقم خون جدی الحسین ، دعا کنید با صلواتی بر محمد و آل محمد.


=========================================
حسين ‏(علیه السلام) امروز كجاست ، چه ميكند و چه ميگويد؟
=========================================


سال ۴۱ هجرى قمرى
صلح‏نامه

معاويه با امام حسن(علیه السلام) پيمان صلح منعقد ميکند.
در متن پيمان صلح موارد زير مقرر گرديد:
1- معاويه طبق دستور قرآن و سيره پيامبر (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) رفتار كند.
2- بعد از معاويه خلافت به امام حسن(علیه السلام) يا امام حسين(علیه السلام) برسد.
3- اهانت و سب اميرالمؤمنين (علیه السلام) ممنوع شود.
4-بيت المال مسلمين زيرنظر امام حسن(علیه السلام) مصرف شود.
5- معاويه متعهد مي شود كه مردم و شيعيان شام و عراق و حجاز در امان باشند.

معاويه كه هيچگاه قصد اجراي مفاد صلح‏نامه را نداشته است از همان ابتداء كليه مفاد قرارداد را بجز بند دو نقض ميكند و با برنامه‏ ريزي بلندمدت جهت نقض اين بند نيز اقدام ميكند .
---------------

سا ل ۵۶ هجرى قمرى
ولايتعهدى يزيد

بر خلاف مفاد قرارداد، معاويه فرزند خود يزيد را به ولايت‏عهدى خويش برگزيد و از مردم با زور و فشار براى وى بيعت گرفت.

در تمام ۱۵ سال گذشته اهانت و سب اميرالمؤمنين (علیه السلام) نيز نه تنها منع نشد بلكه تا دوران عمربن عبدالعزيز(سال 99هـ.ق) ادامه يافت، و همواره كينه و دشمني او با شيعيان ادامه داشت و به قتل عام شيعيان مي پرداخت.
زيادبن سميه كه روزي در صف ياران امام علي(علیه السلام) قرار داشت، در زمان خلافت معاويه حاكم و فرمانرواي كوفه و بصره شد و چون شيعيان را مي شناخت آنها را به دستور معاويه مورد تعقيب قرار داد و به شهادت رساند، به طوري كه احدي از شخصيت هاي معروف شيعه در عراق باقي نماند.

البته خود معاويه به خوبى مى دانست كه عملى شدن اين كار، مشكلات و موانع فراوانى دارد. راز دشوارى هاى اين كار را بايد از يك سو، شخصيت منفى و تبه كار يزيد دانست، چرا كه يزيد جوانى لاابالى، فاسق، هرزه، بى بندوبار، آلوده و در يك كلام، بى دين بود و افكار عمومى، به ويژه صحابه و مسلمانان برجسته اى كه هنوز در قيد حيات بودند و روش و منش رسول خدا(صلى الله عليه وآله) را به ياد داشتند، به سادگى پذيراى چنين شخصى به عنوان خليفه مسلمانان نبودند. از سوى ديگر، بنا بر يكى از بندهاى صلح نامه، خلافت بعد از معاويه از آنِ حسن بن على(عليه السلام) و اگر براى ايشان اتفاقى افتاد، از آنِ حسين بن على(عليه السلام) بود و معاويه حق نداشت كسى را به عنوان جانشين بعد از خود، انتخاب كند،3 از اين رو تا امام مجتبى(عليه السلام) در قيد حيات بود، معاويه با مانع بزرگى در جهت انتخاب جانشين رو به رو بود. گذشته از اين‌ها اصلا تا آن زمان، هيچ يك از خلفاى پيشين، فرزند خود را به عنوان جانشين انتخاب نكرده بود و اصولا خلافت، يك منصب موروثى نبود تا بعد از مرگ پدر، پسر بر جاى وى تكيه زند.
معاويه كه به اين موانع و مشكلات واقف بود و مى دانست طرح چنين مسئله و پيشنهادى در بدو امر و بدون انجام مقدماتى، عدم پذيرش جامعه اسلامى و در نتيجه، تنش ها، چالش ها و پيامدهاى منفى و زيان بارى را براى حكومتش در پى خواهد داشت، در ابتدا از طرح آن به طور آشكار و گسترده، خوددارى كرد و ضمن صبر و انتظار تا زمانى كه شرايط لازم فراهم آيد، تدابيرى انديشيد و هر گونه ترفند و حيله اى كه ممكن و لازم بود به كار بست. انجام سفرها، نوشتن نامه ها، تطميع يا تهديد و ارعاب برخى افراد براى همراه كردن آن ها با خود، از جمله اقدامات اوست. به هر تقدير، شرايط لازم براى انجام چنين كارى در سال هاى آخر عمرمعاويه فراهم شد و او توانست جامعه اسلامى را آماده پذيراى اين امر كند.

ادامه دارد....


نظر اهل سنت درباره یزید چیست؟

انجمن: 

[=franklin gothic medium][=&quot]در میان خانواده‌ی اموی،[/][=&quot]ابوالفرج اصفهانی، یزید را لعن می کند. بعد از او جاحظ و قبل از جاحظ، از حسن بصری[/][=&quot]این مسأله‌ء لعن آغاز می شود. میان بزرگان اهل سنت کسانی مثل حسن بصری، ابوحنیفه،[/][=&quot]عبدالحمید جعفر، ابن عجلا‌ن،‌عمربن جاحز، عبدالقاسم سلیمان طبرانی، قاضی ابوالعلا‌ی[/][=&quot]حنبلی، ابوالقاسم شافعی، محمدبن طلحه دمشقی، عبدالفرج بن جوزی،‌ابومظفر شمس الدین[/][=&quot]سبط جوزی،‌سعدالدین تفتازانی، شمس الدین ذهبی،‌جلا‌ل الدین محمد مولوی[/][=&quot]بلخی،‌حمدالله مستوفی، عبدالرحمن بن خلدون،‌علی بن محمد مالکی، ابن صباغ، عبدالرحمن[/][=&quot]جامی، ‌فضل‌الله روزبهانی، خونجی، شمس الدین،‌ابن حجر و سیوطی از مهم‌ترین شخصیت هایی[/][=&quot]هستند که لعن یزید را مطرح کرده اند و به صورت علنی یزید را واجب اللعن دانسته[/][=&quot]اند[/][=&quot]"[/][/]

[=franklin gothic medium][=&quot]حادثه کربلا در ميان اهل تسنن موجى ايجاد کرد که زبان و قلم‏دانشمندان آنان گاه ناخواسته و زمانى با شجاعت‏به توصيف وتجزيه و تحليل آن پرداخته است. شوکانى در کتاب «نيل الاوطار»در رد بعضى از سخنوران دربارى مى‏گويد[/][=&quot]: [/][=&quot]به تحقيق عده‏اى از اهل‏علم افراط ورزيده، چنان حکم کردند که[/][=&quot]:
[/][=&quot]حسين(ع)نوه پيامبر که خداوند از او راضى باشد. نافرمانى‏يک آدم دائم الخمر را کرده و حرمت‏شريعت‏يزيد بن معاويه را هتک‏کرده است.» خداوند لعنتشان کند، چه سخنان عجيبى که از شنيدن‏آنها مو بر بدن انسان راست مى‏گردد[/][=&quot].
[/][=&quot]تفتازانى در کتاب «شرح العقايد» مى‏نويسد:حقيقت اين است که رضايت‏يزيد به قتل حسين(ع)و شاد شدن اوبدان خبر و اهانت کردنش به اهل‏بيت پيامبر(ص)از اخبارى است که‏در معنى متواتر است; هر چند تفاصيل آن متواتر نيست. درباره‏مقام يزيد بلکه درباره ايمان او که لعنت‏خدا بر او و يارانش‏باد. توافقى نداريم[/][=&quot].
[/][=&quot]جاحظ مى‏گويد: منکراتى که يزيد انجام داد، يعنى قتل حسين(ع)وبه اسارت گرفتن زن و فرزند او و ترساندن اهل مدينه و منهدم‏ساختن کعبه، همه اينها بر فسق و قساوت و کينه و نفاق و خروج ازايمان او دلالت مى‏کند[/][=&quot].
[/][=&quot]بنابراين، يزيد فاسق و ملعون است و کسى که از لعن او جلوگيرى‏کند، نيز ملعون است[/][=&quot].
[/][=&quot]ابن حجر هيثمى مکى در کتاب «الصواعق المحرقه‏» مى‏نويسد: پسرامام حنبل در مورد لعن يزيد از وى پرسيد. احمد در جواب گفت: چگونه لعنت نشود کسى که خداوند او را در قرآن لعن کرده است[/][=&quot].
[/]
[/]

[=franklin gothic medium][=&quot]آنجا که مى‏فرمايد: «فهل عسيتم ان توليتم ان تفسدوا فى الارض و تقطعوا ارحامکم‏اولئک الذين لعنهم‏الله‏» و چه مفاسدى و قطع رحمى از آنچه يزيدانجام داد، بالاتر است؟[/][=&quot]!
[/][=&quot]عبدالرزاق مقرم در کتاب «مقتل الحسين‏[/][=&quot]مى‏گويد: به تحقيق‏گروهى از علما از جمله قاضى ابويعلى و حافظ ابن الجوزى وتفتازانى و سيوطى در مورد کفر يزيد نظر قطعى داده‏اند و باصداقت تمام لعن او را جايز شمرده‏اند[/][=&quot].
[/][=&quot]مولف کتاب «شذرات الذهب‏» مى‏نويسد: در مورد لعن يزيد، احمدبن حنبل دو قول دارد که در يکى تلويح و در ديگرى تصريح به لعن‏او مى‏کند. مالک و ابوحنيفه نيز هر کدام هم‏تلويحا و هم تصريحايزيد را لعنت کرده‏اند; و به راستى چرا اين‏گونه نباشد و حال‏آنکه او فردى قمار باز و دائم الخمر بود[/][=&quot].
[/][=&quot]شيخ محمد عبده مى‏گويد: هنگامى که در دنيا حکومت عادلى وجوددارد که هدف آن اقامه شرع و حدود الهى است و در برابر آن‏حکومتى ستمگر است که مى‏خواهد حکومت عدل را تعطيل کند، بر هرفرد مسلمانى کمک کردن حکومت عدل واجب است; و از همين باب است‏انقلاب امام حسين که در برابر حکومت‏يزيد که خدا او را خوارکند. ايستاد[/][=&quot].
[/][=&quot]از سبط بن جوزى در مورد لعن يزيد پرسيده شد. او در جواب گفت: احمد حنبل لعن او را تجويز کرده است، ما نيز به خاطر جناياتى‏که درباره پسر دختر رسول خدا مرتکب شد، او را دوست نداريم; واگر کسى به اين حد راضى نمى‏شود، ما هم مى‏گوييم اصل، لعنت کردن‏يزيد است[/][=&quot].

[/][=&quot]حادثه کربلا چنان در قلوب نفوذ کرد که بسيارى از بزرگان اهل‏تسنن آن را در قالب شعر مطرح ساخته، اندوه خويش را ابرازکردند. امام شافعى که در دوستى اهل‏بيت زبانزد است. درباره‏نهضت کربلا چنين سروده است[/][=&quot]:
[/][=&quot]قتيل بلا جرم کان قميصه صبيغ بماء الارجوان خصيب نصلى على المختار من آل هاشم و نوذى بنيه ان ذاک عجيب لئن کان ذنبى حب آل محمد(ص) فذلک ذنب لست عنه اتوب هم شفعائى يوم حشرى و موقفى و بغضهم للشافعى ذنوب [/][=&quot]
[/][=&quot]حسين(ع)کشته‏اى بى گناه است که پيراهن او به خونش رنگين شده وعجب از ما مردم آن است که از يک طرف به آل پيامبر درودمى‏فرستيم و از سوى ديگر فرزندانش را به قتل مى‏رسانيم و اذيت‏مى‏کنيم[/][=&quot]!
[/][=&quot]اگر گناه من دوستى اهل‏بيت پيامبر است، پس من هيچ‏گاه از آن‏توبه نمى‏کنم[/][=&quot].
[/][=&quot]اهل‏بيت پيامبر(عليهم السلام)در روز محشر شفيعان من هستند واگر نسبت‏به آنان دشمنى داشته باشم، گناهى نابخشودنى است[/][=&quot]. [/]

[/]

[=franklin gothic medium][=&quot]البته در این میان کسانی بوده اند که به علت جیره خواریشان بر سر سفره بنی امیه به حمایت از یزید پرداخته اند و در صدد تقبیح قیام سبط پیامبر برخواسته اند که به علت اینکه هر انسان آزاده ای از این تفکر برایت می جوید از ذکر نام انها خودداری می نماییم و برای انها وکسانی که امروزه از انها دفاع می کنند دعا می کنیم خداوند انها را با اربابشان یزید و بنی امیه محشور فرماید که کلام ما همان کلام الهی است انگاه که می فرماید (لکم دینکم ولی دین
[/]
[/]

(هشدار) بی سابقه و تکان دهنده بود...!؟

(هشدار..............!!!)

باسلام خدمت تمامی دوستان عزیزم

بی مقدمه سراغ اصل بحث می رم

در محرمی که گذشت بر خلاف ماه محرمهای سال های پیش چیزهایی دیده شد(خصوصا در تهران بزرگ!) که بسیار تأمل بر انگیز و تا حدودی نیز نگران کننده بود.

همونطور که گفتم اصلا چنین حرکاتی سابقه نداشت ، که افرادی با ظاهری عزادارانه و باطنی ... (خدا میداند) ، دست به لوث کردن و مسخره کردن عزای حسینی بزنند و با نوشتن شعارهای رکیک بر علیه یزید و امثالهم بر روی لباسها و شیشه ماشین ها یشان محرم را به مسخره بگیرند.

از آنجا که این جریان یکباره و در بعد وسیع در محرم 89 به وقوع پیوست می توان حدس زد که این جریان یک جریان سازماندهی شده و برنامه ریزی شده بود که اگر فکری برایش نشود در محرمهای بعد نیز تکرار خواهد شد.

هدف سبک کردن و به شوخی گرفتن عزای حسینی و در نتیجه لوث کردن نام حسین(ع) و از میان بردن تمامی اثرات معنوی این ایام است.

خوشحال میشم نظر شما رو هم بدونم.